Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gimbal efterlyste en projekttråd och här kommer lite hastigt hopsnickrade tankar.

Object: Gjuta en 8-liters högtalarlåda för ett Dayton 3,5" bredbandselement.

Material: Högtalarelementet är ett Dayton Audio PS95-8 3,5, gjutmedel blir fiberavjämningsmassa, frigolit, träpinnar, plyfaskivor, masonitskivor. Dämpmaterial

Överväganden: Jag blev inspirerad av förra helgens DIY-träff där det fanns ett par betonghögtalare (Rauna) och jag har en hel del info om hur man bygger i betong/flytspackel och blev sugen på att pröva. För att inte ta mig vatten över huvudet har jag valt ett litet element, 3.5", vilket, när jag räknar passar i en 7.7 liters. Här ska nämnas att ska man ha ett högtalarelement att blomma ut måste man ta fram räknesticka och hugga in på T/S-parametrarna. Att stoppa in ett godtyckligt element i en godtycklig låda är grundreceptet för ett misslyckande. Men när jag kör en simulering får jag fram ett förslag på en låda på 7.7 liter med ett ca 30 cm BR-rör på 5cm dia. Då ligger 3dB-punkten på strax under 50Hz.
Varför fiberavjämningsmassa/flytspackel? För att det troligtvist är mer visköst och fyller bättre än betong och ger en slätare yta.

Projekttankar: Vad är fördelen att bygga med gjutmassor? Tja, man kan ju få vilken form man vill på lådan, vilket man kan få med en 3D-skrivare om man har tålamod och filament i parti och minut. Jag ser konstruktioner på kanske 60-70 liter. Att göra lådor som är lagom oregelbundna i formen kan man minimera lådreflexioner. Att högtalaren skulle låta bättre (inte burkig) är mer eller mindre trams.
Man kan fundera över vilket lådmaterial som är bäst, men det är liksom för- och nackdelar med alla material. Styva material kan svänga med och ge reflexioner. Letar man i gamla konstruktioner kan man hitta STORA högtalare byggda i sandwich-material som plyfa+ tretex, eller dubbla plyfaskivor med sand emellan. Jag kan nog tänka mig att flytspackel kanske har egenskaper liknande HDF.
Men jag vill bara testa EN GÅNG i livet - det här är punkt #67 på min bucket list (skippade fallskärmshoppet).

Utförande: När man gjuter på detta sätta får man tänka "inverterat". Man måste göra en form som består av en kärna som utgör högtalarkaviteten. Runt denna snickrar man en form i vilken man ställer kärnan och häller i spacklet. Hålen i lådan - högtalaren, terminalerna och BR-röret får man skära ut i frigolit eller göra i annat lämpligt material och ta i beaktande om man vill ha elementet försänkt samt se till att man har fixat för skruvar till elementen och terminalen.
Det här snyter man inte direkt ur näsan.

Lite om hur man gör finns beskrivet på Min hembio: https://www.minhembio.com/Seas/296795/

Jag har beställt och betalat elementen men får ett besked om leverans framåt jul :humm: . Jag vill hämta dem i BRL-butiken i Trollhättan för att slippa frakten. Kan ju ha dem ganska snabbt ändå, då jul-leveransen var "autogenererad".
PS95-8-B.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av vaxfan »

Ska du göra en konventionell lådform eller nånting mer udda med icke parallella väggar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade inte riktigt tänkt slå knut på mig själv, så det blir väldigt parallellt och rätvinklat :roll: . Men som alla vet är jag ju lite fyrkantig ... :vissla:

Jag låter lådan vara djup för att få plats med röret: Höjd 18cm, bredd 13 cm och djup 32 cm, och det är innermåtten.

Det var mest att jag ville testa, men som du antyder vaxfan, det är inte överdrivet ärkesvårt att skapa en låda med udda former och format. Frigoliten kan man enkelt forma som man vill och om man lägger sponten, som är formad som frigoliten, på utsidan av masoniten kan man få fräcka former. Men jag är både lite feg :eek2: och lat :sleepy: (fast en god ingejör är en lat ingenjör).

En fundering jag har är mycket flytspackel man får av en påse. 20kg av Jämmer&Fisks flytspackel, blandas med 3.6 liter vatten. Hur mycket blir det?? Den totala volymen att fylla med slaffset är 12 dm². Och en detalj jag funderat på är formen. Jag gör den så att baffeln ligger neråt i formen och bakstycket uppåt. Då tror jag chanserna är bäst att jag fyller alla sidor, då fronten har minsta ytan.


Det är en fundering som din fråga trigger, vaxfan, man kan ju grovhugga frigolitklumpen som ska forma innerkaviteten så det blir massa hack och hugg som till viss del bryter reflexioner inne i lådan. Jag ska fundera över det, dock.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 10 november 2020, 16:54:20, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Gimbal »

Jösses vilka snygga pjäser det var på hembio länken, och vilket jobb att snickra ihop de formarna.

