Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MÅNGA bra tips där, tack allihopa. Jag tror jag tar en sväng till Bauhaus idag (Uddevalla) och handlar lite och söker lite råd.
Att kunna färga betong var ju ett annat bra tips och jag tar med mig det. Finbetong ...???!!! ... :humm:

Inser vidare att jobbet har en del nyttiga prylar. Där finns papprör men minns inte dimensionerna. Där finns Gullfiber för att armera betong och lite offcuts från trä, plyfa, kraftig papp, sträckfilm ...

Tycker dock att min idé att gjuta i papprör var ett mästerskott av mig. Det är så lätt att man ramlar in i ett tänk och, oavsett hur mycket man än blir överbevisad att idén är bara så idiotisk, ändå klamrar sig kvar.
Sedan gäller fortfarande - EN GOD INGENJÖR ÄR EN LAT INGENJÖR.

Däremot gäller inte - VARFÖR GÖRA NÅGOT BRA, BILLIGT OCH ENKELT, NÄR MAN KAN GÖRA DET USELT, DYRT OCH KOMPLICERAT? (Jodå, det finns de som arbetar efter den devisen :doh: )

Nu ska jag käka mina frukostmackor, kontakta fröken Z och se om hon vill ratta min franska Ford Corvette och kanske ta med hennes mor som ville till IKEA tidigare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får åka ensam.

Den som har, han ... har .. :humm:
influensa.jpg
Om det var otydligt, så här monterar jag islagsmuttrarna (pappen symboliserar plåten - och nu ser jag att jag skulle kunna bocka ner spetsarna på muttern så sitter den ju ännu bättre):
kakor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack vare bra synpunkter från E Kafeman blev det finbetong OCH oxidröd betongfärg.

Läget är så här:
Högtalarelement - √
Basreflexrör - (kan man hitta annat till typ rör för affischer och vilket mått håller rören på jobbet?)
Skruv/islagsmutter - √
Terminaler - (kan finnas i huset, har förbannat mig för att jag lyckats köpa hem oisolerade terminaler, så det bör finns.)
Finbetong - √
Formrör 19cm - √
Formrör 15 cm - √

Cellplast (20mm)
Masonit

Bauhaus formrör är 120 cm medan J&F bara är 80, och jag behöver bara sådär 35 cm gånger två. Men nu har jag bitar över som jag kan öva på.

Kom på den briljanta idén att förse högtalaren med en sluttande front men insåg snabbt alla de 752 problem som omedelbart skulle uppstå.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av vaxfan »

Om det är stående vågor mellan fram och baksida du vill undvika kan du ju göra baksidan lutande istället.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte på det men skulle få ställa formen på sniskan. Nu får lite dämpmaterial förhoppningsvis göra jobbet lite och jag kan ju manipulera med bakänden av röret (se nedan) lite.

Inser nu att jag gjort ett misstag. Jag tänkte proppa igen innerröret med frigolit men nu är ju röret kapat i exakt rätt längd :doh: . Vad gör jag då? Åker till jobbet och täcker hålen med sträckplast :) . Jag kan ju dessutom fylla rören med småsten.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av JohnGalt »

11/11
Q: Jag måste ju bara fråga varför du väljer flytspackel framför finbetong ?
A: För att proffsen kör med flytspackel ... Om den är mer viskös lär den ju fylla upp betydligt bättre = inga håligheter och sånt.

28/11
Tack vare bra synpunkter från E Kafeman blev det finbetong OCH oxidröd betongfärg.

Det är väl bra att kunna ändra sig, men jag tror att fiberförstärkt flytspackel skulle vara bättre.

Edit: ändrade till rätt datum
Senast redigerad av JohnGalt 28 november 2020, 22:06:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det anar jag med men nu var det någon som antydde att man kunde färga cementen och det avgjorde saken. Grejen är nu att hitta något att armera med och det hetaste tipset är Gullfiber och sådan har jag tillgång till. Alternativet vore som någon nämnde, hönsnät vilket skulle ge stora fördelar. Genom att vira sådant runt mitt innerrör skulle jag kunna ha nätet som distans för att få röret att ligga perfekt i ytterröret.

Nu har jag köpt cement, så nu går jag på cement. Skiter det sig har jag rör så det räcker till ett försök till.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DOOOOOOOOOOOOOOOOOOH!!!!!!!!

