Experimentverkstad 2.0

Berätta om dina pågående projekt.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Nej, herregud jag tänker inte börja om. :)
Förväntade mig såklart inte att alla skulle vara odelat positiva till allt.
Men det är en intressant aspekt det här att man tänker att saker man gör ska hålla för alltid. Sanningen är ju i princip alltid att saker behöver göras om och underhållas löpande oavsett hur man gör, om inte annat pga yttre omständigheter som är svårkontrollerade.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Så vad händer i bygget? Det tuggar på i tämligen maklig takt kan man säga. VABruari kom, såg och segrade kan man säga.
OSB-skivor sitter i hela taket och jag kämpar frenetiskt med att klä in den sista väggen och öppningen in till gamla delen. Det är verkligen på slutklämmen nu och så fort all OSB är uppe så blir det gips och målning i rask takt för att sedan kunna flytta in. Lite bilder kommer senare på detta.
Två maskiner står på vänt på annan ort för att få flytta in som jag gärna vill ta hem så snart som möjligt men dygnet har för få timmar just nu.

Jag tänker att jag fortsätter uppdatera tråden även efter inflyttning då det är mycket kvar att göra i form av fast utrustning och lösningar för förvaring osv. så det får bli lite fortsatt liv även efter själva byggprocessen är över.
Själv ser jag det som att själva bygget närmast var ett nödvändigt ont för att få börja med allt det roliga på insidan. Även om det inte direkt varit trist att bygga så ska det blir väldigt skönt att avsluta den delen snart.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Vad trevligt!
Nu blev man ju riktigt inspirerad! :tumupp:
Har ju faktiskt också ett sådant utrymme.
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av ds77 »

Jag har också ett liknande utrymme och funderar på att göra något liknande. Det börjar nog bli dags att ta tag i det projektet så svarven får någonstans att bo...
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Ja, för tusan, kör på om ni har liknande.
Det som slår mig är hurpass billigt man faktiskt kommer undan när tak och ytterväggar redan finns på plats. Har inte sammanställt totalen ännu men så värst blodigt blev det verkligen inte.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Ja, vart var vi nånstans...

Jo, OSB kom upp i hela taket.
IMG_2753.JPG
IMG_2749.JPG
Kom på att det vore fint att kunna gå emellan gamla och nya delen och att kunna använda samma värmekälla.
IMG_2761.JPG
Ett litet titthål först.
IMG_2762.JPG
IMG_2765.JPG
Ingen minns en fegis så det var bara att starta motorsågen. Insåg alldeles för sent vilken fontän av damm den producerade även i den gamla delen så precis allt blev täckt av ett fint lager av gammalt sågspån, vitmossa, lera osv som använts för att täta mellan stockarna. Filtermask på igen.
IMG_2804.JPG
Några av stockarna såg lite småtrötta ut men dessa låg löst pålagda och bar egentligen ingen last så jag stagade upp lite på nysidan mellan botten och den översta bjälken i väggen(som uppenbart var bärande) med nya fräscha reglar och nöjde mig. Misstänker att det funnits ett hål i väggen en gång tidigare för tex ett tröskverk eller djurhållning och att man helt sonika lagt igen det vid något tillfälle.
IMG_2819.JPG
Lite lappande för att få till ett slätt golv ut från gamla delen. Golvet där inne ligger ca 10cm högre än den nya delen och maskinerna som står där inne vill jag antagligen flytta via denna öppning så minsta möjliga motstånd är bra.
IMG_2908.JPG
Tröskel klar!
IMG_2925.JPG
Och OSB på sista väggen.
IMG_2933.JPG
Fortsättning följer. Lite mer snart än vad ni blivit vana vid...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Som utlovat, fortsättningen kommer här.

Med all OSB på plats så åkte jag och köpte gips.
IMG_2940.JPG
Efter att ha satt OSB:n i taket så var jag fast besluten om att hyra en skivhiss för att underlätta jobbet. 200kr för en helg var nog bland de bäst spenderade pengarna på länge.
IMG_2941.JPG
IMG_2945.JPG
Gick riktigt fint att mäta in skivorna för att sedan hissa ner de och justera allt eftersom.
IMG_2946.JPG
När taket var satt så började mållinjen kännas nära så väggarna sattes i rask takt.
IMG_2980.JPG
Sen blev det städat och målat i både tak och på väggar av bara farten.

Köpte färg på Biltema till både Tak, väggar och golv.
Golv och tak blev det Kök och badrumsfärg för att få en avtorkningsbar yta. Två strykningar fick räcka, även om det nog inte hade skadat med en tredje här och var.
IMG_2982.JPG
Nymålat golv.

På golvet körde jag med deras 2K golvfärg i mellangrå. Gjorde inte något alls med golvet mer än att sopa rent. Alltså ingen slipning eller annan preparerande verksamhet.
Resultatet blev klart godkänt i mina ögon. Golvet känns tåligt och jag har släpat lite tunga grejer över det redan utan några skador.
Köpte bara en burk golvfärg och fick den att räcka till 18m2 i två strykningar. Skulle nog kunna ha lagt på lite tjockare men snålade heller inte.
Körde med en liten byggfläkt en vecka innan upp lokalen till drygt 18grader för att plattan skulle hålla bra temp och lät den gå en vecka efter för att det skulle härda bra.

