Experimentverkstad 2.0

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

På ställen där man svetsar och kapar ofta, eller använder skärbrännare brukar jag utöver det också skruva fast en 1mm plåt, (brukar gå att få tag på spillbitar hos något byggföretag som monterar brandskyddsväggar åt varuhus och liknande, denna plåt duger om man har en gipsskiva bakom).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Eventuellt behöver du dubbelgips i taket (flammskydd) om det gäller försäkringstekniska frågor, brukar vara jämställt med pannrum, men gipsskivorna i farsans garage har stått sig sedan mitten på 80 talet, idag finns det även gips som fungerar som halvöppen diffusions spärr, de är inte särskilt dyra heller, jag har sådana själv i tvättstugan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Glenn »

Ja, just vanlig vit inomhusfärg är ju dessutom ganska billigt.

Jag spacklade och målade alla väggarna och målade golvet i mitt lilla garage, det blev som ett nytt rum, ljust och fint, trodde faktiskt inte det skulle bli SÅ stor skillnad :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Klas-Kenny »

Kollar man reglerna som åtminstone Länsförsäkringar sätter på "verkstad" i ladugårdsbyggnad så ska man hålla EI60.

Och enligt BRF:s skrivningar där om lantbruk, så ger de lite konstruktionsexempel. Ett exempel där är dubbelgips på väggarna och trippelgips i taket. I både vägg och tak kan man dock byta ett av de inre lagren mot OSB om man vill.

Tillsammans med det kräver de vissa dimensioner på glespanel, reglar och isolering för att klara brandklassen.


I min verkstad blev det OSB+gips på väggarna, och tre lager gips i taket.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Tar nog och ringer och kollar med mitt försäkringsbolag hur det ska vara så det blir rätt. Försökte googla och blev bara mer snurrig :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, med litet tur kanske det går att räkna in mineralull och bäverspyan i brandskyddet, de borde kunna hjälpa er så att det blir rätt.
Det mesta handlar egentligen förutom det att det inte kan komma in gnistor från kaprondeller och annat bakom gipsskivorna och golvet det är ju i sten.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Har nu kollat lite och det är inte riktigt så enkelt som man först trodde så citera mig inte på det här utan ring försäkringsbolag och eller kommunen istället.

Boverket verkar vara den som sätter reglerna och försäkringsbolaget följer boverkets rekommendationer.
Generellt så verkar det som att om det är just en verkstad med förekommande heta arbeten så är det EI60 som gäller.
I ett vanligt villagarage är det EI30 men det varierar också beroende på hur nära andra byggnader man befinner sig och annat. Värdet efter EI är alltså tiden i minuter det tar att bränna igenom väggen.
För att uppnå EI60 så finns det olika tillvägagångssätt där varje enskild komponent i konstruktionen tas med såsom skivmaterial och isolering men även klädsel på andra sidan väggen. Olika kombinationer ger olika klasser. Generellt verkar det som att taket behöver vara kralligare utfört än väggarna vilket ju låter rimligt.
Samtidigt så smäller ju var och varannan hemmapulare upp nyckelfärdiga garage som verkar byggas enligt EI30 där det garanterat svetsas och slipas friskt här och var. Undrar hur det hanteras från försäkringsbolagen...

Nu vet jag hur jag ska göra iaf så lämnar nog diskussionen där då det verkar vara en källa till oändliga debatter :)
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Så, vi fortsätter och vi skriver december i almanackan.
Jag fick som sagt en hel del hjälp av min pappa till en början men allt eftersom vintern kom och pandemin bredde ut sig igen så blev besöken av honom färre då han bor i en annan del av landet.
Jag försökte att inte slå av på takten och jag var föräldraledig vid denna tiden så de lediga stunder som fanns när min dotter låg och sov och sena kvällar ägnades åt att bygga.
Allt eftersom OSB-skivorna på väggarna sattes så började rummet kännas mer som ett rum.
När alla väggar utom stockväggen som vetter mot min gamla verkstad var inklädda så började jag regla upp taket genom att skruva på 95x45 på befintliga takbjälkar som sågs till att ligga vågrätt.
IMG_2675.JPG
Upp med isolering ovanför de nya reglarna.
IMG_2710.JPG
Försökt att täta av så bra som möjligt och fått in isolering i alla hålutrymmen.
Momentet att sätta isoleringen i taket var allt utom roligt. Att jobba mot gravitationen var tidvis rätt frustrerande och det krävdes ofta att isoleringen behövde klyvas och kapas i många olika riktningar för att passa mellan befintliga bjälkar och de nya reglarna.
Detta ledde till att det inte heller blev så mycket bilder av detta moment då alla tillgängliga armar gick åt så att säga.
Skivorna hjälpte svärfar till att få upp och hela jobbet gjordes med filtermask p.g.a. dammet.
Jag såg som jag tidigare skrivit till att fästa upp ett antal gängstänger i taket för att senare kunna fästa gängade öglor i. Storfräsen kommer antagligen att hamna mitt i rummet under två av dessa öglor.
IMG_2701.JPG
Tanken är att kunna hänga typ en lite klenare balk mellan dessa två vid behov som jag kan slå en stropp runt och skjuta framåt och tillbaka. Kommer vilja lyfta av fräsbordet på nya maskinen rätt omgående för att komma åt och göra rent och det lär väga en del så redan där kommer det nog till användning.

