Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Berätta om dina pågående projekt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Uppdatering:

Dorna AC servo 80 0.75kw 3000rpm är inköpt. Bara 1 ex än så länge då det var slut i lager. Men det ger mig möjlighet att tillverka monteringsplattorna för XYZ. Det kommer säkerligen ta några veckor innan allt sådant är färdigt och då kommer mina 2 andra servon innan dess.

En enklare dator ( framförallt mindre i fysisk storlek) har plockats fram. Har några år på nacken men något att iaf börja på. Skulle det visa sig att det inte räcker i kraft så får jag åka och plocka ut en i någon butik. Lådan med allt är inte större än 150x150x80mm.

Kostnad hittills: 6656:-
(Dator gratis)


Jag kommer ange alla kostnader ink moms & ink frakt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av säter »

Vad är det för data på de befintliga servomotorerna?
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Jag har inte datan framför mig tyvärr. Men de är betydligt starkare än de jag har köpt. Jag är medveten om att det inte är optimalt men det finns samtidigt ingen ände uppåt hur dyrt det går att göra saker och ting och jag vill hålla det på en OK ekonomisk nivå eftersom det inte är någon inkomstbringange maskin. Jag sneglar lite på mina andra maskiner också vad de har för motor-storlekar.

De servon jag beställt har något snabbare max-varvtal. Tror original snurrar på i max 2500rpm. Och de jag köper är 3000rpm. Men det är olastat. Jag kommer troligtvis att växla ner maskinen genom remhjulen. Men det blir i ett senare skede om jag märker att det går för tungt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

1 st servo + driver ligger på posten och väntar. Jag vet inte om man får länka till sidor där jag köper på detta forum? Om så kan jag skriva ut exakt vad jag köper för grejer, annars får ni nöja er med modellbeteckningen på grejerna.
Jag hoppas att jag skall få tid i veckan för att bygga och testa första fästet. Såfort jag ser att servot passa och blir bra, så beställer jag de resterande servona. Har förh även en ny spindelmotor + driver på G. Vi skall bara avsluta de sista detaljerna i beställningen.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

säter skrev: 22 januari 2021, 10:22:46 Vad är det för data på de befintliga servomotorerna?
Jag har för mig att de var 2kw-servon.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

20210125_124227.jpg
20210125_124249.jpg
Ja det blir spännande att se vad som blir av det här.. jag hoppas motorerna blivit effektivare (mindre storlek) med åren......
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av arvidb »

EasyRider skrev: 25 januari 2021, 10:50:23 Jag vet inte om man får länka till sidor där jag köper på detta forum?
Det går fint att länka till inköpsställen. (Så länge det inte är du själv som äger siten - då är det ju reklam som bör visas som banners och betalas för, så klart.)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av säter »

Nya motorn såg liten ut.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Ha ha. japp. Den ser inte bara liten utan utan den är det.

Den är på 750watt. Den gamla är troligtvis på 2kw.
Men som jag sagt, det är inte en maskin i produktion utan den får leva med att gå lite långsammare. Jag kommer troligtvis växla ner den mer än vad gamla motorn var vilket betyder att snabbmatningen kommer förlora ordentligt. Men det rör mig inte så mycket. Denna gamla gjutjärnsbjässen kommer aldrig kunna tävla emot en nyare mazakfräs eller liknande.

Och, skulle det bli för jäkla svårkört med dessa servona, så går det ju alltid att byta. Då har jag 2 andra fräsar som kanske vill uppgraderas. En kasuga nv2 och en abene vhf3.

Kasugan var faktist först tänkt att bli modermaskinen för detta projekt. Den har kulskruvar färdigt men så föreslog brorsan att varför inte konvertera den stora maskinen som redan är kass. Och så blev det :D
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Låter vettigt! Det viktigaste det är ju att det "rör på sig" så kan man alltid ändra inriktning senare.
Förhoppningsvis har man då redan lärt sig mer.
Och det är ju slikt som ät viktigt "Lärande i Livet! LiL
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Bridgeport Interact 4 - byte av styr & kontroll-system

Inlägg av EasyRider »

Diskussion sker just nu med busck om en spindelmotor + vfd.
Fick ett bra erbjudande på ca 9k + moms. Men så inser jag att en motor med "normal"-lång axel inte är tillräckligt lång för att nå till den befintliga bromsen som är monterad uppe-på.
Bromsen kommer behövas då motorn annars kommer snurra då jag försöker byta verktyg.

Väntar nu på ny offert med vfd + motor inkl integrerad broms. Den slår till automatiskt då spänningen försvinner på matningen till motorn.

edit:

Där damp offerten ner. hua mig. Det var lite mer pengar. Nästan dubbelt så dyr motor. Men det kommer bli en perfekt lösning där jag även kan plocka bort den gamla bromsen ifrån maskinen.

Som det ser ut nu så kommer jag inte kunna klara mig under de 30k. Men men det var heller inte skrivet i sten, mest en önskan!
Skriv svar