Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kan inte mycket om högtalare, är sällan hög men ibland talare.
Men under min ungdomstid fanns det något som vi kallade Kolboxen!
Är det och Carlssonhögtalare samma sak?
Gäller det att få mycken skrovlig väggyta inne klådan?
Glöm inte att använda vibrator vid ifyllande!
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av LeCanard »

Vibrator kan nog Mistress Beaverpain bistå med :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Aceton kräver laboratoriemiljö eller att man håller till på Allvaret i halv orkan (lite överdrivet) men värme verkar en vettig metod; först karva ut så mycket man kan och sedan bränna bort resten.
alexanderson
Inlägg: 783
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av alexanderson »

Lasp skrev: 12 november 2020, 10:00:12
Gäller det att få mycken skrovlig väggyta inne klådan?
Finns det några ljudmässiga vinster med att göra insidan skrovlig eller veckad ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

LeCanard skrev: 12 november 2020, 10:27:29 Vibrator kan nog Mistress Beaverpain bistå med :-)
Den fixar jag. Jag har en slipmaskin som, tänker jag lite löst, får hamna i ... jag bygger en enkel "fixtur", en plattform som jag ställer formen på och i plattformen sitter min sandare med plattan uppåt. Sedan får den skaka formen för att frigöra luftblåsor.
Jag har en liten kraftigt nedväxlad elmotor som man satte en grejimoj på som liksom "skakade runt" formen, eller en skruvdragare med en asymetrisk fastsatt skiva som vippade på formen.

Titta på den senaste Instructable-filmen, jag länkade till om detta med vibrationer!

Här hittar jag en del kul. Någon sade sand i kärnan: https://www.instructables.com/Conspeaku ... -Speakers/

En instruktionsfilm: https://www.youtube.com/watch?v=E1ZaGwqJ9i4 (Varför kan folk inte berätta vad de gör och varför - fick en idé förresten)

Här finns en video om MITT element: https://www.youtube.com/watch?v=j5jAZH_ONS0

Så här ska det göras: https://www.youtube.com/watch?v=ngSzybEhwwc

En serie som visar hur man gör: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... pVKHcIhkdt

Till Alexandersson kan jag rekommendera att läsa ett inlägg jag gjorde häromdagen där jag just skrev att en oregelbunden insida kan hjälpa att bryta upp stående våg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av rvl »

Ja, en slipmaskin borde ju fungera som vibrator. Eller valfri maskin med excentrisk placerad rörlig massa. Huvudsaken att maskinen är speccad för kontinuerlig drift, så den inte behöver vila och svalna alltför ofta. Slipmaskinen borde gå bra, när den inte blir belastad med något att slipa. En mobiltelefon kanske inte riktigt räcker till.

Sen blir det en litet mer filosofisk spekulation om vibrationen hellre ska vara sidvist, eller upp/ned. En mjuk upphängning (t.ex gummifötter) på objeket som ska vibreras kanske inte heller är helt fel.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man ser ju folk knacka på gjutformarna och om man tittar på ett par av de videor jag länkade till kör man lite olika metoder. Dessutom är det lite "roligt" att folk som anstränger sig, ändå inte får ut all luft. Sedan är ju frågan, för nu vill jag köra med flytspacklet, om detta är lättare att "avlufta". :humm:

Jag har tittat på filmerna och inser att a) man MÅSTE göra sin läxa och inte slarva med att faktiskt förstå hur och vad man ska göra det man ska göra och b) fått en hel del idéer hur jag ska förenkla mitt jobb. :idea:


Det blir mycket tjôt och torrsim, men det hade varit fint att ha högtalaren här så jag kunde göra mallar och fixturer. Inga högtalare - inget handgripligt, men jag läser vad som skrivs och tar in all information jag får. Jag blockerar ingen och ingenting, då lär jag miss oerhört massa fakta. :wink:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av E Kafeman »

Har byggt många olika typer av högtalare men bara en enda i betong, men kanske mitt bygge kan ge lite nya infalls-vinklar även om mitt bygge mer hör hemma under avdelning grovsmide.
Betonghögtalaren byggdes i betong därför att jag hade lite erfarenhet av att bygga husgrunder och liknande i betong och hade god tillgång på det som behövdes runt omkring.
Sysslade även lite med mindre vattenkraftverk där man ibland gjöt ett vinklat "horn" under turbinen för att skapa max nytta av vattenpelaren.

