Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19 och SA1005U/19

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19 och SA1005U/19

Inlägg av DaXiong »

Ett nytt projekt, denna gång med en fungerande radio (jag använde den senast för några år sedan) till skillnad från alla trilskande mer eller mindre trasiga apparater.

En DUX radio SA1007U/19 som är en allströmsradio från början av 50-talet som stödjer MV och LV. En tillräckligt stor ferritantenn har den också. Allt är original inkl. skalbelysningen, elsladden och stickkontakten.
dux2-1.jpg
dux2-2.jpg
dux2-3.jpg
dux2-4.jpg
dux2-5.jpg
Antar att det är dessa som kallas tjärklumpar? Ganska imponerande att radion fungerade utan särskilt stora problem när jag använde den förut, möjligtvis med något svagare brum (sen att det var dumt vet jag nu men visste inte då, var minst sex år sedan).

Planen är att byta alla tjärklumpar, bägarelektrolyterna och sen trimma radion på MV och LV så den ska vara "säker" och fungera minst lika bra som när den var ny.

Några frågor som någon kanske kan svara på:

1. Skruvhålen till vreden var förseglade med vax, kan man återförsegla med t.ex. paraffin?

2. Kondensatorn mot antenningången har värdet 1nF, nu råkar jag inte ha någon sådan av rätt typ, går det lika bra med 3.3nF?

3. Kondensatorn över inkommande 230V är 22nF men på den internationella varianten används 47nF och jag har även en 47nF jag tänkt sätta in. Finns det någon anledning att inte sätta in 47nF?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DaXiong 11 januari 2021, 16:39:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av YD1150 »

Köp en ost till jul och spara vaxet från den 😉, skämt åsido. Ja, paraffin borde fungera, men vax är väl mer åt de sega hållet. Kanske sitter kvar bättre med vax?

Byt gamla papperskondensatorer, men WIMA brun/svarta är bara att byta för de är ökända för att bli "lågohmiga" med tiden.
Jag har börjat använda en "megger" (isolationstestare) som elektriker testar elinstallationer med. Det går fint att testa tveksamma kondensatorer på så vis, den jag har lägger på 500V vid testet och det avslöjar läckage direkt.

22 eller 47nF spelar ingen stor roll direkt. Bara den tål nätspänning men det vet du ju.

Gör inte antennkondensatorn för stor så eventuell läckström blir för stor, risk för stötar om man fingrar på antennkontakten , men det kan du mäta med instrumentet på AC-mA området till ett jordat föremål eller skyddsjord.
Så välj en kondensator med tillräckligt hög spänningstålighet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av Glenn »

Jag har ett gäng stora bägarelyter som jag plockade från grejer jag skrotade som barn, till min stora förvåning höll de flesta fortfarande kapacitansen när jag testmätte några förra året.

Vissa måste vara från röradios jag skrotade i början av 80-talet, så troligen tillverkade på 60-70 talet.. känns lite avlägset med 40-50års livstid på dessa när man sitter och byter elyter i 5 år gamla maskiner :(
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av YD1150 »

Som Glenn skriver så är det inte alltid fel på e-lytarna, har nyligen hållt på med en 60-tals apparat och de e-lytarna fungerar helt felfritt efter en mjukstart. Det kanske var mer "elektrolyt" i dem då de är fysiskt större än moderna. Men dagens switchade nätaggregat brukar ta kål på dem, pga höga rippelströmmar som torkar ut dem? Däremot var det ett gäng med papperskondensatorer i radion som höll kring 100kohm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av Marta »

Kondensatorn tvärs över nätspänning SKALL vara en X2 eller bättre. På antenningången SKALL det vara Y2 eller bättre. Maxvärde där är 4.7nF.

Reglerna är en fråga om brand- och personsäkerhet. Kompromissa aldrig någonsin med sådant.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av DaXiong »

YD1150 skrev: 17 december 2020, 17:39:54 Köp en ost till jul och spara vaxet från den 😉, skämt åsido. Ja, paraffin borde fungera, men vax är väl mer åt de sega hållet. Kanske sitter kvar bättre med vax?

Byt gamla papperskondensatorer, men WIMA brun/svarta är bara att byta för de är ökända för att bli "lågohmiga" med tiden.
Jag har börjat använda en "megger" (isolationstestare) som elektriker testar elinstallationer med. Det går fint att testa tveksamma kondensatorer på så vis, den jag har lägger på 500V vid testet och det avslöjar läckage direkt.

22 eller 47nF spelar ingen stor roll direkt. Bara den tål nätspänning men det vet du ju.

Gör inte antennkondensatorn för stor så eventuell läckström blir för stor, risk för stötar om man fingrar på antennkontakten , men det kan du mäta med instrumentet på AC-mA området till ett jordat föremål eller skyddsjord.
Så välj en kondensator med tillräckligt hög spänningstålighet.
Vilka är WIMA? Det står ingen tillverkare på de svarta kondensatorerna men antar att det är Philips och att de bör bytas?

Det sitter förresten en 3300pF 125V styroflex-kondensator som nog är ditsatt av någon reparatör? Tror inte dessa fanns 1952?