Jag försöker planera för att utnyttja ytan så bra som möjligt. Fann ironiskt nog att det var enklast genom att klippa ut pappersbitar som representerar de olika maskinerna och möbler och sedan pussla ut de på rutat papper istället för i 3D-CAD. Obs, inte färdig layout :)
IMG_2613.JPG
Det blir helt klart lite trångt men jag tror att det blir rätt bra i slutändan. Bra förvaringslösningar kommer vara A och O och det är något jag kommer lägga lite tid och pengar på för att få till. Är ganska klar över hur jag vill ha det och ungefär vad som ska finnas vart någonstans.
Håller som alla andra ögonen öppna efter listaskåp och liknande. Har till och med tittat på att köpa nytt, om än kanske inte Lista utan lite billigare varianter typ Bedrunka & Hirth, Famepla eller liknande "kloner" men jag har egentligen inte så bråttom så ska ge det ett tag. Sitter redan på två verktygsvagnar från dels Clas O och dels Jula som funkar men de börjar bli rätt hårt lastade och det är de helt klart inte gjorda för.

Vi börjar i och med detta komma ikapp nutiden. Jag står nu med stockväggen kvar att klä in. Håller på att ta upp ett hål i den in till den gamla verkstaden för att kunna använda samma värmekälla till båda utrymmena(luftvärmepump) och för att kunna röra mig fritt däremellan.
Gamla utrymmet blir främst till förvaring av så kallat "övrigt" för husets allmänna skötsel. Idag är allt i samma utrymme vilket skapar en rejäl oreda som är svår att få bukt på ,så förhoppningsvis ska det kunna bli betydligt bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av manicken »

Mizzarrogh skrev: 3 februari 2021, 13:23:27 Trevligt när någon återanvänder gamla byggnader i ställetför att riva tycker jag, det blir mycket finare att se på. :)
Genom att isolera med stenull och använda asfaltpapp som inte ens sitter fastspikad,
Håller själv på att renovera ett gammalt hus och det finns asfalt papp men den sluter inte tätt och undrar då om ven verkligen gör någon nytta .
I alla fall så ryker all asfalt papp samt glasullen ut (ush vilka vidriga material)
Istället så används träfiber isolering så att huset kan andas, ja på utsidan är det putsad träcementskivor så vindtätt blir det ändå.
När jag också ser att du hugger i en balk så känns det inte heller bra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

(För den som inte vill använda stenull)
Skall finnas skivor som är gjorda av linblånor i ställetför glasull, har för mig att dessa finns impregnerade med motsvarande lösnings som för massa av rivet tidningspapper (kan dock inte svara på exakt vad det är i linneskivorna).
De är litet dyrare, men det är bara linfiber i dem.

Till drev kan man då köra tex otjärat lindrev från skeppshandeln (finns säkert i remsor för fönster idag, men förr var det helt enkelt de nystan av blånor som inte lönade sig att rensa till garn man rensade ur det värsta och drog ut till ett löst rep).
(Finns tjärat drev också till båtskrov, men jag vet itne hur nyttigt det är att alltid andas in terpentinångor inomhus även om det tekniskt sett också är ett naturmaterial och jag ofta använder trätjära utomhus).

Till och med tegelrör finns nya.

Gamla höloft är ofta kraftigt överdimensionerade för att klara flera ton hö eller flera kubikmeter korn och råg som förvarades i stora kistor på reglar så att möss inte så lätt skulle komma åt det.
Det är nog ingen fara att hugga bort litet på dem i just dethär fallet, men det är som sagt an god regel att inte göra det i bostadshus eller på takåsar/takband, hanfötter, mm. (Då dessa kan utsättas för mycket stora krafter vintertid) Inte heller kapa sönder de två översta (noteras att det övre väggbandet ofta kräver två hela stockvarv på större byggnader då detta, tvärtemot vad man kan tro utsätts för större belastning i sidled vintertid) eller det nedersta stockvarven som håller samman stommen hos en gammal timmerstomme.