Nu är det lite listning runt dörrar och fönster samt en skvätt kvar under det provisoriska lysröret kvar att måla. Sen behöver ny el dras och en luftvärmepump installeras samt hål tas för ventilation. Lite kvar att göra med andra ord men det är nu också i ett läge där jag kan börja flytta in allt som står inskuffat i gamla verkstaden och det är även dags att plocka hem de nya maskinerna som står på annan ort.
Det känns OTROLIGT skönt att ha nått till denna punkt. Det tog mig nästan exakt ett halvår från byggstart. Tiden jag lagt ner har uteslutande varit sena kvällar och nån halvdag på helgen då och då. Med familj och två småbarn är tiden verkligen begränsad men det har varit otroligt roligt att genomföra. Tanken att få arbeta i en verkstad som man själv byggt känns otroligt maxat.

Nu följer färdigställandet av allt och inflytt som sagt. Jag lyckades komma över två begagnade listahurtsar för ett par månader sedan som löser en stor del av det förvaringspussel som den begränsade ytan medför.
IMG_2856.JPG
De är ganska slitna men fullt funktionsdugliga och lär förhoppningsvis överleva mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av X-IL »

Snyggt jobbat som jag sagt förut! Där ska vi ha mycket skoj!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av GeekJoan »

Jäkla skillnad lite gipsskivor och färg kan göra. Förstår inte dom som lämnar sina byggen "trärena".
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Det är väl av samma anledning som allt annat, att man vill bli färdig snabbt. Men det är ju verkligen värt de extra timmarna i slutändan och kostnaden är verkligen inte försvarbar att inte ta för att iaf sätta gips.
Man lär sig snart avsky de där OSB-skivorna och deras utseende.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Glenn »

Dessutom är gips mycket trevligare om man gör saker som spätter varma spån eller svetsloppor.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Börjat flytta in lite smått i nya delen.
Fick låna lite hjälpmedel av X-IL vilket gjorde denna förhållandevis korta flytt mycket smärtfri.
IMG_3022.JPG
Ta det lugnt och lyft lite i taget är melodin. Rörstumpar för att övervinna friktion och träbitar att lägga emellan.

IMG_3029.JPG
Sedan på med X-IL:s förträffliga hjuldolly och dra med palldragaren i andra änden.

IMG_3030.JPG
Det mest kritiska momentet var att få den över höjdskillnaden mellan gamla och nya delen. Men det redde ut sig bra.

IMG_3031.JPG
Och slutligen på plats.

Åkte så och hämtade mitt fräsobjekt. En Abene VHF-2B som fått utstå ett och annat under sin livstid.
Färgen har släppt, det är ytrost på de flesta ytor och den är allmänt sliten. En fullt frisk person hade givetvis konstaterat "skrot" och gått vidare i livet men inte jag tydligen.
IMG_3015.JPG
Innan lastning.

IMG_3058.jpg
Upplastad och redo för hemfärd vilket skedde med hjälp av goda grannar och vänner och deras maskiner.

IMG_3062.jpg
IMG_3050.JPG
Inne i verkstaden. Saknade några cm i dörröppningen men det gick bra efter lite trixande.

Borde nu givetvis bygga klart det sista men det blev allt för svårt att hålla sig i skinnet med fräsen så har så smått börjat rengöra, avrosta, smörja och gå igenom.
Det mest uppenbara problemet var att matningslådans reglage satt mer eller mindre stumt fast. En sen söndagkväll slet vi ut hela lådan och försökte förstå var felet satt.
IMG_3075.JPG
IMG_3076.JPG
Oron var ganska påtaglig för vad vi skulle hitta men det visade sig i slutändan att fukt trängt in i reglaget där skivan för visning av aktuell matningshastighet sitter monterad på samma axel. Denna skiva rör sig en tolftedels steg per varv på veven för matningen och drivs via ett så kallat malteserkors. Denna mekanism hade helt enkelt rostat ihop och förhindrade manövrering.
IMG_3091.JPG
Avrostning i Evaporust som är det senaste sena från staterna. Ganska dyr men trevlig soppa som har bra hållbarhet i slutna kärl och går att återanvända länge.
IMG_3095 1.JPG
Noonieskivorna såg riktigt tråkiga ut.
IMG_3108.JPG
Men blev helt okej efter behandling. Ska gå på med lumptrissa så småningom men nu ser det iaf rumsrent ut.

Här syns även hur illa där an gejdrarna är här och var. Givetvis var allt smörjt med fett som fyllts ut med spånor genom åren till en fin slippasta. Har mätt bordets rakhet i X(mätklocka mot bordets ovansida och vevat från ände till ände) och får värden runt 0,08-0,12mm i totalt utslag. Givetvis mest i ändarna och håller man sig till mitten av bordet så ser det betydligt bättre ut så planen är väl att demontera, rengöra och försöka fixa till eventuella skador i ytorna.

Har nu lovat mig själv att se till att avsluta själva bygget innan fräsen eller de andra maskinerna får mer uppmärksamhet. Måste klä in dörr och fönstersmygar och sätta lite lister, klä in utsida och måla osv. Sen är det eldragning. Kommer sätta en ny undercentral och antagligen göra om i princip hela den gamla installationen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mange74
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 maj 2006, 23:03:14
Ort: Stockholm

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av mange74 »

Kul tråd och bra jobbat!

Var får du tag på Evaporust i Svea Rike? Har sett det användas på diverse Youtubekanaler med fina resultat och är sugen på att prova.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Malm motors köpte jag från. Som sagt, inte gratis men man slipper söla med syror och elektrolys och det luktar inget.
https://malmmotors.se/varumarken/evapo-rust/
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av X-IL »

Det kommer att bli trevligt där inne, eller ja det är det ju redan, men med lite el och surrande maskiner så blir det ännu bättre. Kul att dollyn kom till användning, jag hade inte fattat att du använde den.
Skriv svar