Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

luxor1.jpg
luxor2.jpg
luxor3.jpg
luxor4.jpg
Modellnumret på baksidan har försvunnit, är det någon som känner igen den? Det står Harmoni på baksidan.

Från bägarkondensatorn kan man gissa att radion är byggd 1958.

Jag gissar att den stått på någon vind eller i en lada, det är en massa spindelväv och sånt så får se om det går att få igång den. Men skallinorna fungerar och alla knappar och vred går att vrida på och trycka på så det finns hopp i alla fall.

FM går ända upp till 108 MHz.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av 4kTRB »

Tycker mig se en del likheter med den Ambassadör jag återupplivade. FM-delen till vänster exempelvis.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33764
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av Glenn »

Vilken udda placering av knappsatsen mitt i högtalargallret, vad gör de knapparna ?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av Oskar »

Knappsatsen misstänker jag är till någon tonkontroll. "Musik", "Tal" etc - var vanligt. Ser ut som en sista minuten inkastad finess 8)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Luxor hade en liten serie modeller med samma röruppsättning,t.ex Luxorita,Applåd o Populär.Här en byggd i samma stil:
https://www.radiomuseum.org/r/luxor_applad_3891w.html
Det är säkert samma chassie med undantag för småsaker som tonkontrollerna.
Schema till Luxorita finns hos TSF:
https://www.doctsf.com/luxor-radio-luxo ... f20752/o=y
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av Oskar »

Räddade en Skantic "Lili" förra veckan och den har också den i mitt tyckte lite ovanliga finessen med FM band som går upp till 108MHz. Luxor och Skantic var väl i maskopi, så min är kanske besläktad med TS apparat?
skantic_lili_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av Gorgus »

De fyra knappar som sitter uppe i ”gallret” till höger, vad har de för funktion?

Edit: såg nu att frågan redan är besvarad..
Senast redigerad av Gorgus 19 januari 2021, 09:39:59, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Luxor hade på 50-talet några mottagare med en 4-knappars omkopplare med
Orch
Jazz
Solo
Tal
och då inga vanliga tonkontroller.Den här omkopplaren har en sladd med en 9-polig stickkontakt,så den kunde användas i flera modeller.Någon dyrare lyxmodell har den här men dessutom tonkontroller.

Luxor köpte Skantic 1945.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

Rolf Zetterberg skrev: 18 januari 2021, 21:39:42 Luxor hade på 50-talet några mottagare med en 4-knappars omkopplare[...]Den här omkopplaren har en sladd med en 9-polig stickkontakt,så den kunde användas i flera modeller.
Det är samma här, man kan se stickkontakten från knapparna. Det finns även en ratt för "klang". Tittar man noga ser man att det är klisterrester runt knapparna så det har nog suttit en skylt. Men lustigt att man kan trycka ner flera av knapparna, hur låter Jazz + Tal + Orkester?
Oskar skrev: 18 januari 2021, 17:46:30 Räddade en Skantic "Lili" förra veckan och den har också den i mitt tyckte lite ovanliga finessen med FM band som går upp till 108MHz. Luxor och Skantic var väl i maskopi, så min är kanske besläktad med TS apparat?
skantic_lili_1.jpg
Den ser ut att vara väldigt lika den Applåd som Rolf länkat till ovanför.
Rolf Zetterberg skrev: 18 januari 2021, 13:49:37 Schema till Luxorita finns hos TSF:
https://www.doctsf.com/luxor-radio-luxo ... f20752/o=y
Tack Rolf!

Såg nu att det står 27/9 59 skrivet med penna på träramen på baksidan, den kanske är från 59 då?

Har jämfört en del med schemat för Luxorita men det är inte exakt samma, enligt schemat ska det finnas en 5000 pF 500VAC konding mellan transformatorn och likriktaren men ser ingen sådan. Enligt schemat ska det även finnas en Rifa 32uF + 32uF 250VDC bägarkondensator men det finns två stycken. Det ska även finnas en 2500VDC konding innan utgångstransformatorn men ser ingen sådan heller.
'
Här är en bild på undersidan:
luxor5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av 4kTRB »

De där gul/svarta pappkondingarna var samma i ambassadören, fast fler. Inte en enda av dem klarade specen. som var i schemat.
Bytte alla dessa.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

Precis, hade tänkt att byta alla gula Farad-kondingar.
luxor6.jpg
Men nu såg jag följande (se pilen på bilden) och tänkte vaf... Hur ska man kunna byta något som går in bakom knapparna? Någon som bytt motsvarande på någon annan Luxor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av Oskar »

Försök identifiera vart andra änden går, om det kan finnas en alternativ inkopplingspunkt någon annan stans i radion? Om kondingen går till jord kan man ju tänka sig att bara den går att få bort kan du montera den nya till en annan punkt.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

Bra poäng, när jag tagit bort skalan och lite annat krafs så kom jag åt bättre. Kondingen går till en fästpunkt och sen till en sladd till tonkontrollen P2. Det måste vara nr 50 i Luxorita-schemat ovan. Ska försöka komma igång med fixandet...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kort:
Jag har en gammal lista över mina rör och som jag (troligen) aldrig kommer att använda, söker du nåt jag har eller som du tror jag kanske har, hör av dig: http://www.pastisch.se/ror/images/sale/sale1.htm
http://www.pastisch.se/ror/images/sale/sale2.htm
http://www.pastisch.se/ror/images/sale/Tube-lista.htm
(fråga inte varför jag har tre listor, jag vet inte).

Du hade en elektrolytkonding med dubbla lindningar. Jag köpte sådana kondingar från Tyskland till min Luxmanklon och ville ha dubbel-kodningar. Tror det var Tube-Town som levererade. Fabrikat var F+T. Vet inte om det kan vara något, men jag ser att de är specade för hög spänning - 450-500V: https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... apacitors/
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Reparation av Luxor Radio Harmoni (okänd modell)

Inlägg av DaXiong »

Tack Huggbävern, på den här radon har jag inte kunnat testa rören ännu så får se om det behövs något. Byter 50uF 12V-elektrolyten men hoppas slippa byta de stora kondingarna.
Skriv svar