Philips N7150 Rullbandspelare

Berätta om dina pågående projekt.
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av Bengt35 »

Hej!
Jag är inte direkt ny här men har väl inte varit aktiv skribent på forumet om man så säger utan mest läst...
Hur som helst-... Jag har ett intresse av rullbandspelare och äger ett antal. Nu har jag köpt på mig en Philips N7150 och detta var ett reparationsobjekt, med andra ord, ej fungerande,
IMG_20201222_210746594.jpg
Så, i med nätsladden och... inget exploderade.... inget hände, ingen vit rök....hmmm.
Började mäta och trafo med smältsäkring ok, spänning ut
Ner till kortet, likspänning ut från likriktarbryggan och vidare.... Mätte på 7815 stab och där ingen spänning ut... bytte 7815 och det varde ljus och rörelse.
IMG_20201222_200942263.jpg
Men logiken funkade inte som den borde, alltså när jag trycker play så borde högra bandupptagningen börja snurra... vilket den gjorde men åt fel håll... Kolla drivtransistor och den var hel. Dock så saknades glimmerskiva så den kortslöt till jord då den var monterad på metallplatta.
Isolerade transistorn och motorn gick åt rätt håll... yessss... 
Men, denna bandare är en 3 motors med direktdrivning på bandtallrikarna via en kuggkrans, så med åren så vittrar plasten sönder och kuggkransen havererar vilket då gör att bandet inte rullas upp på spolen. Så även med denna maskinen, kuggkransen skrot, reservdelar finns ej att få tag i, jag har letat länge utan att finna så vad gör man nu ?
IMG_20201222_201028746.jpg
Möjligen har jag en idé för att få den att fungera igen men vad skulle ni gjort ? (förutom spränga den, återvinning, sparka på den med mera :-) )

Detta kan bli ett projekt.... Får höra era åsikter !

God Jul
Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av hcb »

Kul projekt. (Jag är också svag för rullbandspelare, och just därför har jag inga :mrgreen: ).
Skulle det kanske gå att 3D-printa en ersättningskuggkrans?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av grym »

håller med 3d skriva nya kugghjul
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av hcb »

grym: behöver man skriva ut både kugghjul och kuggkrans för att få det att lira bra ihop eller räcker det med ena delen?
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av Jonyverse »

Hmm... mycket plast i Philipsgrejerna.
Ovanlig lösning för att driva bandspolarna. Den har jag aldrig sett förut.
Men det vore kul om du fick igång den. Säger jag, eftersom jag också är svag för rullbandspelare.

Det är ju inte "kugghjulsprecision" på detta. Det räcker nog att motorkuggen får grepp.
Skulle det gå att hitta någon liknande drivrem och klä insidan med den. Eller gjuta en i något spänstigt material.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av Klickmans »

Ett ställe som kanske kan ha dom delar du behöver: https://auctionet.com/sv/613034-rullban ... s-1970-tal

Plocka från annat gammalt blir billigare än nytt, om man ens kan få tag på nytt.

Eller så fuskar man och kör Virtuellt på skärm.

Lycka Till, Rullbandare har något speciellt över sig om don fortfarande fungerar.
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av Bengt35 »

Hejsan

Som hcb och grym skrev så hade jag funderingar på att 3d-printa ny kuggkrans men insåg nästan direkt att det står långt utanför min kunskap. Det är trots allt en del vridmoment på motorerna då dessa även skall orka spola banden så pla är nog uteslutet.
Hur Philips tänkte när dom designade denna kan man nog fundera på, vad jag tror så gjorde dom motordrivningar som modul för att kunna sätta i olika modeller (storlekar) av bandare. Exempelvis så är denna för max 7” spolar men N7300 som är en större maskin som tar 10,5” spolar, har exakt samma drivningsmoduler. Då behövde Philips bara pressa olika chassi i plast och använda samma drivning till flera modeller oavsett bandstorlek. Smart (kanske?) då i alla fall.
2020-12-22_13-00-50.jpg
Det finns även specat avstånd mellan motoraxel och axel till bandtallrik i servicemanualen.

Tanken att lägga gummi eller liknande gick också bort eftersom motorn då skulle behöva vara fjädrande (pressande) mot drivningen för att få kraft antar jag.
Möjligen har jag en idé kvar..... jag skissar på den just nu så får vi se om det funkar...

mvh Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av Bengt35 »

Oki, min idé är att göra om bandaren till remdrift. Går ju inte att skapa remdrift där motorn sitter monterad nu så tanken är att flytta ut motorn så att den inte sitter under bandtallriken. Dessvärre är det lite ont om plats så viss åverkan får göras.

Plast, kladdar och luktar... och lite svider det allt för skiter det sig så är maskinen i princip förstörd..
IMG_20201226_192331973.jpg
Sen behöver jag ju fästa motorn på något sätt så den sitter i ett bra förhållande till där remmen skall driva så... lite våld på världens hårdaste metall (känns det som...)
IMG_20201222_201040696.jpg
Slipat sågat och svurit och borrat...
IMG_20201226_191315650.jpg
Fortsättning följer...

Är det någon här som tror att det kommer funka?

mvh Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bengt35
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 september 2006, 22:53:44
Ort: Skövde

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av Bengt35 »

Lite uppdatering.... svarvade till en remskiva av det gamla plastkugghjulet och det funkade... kanske inte det smartaste att göra men men...
IMG_20210105_200318934.jpg
I vilket fall så funkade det att spela och spola och, ja allt som tidigare. Däremot gick remmen av efter typ 5 timmars spelning men vad kan man förvänta sig av 100 remmar köpta från Wish för 49:-....
Tog mitt förnuft tillfånga och satte upp ett aluminiumstycke i svarven och gjorde en riktig remskiva istället
IMG_20210105_200334258.jpg
Hela modulen monterad och med en ny rem också den från Wish.... :(
IMG_20210105_201021455.jpg
Tror att remmarna är för klena för detta så jag har nu beställt nya fetare från Svalander

Har nog spelat 10 timmar i alla fall och det funkar bra. Inget remslir och bra dragkraft.
Om detta är en lösning som håller länge så var det definitivt värt det även om det sved att göra åverkan på plastchassit

/Bengt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Philips N7150 Rullbandspelare

Inlägg av hcb »

Mycket trevligt med återkopplingen. Jag håller tummarna för att det håller.
Skriv svar