Men även en "enkel" låda måste ju vara en utmaning, sparar man en stor service-lucka någonstans eller hur får man ut innerpluggen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Innerpluggen gräver man ut. Aceton löser ju frigoliten men man lär ju se syner två veckor efter man löst upp frigoliten med skiten (det rimmar ju). Någon skrev att man sätter en insexnyckel (IKEA-nyckel) i skruvdragaren och drar runt inne i lådan. Jag funderar på om man kan klafsa något sorts släppmedel på klumpen för att den inte ska fästa i spacklet så mycket.

Serviceluckan blir ju hålet för högtalarelementet och terminalen på baksidan - inga stora hål precis och man lär ju säkert fastna med handen inne i lådan :doh: .
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Akai »

Jag satt senast förra veckan och letade efter Rauna Njord på blocket, det hade varit ur häftigt att ha ett par :D

Tråden kommer följas!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara en snabb grej; jag får väl plundra (ex-)jobbet på frigolit och där finns ju i och för sig plyfa, vilket dock lämnar sin ytstruktur på gjutmassan. Men jag kan ju använda plåt från jobbet och plåten kanske kan impregneras så den släpper lättare. Det där är detaljer och jag måste ha hem elementen först så jag kan göra pluggarna och planera för gjuteriet.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Klickmans »

Spännande projekt, lyckas du med detta så får du gärna jämföra ljudet med Leira.
Tog en bild åt dig för att du ska få ökad motivation, det låter väldigt bra om betong.
Såvida högtalarna sitter fast samma betong, svårt att förklara med det låter vackert.

Varför köpte jag mina?
x20201110_185928.jpg
Det var på den tiden när jag tänkte fel och skaffade mig en köbekärring från Manila.
Hade sparat ihop till nästa resa till Filippinerna, men så en dag krossades porslin igen.
Det var ingen trevlig tid, så jag tog ut mina pengar och åkte till Malmö för att handla.

Ett par bra högtalare, istället för ännu en resa till Manila.

Åkte tåg, sen gick jag upp till affären och väl där stod dom här två och tittade på mig.
Hade precis så det räckte att betala för högtalarna, och ett par hundra för att åka hem.
På tåget frågade jag fyra somalier om dom ville hjälpa mig att bära högtalarna till Taxi.

Stationen låg precis vid tåget, kanske hundra meter.

Med Somalierna i släptåg gick vi ner till Taxi, där fick jag tag på en bil som körde mig hem.
När jag väl kom hem med mina två nya älsklingar presenterade jag dom för Blixt o Dunder.
Passade på att berätta att det inte skulle bli någon resa eftersom jag bränt alla pengarna.

Hon blev inte alls lika glad som jag var.

Några år senare fick hon ihop det med min bäste kompis, ungefär där tog mardrömmen slut..
När hon flyttade med honom frågade hon vad dom kunde ta med sig. Ta vad du vill utom dom.
Precis så blev det, när jag kom hem den dagen fanns det i princip bara högtalarna kvar i trean.

Men det är en annan historia, 8) mina två älsklingar har jag ännu kvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad lär man sig om detta? Jo att somalier är sjyssta, att Manila ligger långt bort men också att det finns oändligt många faktorer som gör att högtalare låter bra.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Borre »

HUGGBÄVERN skrev: 10 november 2020, 16:51:48 En fundering jag har är mycket flytspackel man får av en påse. 20kg av Jämmer&Fisks flytspackel, blandas med 3.6 liter vatten. Hur mycket blir det??
1,7 kg/m²/mm, så knappt 12 liter.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av danei »

Det var ett bökigt sätt att skriva liter på.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Borre »

Direkt från specifikationer för flyttpspacklet. Det varken anges i liter eller är intressant när man flyter ett golv, där behöver man bara vet hur många kg per kvadratmeter för varje millimeter tjockt lager man flyter.
Jag hade kunnat låtit bävern räknat själv, men när jag ändå googlade upp specifikationer kunde jag lika gärna räkna lite snabbt också.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack Borre! När det hade blivit skarpt läge hade jag nog räknat själv ... efter jag för säkerhets skull köpt 5 påsar spackel :vissla: .

Jag räknade på 12 liter totalt MINUS 0,4 liter för element- och terminalhålet. Det är på xxxx-håret. Skrev jag att jag räknar med en "godstjocklek" på 20mm?!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Glenn »

Jag måste ju bara fråga varför du väljer flytspackel framför finbetong ?

Är det får att få en finare yta ?

Prisskillnaden är ju rätt stor, flytspacklet kostar 11:45kr/kg, finbetong typ 1:80kr/kg ?
Senast redigerad av Glenn 11 november 2020, 08:45:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att proffsen kör med flytspackel ... Om den är mer viskös lär den ju fylla upp betydligt bättre = inga håligheter och sånt.
Skriv svar