Ett speciellt ljudfenomen kan inträffa i dessa horn i vattenverken. Om vattnet stryps ovanifrån blir det mest luft i nedre delen av hornet och det kan hända att det blir en kraftig tryckstöt i hornet då en kanske kubik-meters-stor luftbubbla sugs baklänges upp i vattenpelaren. Det är nog ungefär samma fenomen som när det gurglar i badkaret så det smäller igen locket för utsläppet.
Stötarna är inte bra för turbin, generator och lager då resulterande smällen kan få hela generatorhuset att hoppa.
Utvändigt kan en sådan tryckstöt ge upphov till en otroligt kraftfull ljudstöt flera hundra meter längre ned nedströms. En överraskande kraftig effekt pga av hornets riktade ljudstöt.
Nästan så man tror sej sitta inuti en megastor bastrumma som någon bankat på.
KRAFT7.jpg
En bild som visar hur det betonggjutna "hornet" kan vara vinklat under turbinen.
Upplevelsen av detta hornrelaterade ljudfenomen bidrog nog till mitt val av ett av mina högtalarbyggen.

Bygget blev en lite större högtalarlåda, ett betonghorn, 3.5 m effektiv hornlängd, med som tunnast 10 cm vägg-tjocklek.
Hade byggt flera liknande högtalare tidigare men då endast i trä. Betonghögtalare hade jag inte testat tidigare,
Blandade betong i trädgården och bar i hinkar till 2:a våningen.
En anledning till kanske grova vägg-tjockleken var att få rum med stabil armering, armeringsjärn, gjutnät och kycklingnät samt ingjutning av grov metallram för montering av högtalaren för att få en "akustiskt död" infästning.
Formen gjordes i spånskiva förutom för inre svängda ytor i hornet som gjordes med inoljad masonit. Använde "diamant bilrostskydd" som olja. Inoljade ytan fick torka några dagar för att få vältäckande slitstark täckning. Masonit kan inuti hornet lätt stagas mot motstående sidas masonit för att kunna bära trycket vid gjutningen.
I botten av formen lades in extra bär-ribbor i trä för att stadga spånskivorna och fördela marktrycket.
När betongen härdat är masoniten lätt att bryta bort pga inoljningen men ytterskalet av spånskiva fick sitta kvar då de inte påverkar ljudet och i mitt fall fungerade bättre att ha kvar då högtalaren av utrymmes-skäl även tjänstgjorde som möbel/säng.
Luftbubblor jagades bort mha halvstor tryckluftshammare som fick banka på ytterväggarna med ishockey-puck som hammar-huvud.
Betongen hölls fuktig under en veckas härdning i rum med vid-öppna fönster för kylning då betongen ger en hel del värme som kan skada härdningen.
Detta var en stor pjäs i betong med lite andra krav på byggmetod jämfört med vad man kan få om man gjuter med akustiskt och mekaniskt material med annan hårdhet och flexibilitet.
Det kan t.ex. påverka valet av armering, där glasfibermattor och tyg-lump som kan vara mer effektivt än järnnät beroende på vilket gjutmaterial man vill ge högre akustisk/mekanisk styvhet och hållfasthet.
Torkad vikt uppskattades till ca 800kg, så inte mycket mer än ett större akvarium, men inte heller en möbel som man flyttade omkring i onödan.

