Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Husdjursshopen!! Varför tänkte jag inte på det?!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Vågar herr huggbäver gå in i en djuraffär, kan ju bli inburad som misstänkt rymling.
Din favo affär Bauhaus har tex marmorkross för 129kr
DEKORSTEN STARKA MARMORKROSS VIT 8-16MM 20KG
https://www.bauhaus.se/dekorsten-marmor ... -16mm-20kg
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av E Kafeman »

Beroende på vilken effekt man vill uppnå men grövre sten i tunna cementblandningar är inte helt lyckat. Svårt att gjuta och försvagar konstruktionen.
Sådan sten lägger man helst endast som ytbeläggning eller strax under ytan om man i efterhand vill polera ytan.
Betong med småsten i ytlagret som sedan polerats är vad man ofta ser i trapphus i hyreshus.
Den marmorkross och granit-kross man kan köpa i byggvaruhusen är för grov att använda till annat än ytlager.
Här en som lägger sten i ytlager, men räkna med att det går åt ett antal försök innan man är lika skicklig:


Jag hade nog hellre i så fall hämtat naturslipad småsten, nästan sand från lämplig havsvik och limmat med vattenlösligt lim på papper som fått klä formens insida, på insidan av släppmedlet.
Mycket av slipningen är då redan gjord och ger inte så vass yta. När betongen härdat är det bara att slipa av pappret med blöt slipduk.
Är man händig sorterar man sanden i olika färger och målar sin logga mitt på pappret, eller just undvika att måla delar av ytan.
Alternativ lägger man bara strängar med avvikan färger för att ge ytan en marmorerad effekt.
Vill man ha en mer effektfull dekor så kan man banvända pyrit av något slag som bildar glänsande kristaller. Ofta kallat kattguld. Kan hämtas i naturen och är lätt att krossa.
Liknade effekt med matt vattenslipat färgad glaskross som sedan ytslipas när betongen härdat. Glaset fungerar ungefär som kattögon(mörkerreflexer och återkastar ljus.
Sådant glas kan man ibland hitta vid naturliga havsstränder.

Det kan finnas åsikter om ifall man hämtar sten och grus i naturen då den tillhör markägaren.

Om det inte räcker finns ett företag som tillverkar gatsten i betong där man lagt in glaskross och gul fosfor i ytan för att det ska lysa i mörkret.
https://www.aliexpress.com/item/32853582084.html
För kraftigare ljuseffekt utan tillförsel av yttre lyse för "uppladdning" blandade man förr in lite radium i fosfor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Radiumflickor

Kanske räcker det med lite alunskiffer eller granitkross för bra ljuseffekt om man hämtar den från rätt ställe.
Vid röd-markerat område finns sten med hög halt uran, det är i huvudsak bohusgranit.
Uran.png
Alunskiffer var grundmaterialet i blåbetong. Sådan skiffer innehåller ofta radium som när det sönderfaller till viss del då kan skapa radon-gas.
I Höganäs och Limhamn lär finns gott om alunskiffer men vet inget om radium-halten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Palle500 skrev: 5 december 2020, 13:23:24 Vågar herr huggbäver gå in i en djuraffär, kan ju bli inburad som misstänkt rymling.
Din favo affär Bauhaus har tex marmorkross för 129kr
DEKORSTEN STARKA MARMORKROSS VIT 8-16MM 20KG
https://www.bauhaus.se/dekorsten-marmor ... -16mm-20kg
Det var nog mer jag kunde handlat på Bauhaus när jag var där :doh: .

Kafemans idé var riktigt bra. Jag har sett beskrivningar (faktiskt.io) av gjutna diskbänkar där ett ivrigt polerande lyft fram stenen man gjutit in. Det här har jag svårt att göra då jag har en cirkulär form och att "tvinga" ut stenen till ytan, utan tipset med att klistra stenen på ett papper låter sig inte göras. Sedan är ju min tanke att ha en fin slät yta på högtalarna. Så om det inte fungerar med sten för dekoration droppar jag det.



Att besöka djuraffärer är inga problem. Jag kommer givetvis helt iknog .. ingok .. anonym.
influensa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Ha ha ha!
E-kafeman har rätt du behöver mindre grus, men kan köpa och slå sönder i mindre bitar som du sållar i ett durkslag därefter i en kökssil så får du mindre fraktioner kvar i silen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här var en cool video. Nu var det givetvis ROCK-gitarren som var häftig i sig men här var många bra tips generellt:

[media] [/media]
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fyllmedel √
25mm frigolit √
Gummihandskar √

Kom ju på nu är det är kallt och vintrigt att det där isgruset, som sakta gräver sig genom cykeldäck och pyspunkterar cykelslangen har rätt format, slltså cyklar jag till kommunens isgruscontainer där privatpersoner får hämta för eget bruk.