Stenull och glasull fungerar som sagt ur rent teknisk synpunkt, dessa har ju nu använts i över 70 år nu, men som sagt, dessa material släpper inte ifrån sig fukt som naturfiberkivorna gör, all fukt som kondenseras kommer att stanna kvar i stenull skivorna, så att man har detta i åtanke. En tvättstuga, duschrum, utrymmen nära/ovan dessa, etc tex bör man ha plast eller diffusionstäta skivor om man använder stenull, annars kommer fukt att kondensera inuti väggen, likaså om väldigt många människor ofta vistas i lokalen då vår egen utandningsluft faktiskt ofta står för en av de största andelarna av fukt i luften även om man kanske inte tror det, vi består trots allt av 60% vatten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Asfaborad/asfapapp har jag satt på utsidan här (dvs inte så att den komme ri kontakt med inomhusluften), men den är som du säger mest vindstopp och är väl också i någon mån tänkt att fungera som sidorna i en skål som som skall hålla kvar varm luft inomhus bättre.
Förr använde man ju ibland masonit i stället, men den är i mitt tycke inte ett bra alternativ.
Masonit är i grunden liknande pappersmassa gjord på liknande vis med upphettade träfibrer i vattenbad.

LDF (Tretex, etc) skiva är typ asfaboard utan impregneringen, den var också gjord på slipmassa har jag för mig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Klas-Kenny »

Det ser förresten ut som ett småhemskt jobb att regla runt de gamla snedsträvorna. I mitt bygge så tog jag helt sonika bort alla dem.
Kryssade sen med spikband för att varför inte, men framför allt så styvar OSB'n upp långt mer än vad de där snedsträvorna någonsin gjort.
De stående reglarna bär ju också mycket bättre om de inte är avkapade på mitten.

Efter att jag byggt färdigt, inklusive som sagt att ha tagit bort en del "viktigt" (men ersatt med bättre), så känns ladugården betydligt stabilare. Rungar inte i vinden alls som den gjorde tidigare.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Jag hävdar inte att det är byggnadsvård jag håller på med så materialval är inte gjort efter vidrighet eller vad man nu väljer att kalla det.
Jag vet inte vad du fick att pappen inte sitter fast från? Den sitter lika bra som om den vore satt från utsidan.
Vindpapp ska vara diffusionsöppet och skyddar mot just vind vilket isoleringen inte gör. Den borde bli så vindtät som man ser till att sätta den? Den är för övrigt rätt motståndskraftig även mot väta kan jag meddela efter empiriska tester så med en luftspalt på utsidan så lär den ge ett fullgott skydd utifrån.
Den dagen jag ger mig på boningshuset(från mitten av 1800-talet) så blir det antagligen någon form av cellulosafiber som isolering då det inte sitter plast någonstans i huset så vitt jag vet men jag känner mig inte något orolig för att stenullen ska orsaka några hiskeliga problem här.
Som sagt, begränsat med tillförd fukt och bra ventilation borde räcka.
Annars är det väl så att jag får göra om det den dagen det blir ett problem.
Planerar inte att flytta härifrån och om det skulle ske så kommer jag meddela en eventuell köpare hur det är gjort. Har sett betydligt värre lösningar på andra håll i kåkarna här som ändå inte orsakat så värst stora problem.
Man lär sig iaf på vägen :)
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Klas-Kenny skrev: 12 februari 2021, 13:01:55 Det ser förresten ut som ett småhemskt jobb att regla runt de gamla snedsträvorna. I mitt bygge så tog jag helt sonika bort alla dem.
Kryssade sen med spikband för att varför inte, men framför allt så styvar OSB'n upp långt mer än vad de där snedsträvorna någonsin gjort.
De stående reglarna bär ju också mycket bättre om de inte är avkapade på mitten.

Efter att jag byggt färdigt, inklusive som sagt att ha tagit bort en del "viktigt" (men ersatt med bättre), så känns ladugården betydligt stabilare. Rungar inte i vinden alls som den gjorde tidigare.
Ja, du har nog en poäng här. För mig grundar det sig nog i att jag kände mig lite osäker på att ta bort de så lät de vara kvar istället. Nästa gång så! :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Äh, vad fasen kör på!
Skit i alla negativa saker, det finns ingen anledning att göra om allt. :)

(Hade ju varit annat om man inte redan hade kommit såhär långt, utan planerade ett nybygge man ännu inte köpt material till)
Skivorna behöver egentligen inte sitta fast heller mer än att de hänger kvar.

Jag menade bara att det är roligt att någon återanvänder gamla ekonomibyggnader i ställetför att riva dem som så många andra gör.
Detta är ju inte på något vis en K märkt byggnad vad jag vet.
Skriv svar