Funktionen på högtalaren kan nog bäst beskrivas som att jag var ensam i grannskapet att uppskatta den. De lägre frekvenserna spreds sej långt. En granne 100 meter bort hävdade att hans toalett-stol vibrerade kännbart när jag spelade med måttlig volym.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra input Kafeman.

Sedan ska jag faktiskt erkänna att jag redan 1973-74 såg betonghögtalare. Roger Sperrling hade sådan i sin våning/verkstad/kontor i Linköping med utsikt över Trädgårdstorget. Vi unga blivande civilare var givetvis impade men nöjde oss med vara imponerade och skaffade oss inga närmare informationer om dessa monster. De stod för övrigt på andra våningen, ingen hiss ...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av rvl »

800 kg högtalare som inte ryms genom dörren, kunde vara en trevlig överraskning att lämna efter sig, när man flyttar ut från en lägehet. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Högtalarna är på väg in :whoho: Och jag sitter med helt ärkegalna tankar. Man kan ju gjuta i formrör. J&F har rör med dia 15cm och 19cm. Sätt det lilla röret i det stora och det bli en rund högtalare, knappt 2 dm i diameter och 2,7 dm djup.
Det är ju faktiskt så att jag bör nästan få plats med både högtalarelement OCH basreflexrör på fronten.

Snabbskissat i Illustrator (med rätt dimensioner (förhållanden) och med en sockel av trä):
pj-302M.jpg
Hur fixar man det här då?? Det blir ju inte näpet att få ut innerröret men frågan är OM det måste ut. Och och jag skär upp röret på längden och tejpar över, skulle jag nästan kunna knô ihop röret och få ut det. Det skulle ju definitivt förenkla mycket om jag kunde slippa göra formarna själv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En chansning: snittar upp innerröret på två ställen och tejpar ihop OCH lindar en sorts skumfolie (underlagsfoam,), lånar en bit från jobbet; den är några mm tjock och lindar runt röret så lär det bli lättare att få loss och ut det. För ett ögonblick var jag faktiskt inne på att försöka göra ett innerrör av en kraftig papp, också en produkt från jobbet och följa ett råd här inne att fylla röret med sand, dels för att förenkla tömningen och dels få tyngd i formen.
Känns, hursomhelst att Jem&Fix ska få ett besök på måndag.

Skissar på budgeten:
Högtalarelement - 496:-
Basreflexrör - 100:- (dyrt, kan man hitta annat till typ rör för affischer?)
Skruv/islagsmutter - 65:-
Terminaler - 80:- (kan finnas i huset)
Gjutmassa - 42:- (finbetong) ... 139:- (grovavjämning) ... 229:- (fiberavjämning)
Formrör 19cm - 35:-
Formrör 15 cm - 30:-
Cellplast (20mm) - 15:-

Totalt - 863:- - 1050:- per par.

Jag kommer inte att få världen bästa högtalare, men lite originella i alla fall och kan fungera för lite slölyssning.. När elementen är hemma på måndag kan jag börja planera, mäta, såga, skära och när jag känner mig väldigt redo kör jag.

Det är förresten en finess med de runda papprören; jag kan ju nästan "stansa ut" frigoliten med röret, eller åtminstone sätta röret på frigolitskivan och skära ut med en skarp kniv.

Det här behöver inte bli något evighetsprojekt ändå. När gjutmassan är blandad kan man inte lägga av.

Tips, förresten på släppmedel? Jag får gjuta in islagsmuttrarna. Min tanke är att fästa dem i plåtbitar i trekantform med nervikta hörn som gjuts in i gjutmassan och med skruvar på plats men dessa ska kanske vara insmetade med vaselin eller ... smör. Däremot är jag orolig för ytterröret och tänkte på typ såpvatten, men jag kanske kan olja in röret (möbelolja) på insidan så jag dels får en mycket slät yta, dels en yta som inte suger åt sig vatten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av danei »

Preparera skruvarna med paraffin, det sitter kvar bättre än smör.
Hur vattenfasta är dessa rör? Skulle det gå att lösa upp innerröret genom att fylla lådan med vatten. Lite diskmedel också kanske.