Jo jag har tänkt att köpa en isolationstestare som klarar 2500V men kanske inte för att testa och återanvända vaxkondensatorer och tjärklumpar 8)

Brukar inte byta elektrolyter så ofta och så kan hålla med om att det möjligtvis är onödigt (fixat med flertalet 60-talsapparater nyligen och bara bytt i en där det behövdes) men får nog undersöka ripplet i så fall. Hade tänkt att strunta i att formera kondensatorerna men får väl göra det då...
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av Rolf Zetterberg »

De ökända WIMA-kondingarna som orsakade problem redan på 60-talet ser ut såhär:
Vad jag vet så använde sig Philips inte av dessa.

Philips svarta tjärkondingar(teer-kondensatoren) är också något som bör bytas-åtminstone de som har en högre spänning över sig.

När det gäller styrolkondingar så fanns de faktiskt redan i Elfas katalog från 1953!
Wima.jpg
Styrolkond Elfa -53.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av DaXiong »

Aha, jo jag kom på sen att det var nog mer allmän information. Alla tjärkondingar är på 400V och 1300V utom en som är 125V (och 15nF) men ingen större poäng att lämna bara den.

En intressant sak är att på den svenska modellen (DUX) har man lagt till två säkringar och ett uttag för jord. Jorduttaget är anslutet via en 4,7nF 1300V så antar att det gör någon större skillnad ur säkerhetssynpunkt om antennuttaget som sitter bredvid har 3,3nF istället för 1nF.

Anslutningen till högtalaren har en 22nF 1300V-konding så gissar att den ska motsvaras av en Y2, där är den högre kapacitansen ingen säkerhetsrisk gissar jag?
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av DaXiong »

Så, bytte ut alla tjärkondingar:
dux2-9.jpg
Hade ingen 22nF av rätt typ till högtalaren så tog 15nF+4,7nF. 1nF blev 3,3nF, 22nF över 230V blev 47nF men annars bytte jag mot samma kapacitans.

Nu står den och formerar elektrolyterna:
dux2-6.jpg
dux2-7.jpg
Marta och andra kan vara lugna, jag använde rätt typer av ersättare:
dux2-8.jpg
Jag har även en "lillebror" till denna modell, en DUX SA1005U/19, som jag tänkt renovera men det kanske blir senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av DaXiong »

Har haft fullt upp så har inte hunnit skriva mer i tråden. Men blev klar med radion, formerade kondensatorerna under fyra timmar och sen när jag provkörde på kvällen så fungerade den jättebra och fick in massor med stationer.

De starkaste gick in utan särskilt mycket brus eller brum (nåja, det är fortfarande AM via rymdvåg) så låter originalkondensatorerna vara kvar och låter även bli att röra trimningen.
Så här såg det ut när den var fixad men inte världens snyggaste:
duxklar1.jpg
men så länge den fungerar fint, är "säker" enligt dagens standarder och man inte riskerar bränna rör eller trafos så är jag nöjd.

Nyrenoverad och under användning:
duxklar2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5755
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av hcb »

Mycket vackert.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av Oskar »

Instämmer, kul att se även en förhållandevis ordinär AM radio få lite kärlek.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19

Inlägg av DaXiong »

Skulle börja renovera "lillebror" SA 1005U:
dux3-1.jpg
dux3-2.jpg
Dock upptäckte jag att någon redan bytt tjärkondensatorerna mot 630V plastkondensatorer:
dux3-3.jpg
dux3-4.jpg
dux3-5.jpg
dux3-6.jpg
Från början (innan jag tog ut chassit) tänkte jag nöja mig så, har formerat kondensatorerna ändå och den fungerar rätt bra som den är. Men sen kom jag på att jag skulle kolla hur det var med X/Y-kondensatorer och som man ser på bilderna så är det ju någon som inte har haft koll på det...

Här är databladet för kondensatorerna som använts: http://www.farnell.com/datasheets/2900809.pdf

Här är servicemanualen för radion om någon är intresserad:
siera_aristona_1005u-00-01_ac-dc_radio_1957_sm.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19 och SA1005U/19

Inlägg av DaXiong »

Jag bytte ut en 12pF rörkondensator mot en 10pF Y-kondensator på antenningången och så bytte jag polypropylenkondensatorn på 47nF mot en X2-kondensator med samma kapacitans då den sitter över AC-ingången.
dux3-7.jpg
dux3-8.jpg
Nu när jag skruvat tillbaka allt så får jag problemet att det efter några minuter av fungerande radio börjar så kommer det ett knäppande ljud och ibland försvinner ljudet helt tills nästa knäppande.

Är det problem med något rör, som UCL82?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Renovering av DUX allströmsradio SA1007U/19 och SA1005U/19

Inlägg av DaXiong »

Det verkar vara fel på UCH81, om jag slår lite lätt på röret med en skruvmejsel under drift så knäpper det till varje gång och en gång såg jag en blå blixt när jag gjorde det... Jag har rengjort och motionerat sockeln flera gånger men det har inte hjälpt.
Skriv svar