Jag insåg när jag vaknade att jag tänkt fel. Mina betonghögtalare ska ha ett djup av 27cm och det var så jag kapade papprören. Men så tänkte jag att jag skulle stuffa in frigolit i röret och att jag därmed skulle minska volymen, men frigoliten ska ju sedan tas bort liksom röret (på något sätt ...). Det där att ha tänka "inverterat" är inte lätt ska sägas. De volymer som ska bli kaviteter ska byggas upp med något slags material och det som ska vara massiva väggar ska utgöras av hålrum.

Det var inte detta jag skulle grotta ner mig i nu utan det här:

Bild

Hint: https://www.instructables.com/LK-Audio- ... bookshelf/

Med dessa (tjusiga skapelser) i tanken och den angivna volymen av 3 liter, skulle resultera i att jag fick gjuta högtalare som är 1,7 dm djupa (innermått). SÅÅÅÅÅÅÅ frestande och en slavbas kan ju kanske resultera i lite djupare bas. Erk du Maja du, hur ska jag göra??? :humm:

Svaret: Vi glömmer slavbasen. :nene:
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Gimbal »

Spännande projekt, och de där plywoodhögtalarna var ju också en kul ide.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De var ju så himla läckra. Men rätt ytbehandling skulle de kunna bli hur fantastiska som helst.

Nu måste jag bläddra igenom massa gjut-trådar på Instructables för att se hur folk armerar tunn betong.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Instructables.com är vår vän i nöd. Här hämtar man idéer och här kan man läsa på hur andra löst ungefär de problem man själv springer på.
Det finns de som inte gillar att följa länkar utan helst ska ha skrivet på näsan hur saker ska göras (och ändå avfärdar fakta med att "det tror jag inte på" ...), men en länk till Instructables är GULD värd.

Här är mina cementlänkar, som jag ska studera:
Betongklass :mrgreen:

Hur man mixar och applicerar cement :tumupp:

Ytfinsh :)

Mer finish :idea:

Hur man "tätar" betongyta 8)

Hur man "limmar" betong mot betong

Och några projekt:
https://www.instructables.com/Make-Conc ... -Patterns/

https://www.instructables.com/Huge-DIY- ... Sculpture/

Resultatet från betongtävlingen 2019
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av E Kafeman »

Har du säkert koll på men får man en stum betong-yta studsar ljud, ytterst lite absorberas. Bra då det ger hög effektivitet när man bygger horn utan parallella väggar.
Vid parallella väggar, för att minska ståendevåg/resonans/klang kan man klä väggarna med något tungt. Trasmattor får man på loppis för 10 kr./m². Kan kläs på ett papprör och gjutas fast?
För att smälta bort vanlig vit frigolit kan man ta acton. En deciliter aceton smälter många liter frigolit. Bara stäng igen högtalar-hålet och låt verka några minuter.
För att riva bort stora mängder, använd färgblandaren till borrmaskinen, som du antagligen också använt att blanda betong med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

a) Det viktigaste är att dämpa lådan, så in med tvättad fårull ... Jag har ju möjlighet att trixa lite och göra bakväggen oregelbunden. Hackar jag lite frigolit lite hursom kan jag få bort studsande ytor. Jag kan ju se om jag kan köpa industrifilt nånstans i närheten.

b) Vill nog undvika aceton. I och med att jag har en mitt innerrör som är ihåligt ELLER fyllt med grus, har jag inte så mycket frigolit att rafsa bort.

c) Jag har ett par udda "datorhögtalare" jag byggt med 4" element. och när jag måttar inser jag att mina bävertassar, om än långt från vältränade knappt glider in i hålen ... eller, ja, in kanske men ut ALDRIG :oops: .

d) Det där med form på högtalare. Jag läste någonstans tankar kring sfäriska "lådor", att det blev väldigt knäppa reflexer i dem.


e) Nu är vi två som tagit fram murarsleven och betongbootsen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96696

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådant här kan man ha att armera med, precis som Kafeman föreslog:

https://www.amazon.com/dp/B000COCDCM/?t ... ctabl09-20
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av E Kafeman »

Ja det går också bra, kortklippt riven glasfiber. Matta att klippa själv kan köpas billigt på Biltema.
Glasfiber är behagligare att jobba med än stenull. Kliar och dammar mindre.
Noterade att somliga glasfiber-köpare fällde omdömet att glassfibern klumpade sej.
Kan vara att de försökte handblanda vilket i princip inte går eller är inget jag åtminstone skulle försöka.
Bra färgblandare, inte allt för klen borrmaskin och häv inte i allt på en gång så går det bra.
Skriv svar