Edit: Ytterröret skulle man kunna tapetsera på insidan med en tapet med lite struktur i. Ofta är det ju aningen struktur i tapeter. Det skulle kunna vara en metod att få en rolig utsida.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av JohnGalt »

Ordentligt nedsatt fiberförstärkt flytspackel på Bauhaus, 119 kr, för den kostnadsmedvetne högtalargjutaren:
https://www.bauhaus.se/flytspackel-kiil ... escription
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av E Kafeman »

Jag använde vagnsbult löst monterade i ingjutna plattjärn för högtalarinfästning.
Plattjärnen var sedan del i armeringen.
Expanderbult för betong är vanligt alternativ.
Ingjuten plastplugg är billigt alternativ som expanderar när man drar i skruv. Bra betong tar lätt upp expanderkrafterna utan att skadas oavsett hur hårt man hand-drar skruven.
Som släppmedel använde jag en sprayflaska underedsmassa för bil av vax-typ, vilket iofs är nära paraffin. Sprayflaska gör det lätt att få tunna men täckande lager även där det är svåråtkomligt.
Om papp inte ska fastna, lägg ett lager plast hushållsfolie utanpå. Papp som blir blött blir mjukt.
Fasta formar kan fastna pga av att betong krymper vid härdning och på det viset nyper tag om form-material.

Betong har i sig hög styrka vid tryckbelastning men usel vid dragbelastning.
Dragbelastning uppstår i lika hög grad som tryckbelastning pga av högtalaren skapade tryckvariationer.
Därför är det viktigt om man är ute efter en hållbar och stum konstruktion att man armerar.
I mitt fall använde jag mycket kyckling-nät vilket kanske inte direkt förknippas med kraftfull armering om man inte sysslar så mycket med betong men det ger stor skillnad.
Som för alla komposit-material är armeringen betydelsefull, tex, glasfiber-skivor utan fiber-armering, blir lika dragstark som pepparkakor.
Armering är inte alltid nödvändigt men dumt att chansa. Som exempel när armering inte är så nödvändig är avloppsrör som krävs ner så att omkringliggande mark skapar tryck som håller samman röret.
Lite gränsfall men med stabilt lastfördelande underlag kan man gjuta mindre garagegolv utan armering då man får små dragkrafter på betongens undersida.
Det finns de som fiberarmerat betong med vanlig Gullfiber som enda armering. Fibern blandas i och välfördelas vid blandningen av betong. Påstått bra resultat. Har aldrig provat själv.
Är man inte ute efter material-stumhet utan nöjer sej med ett mer flexibelt material så kan man blanda i hartser och epoxy för att förhindra att gjutningen med tiden bryts ned.

Betong är ett material som är beroende av att kunna andas. När vattnet i betongen torkar ersätts hålrummet efter vattnet delvis med luft. Lackas betong med tät lack kan det leda till mikrosprickor i dessa luftbublor och betongen bryter långsamt ned sej självt genom mikrosprickor.

Det går utmärkt att pigment-färga betong redan när man blandar till den.
Det finns särskilda pigmentfärger till betong i många kulörer och de är nästan alltid baserade på järnoxid, men det går bra med de flesta järnoxider som kan hittas i krukmakerier, hobbyshop mm . https://gjutformshop.se/pigmentfarg/far ... or-betong/
Jag tycker terrakotta-färgning är det som ger betong en naturlig färg som lyfter den annars grå färgen bäst. Eftersom det är pigmentfärgning så kan man efterslipa eller få skador på betong-ytan utan att färgen skadas.

Lite snarlikt högtalarlåda är att gjuta en diskbänk i betong . Här finns en del bra tips: https://betong.se/2018/03/14/fraga-expe ... man-gjuta/

Här levereras en färdig högtalarlåda, basreflex, tyvärr utan armering, vilket ger sprucket ljud:
Skriv svar