Jag misstänker att de inre rören jag skar till ger lite för stor volym så en ny beräkning ger att optimal innervolym är 3.11 liter. Räknar om en sista gång och får skära ner rören och kan dessutom skära till ytterrören och sakta börja förbereda mig.

Upptäckte att någon har lackat eller oljat ett utebord i cykelkällaren och tänkte kanske göra mina plågsamma gjutförsök därnere så jag inte stör någon. Det är nära till tvättstugan (vatten).

En annan sak som kan vara väl så viktig; det sitter ett plastskydd över högtalarkonerna; dessa är som klippta och skurna att använda som mallar för jag får helt uppenbarligen snida till pluggarna för högtalarhålen på ett något avancerat sätt. Det som komplicerar de här jobben är att alla hål, fästen, you-name-it måste vara klara innan gjutningen börjar. Jag vet inte hur Spisblinkaren tänkt sig men jag anar att han tänkte gjuta varje sida för sig och sedan sammanfoga alla bitar på något sätt. Grejen är ju annars att när väl cementen brunnit är det inte "cement" längre, så försöker man gjuta på mer på brunnen cement förenas inte nya cementen med den gamla, utan här får verkligen man gå all in :roll: .
concrete_0.jpg
concrete_1.jpg
concrete_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Vad du än gör så spola inte ned cement/betong i avloppet. Det brinner utmärkt i vatten och täpper nog igen vattenlåset om du har otur så blir det en propp i stamledningen. Ja då är en P-bot en fjärt i världsrymden mot vad ett ev stambyte kostar.
Skrapa av det värsta och spola av utomhus alt skölj i en balja där du häller ut vattnet ute, Inte i avloppet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vill väldigt gärna vänta på våren och göra jobbet nere vid älven där det finns gott om vatten. Bara jag inte täpper till älven när jag sköljer rent verktyg och prylar sen ...
A03932_033.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Klickmans »

Det rör på sig ser jag, har du räknat ut vad dom kommer att väga när dom är klara att kopplas in?
Spännande projekt, kan tänka mig att dina nya stora betonghögtalare kommer att låta fint som f.
Tungt som fan att hålla på med, men finns väl knappt att köpa för oss vanliga ljudfantaster längre.


Kommer aldrig att dumpa mina periskop. (Rauna)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av 4kTRB »

För helhetens skull,
ska du inte gjuta en låda till förstärkaren också?
Jag gjöt den här i 2 delar med spår för fram och bakstycke och sedan är gängstång
ingjuten i höger och vänster gavel med mutter i botten.
CementBox.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av 4kTRB »

Jag jobbade ett halvår på en firma som tillverkar betongplattor för trottoarer och annat.
När cementen hamnat i formen lade jag på ett papper med limmad sten. Sedan när cementen
stelnat nästa dag så drogs det fuktiga papperet bort. Vit sjösten var det.
Benders har tagit över firman.

På tal om alunskiffer. När de på 60-talet skulle mäta om det fanns radon i hus och källare så kom de
fram till att det inte var mer än i ett tält. En kommungubbe i Tidaholm läste rapporten och bad
att de skulle komma och mäta på ett bostadsområde som var byggt uppepå rödfyr. Då fick de användning
av instrumenten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Förstärkarna är i princip färdigbyggda, i alla fall deras chassin. Och de är tunga som de är. Mina monoblock väger 17kg/stycket.

Jag ska färga cementen och använda isgruset som aggregat. Misstänker (och låtsas) att cementen inte ska utsättas för stora påfrestningar. Jag kastar inte runt mina MDF-högtalare hur som helst.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av 4kTRB »

Ok. Överdelen på min låda är färgad med någon typ av oxidpulver. Just det vita tror jag var extra dyrt men jag hällde i rejält med pulver.
Det går armera med hönsnät eller liknande så blir det starkare
highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av highfive »

Kör på i källaren!
Om du tvättar verktygen i en hink och låter betongen sedimentera, så får du en kaka i botten eller något liknande.
Spillvattnet efter det är ofarligt för avloppssystemet.
Så gjorde jag när badrummet i förra bostaden gjordes om och jag gjöt in nya avloppsrör i golvet och jämnade av, När det var dags för flytspackel, tvättade jag verktygen på samma sätt. Spillvattnet efter sedimenteringen hällde jag ut i dagvattenbrunnen på framsidan av huset.
Går ju också att hälla ut i gräset, eller i en rabatt.

Eventuella betongrester kan man lägga i 1/2 liters yoghurthinkar, eller dylikt, så har man jyssta grytunderlägg eller så kan man ställa den kylda cavan på den, efter att ha haft betongplattan i frysen...

Vintern släpper nog inte greppet om västrs Sverige och kyliga vindar från Vänern, gör betongarbete utomhus omöjliga eller besvärliga.

Med vänlig hälsning, highfive
Skriv svar