Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gick igenom cementkursen på Instructables igår och det var massa bra, visserligen ganska basal, information. För små gjutjobb ansågs armering inte vara nödvändigt, men det kan ju vara en god idé.

Nu får jag plocka ihop och förbereda det sista och hoppas på lite "varmt" väder så jag kan slabba på balkongen. Enligt instruktionerna har jag en timme på mig att slabba med cementen och eftersom det kommunala avloppet är ett stort NO-NO, får jag åka ner till älven och skölja av hink och spade och dumpa överbliven cement (eller om den är uppblandad - betong).

Här gäller verkligen: Mät två gånger - gjut en gång!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mät inte bara två gånger, besök också Leos Länkland. Jag vet att en del är allergiska mot länkar, eftersom de kan avslöja sanningar som strider mot den egna vantron, men även om man har kommit på något som verkar vettigt och som stöds av en del källor, ska man ändå kolla andra källor som kan peka åt andra håll.

Jag hittar en tråd i ett bygg forum där någon byggt ett par satellithögtalare med måtten 4,5" x 10" x 7" (yttermått - gods 1/2") vilket blir ganska precis 3,5 liter innervolym.
En notering på Parts Express (kanadensisk högtalaraffär) ger optimala måtten 3,27 liter. Det är definitivt andra mått än de jag satsat på vilket skulle innebära att mitt rör skulle inte vara 27cm utan 18,5 - 20 cm.

Det här är inget som slår mina planer i småbitar, men jag får ta åt mig fakta och anpassa mig.

Medan jag inte hade annat att vettigt att göra letade jag svarta M4-skruvar och hittade ett gäng T-muttrar (islagsmuttrar). Det var inget som löste några problem men kan vara mycket användbart i fortsatta arbetet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Letar småsten. Hittade fina småstenar i blomsterhallen men 39:- för en godisstrut stor strut stenar ... näää.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av danei »

https://www.byggmax.se/dekorsten-8-16-m ... nit-p02304

Skulle kunna vara ett alternativ för små mängder.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ja men nej men ja ... Lite grov kanske. Jag siktar på en godstjocklek om ca 20 mm, troligen mindre MEN det fanns ju stenmjöl 0-4 mm som skulle kunna funka. Sedan blir jag lite knasig ändå, för någonstans hittade jag ju småsten som jag har i en påse i källaren. Det kan dock vara så att jag övertog den från dottern när hon åkte till USA. Hon hade haft den som dekoration i några glaskupor i vilka det skulle stå stearinljus.
Marmorkross hade varit käckt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Glenn »

vad ska du ha stenen till då ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av danei »

Okej, titta på sandnings sanden då. Jag tror inte att du vill ha 0fraktion med. Den går väl att tvätta bort i värsta falk.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn skrev: 4 december 2020, 23:39:44 vad ska du ha stenen till då ?
Jag ska ju färga cementen roströd och om man hade i lite (vit) sten kunde man kanske får ett resultat som ser ut som prickig korv. Jag har ju f ö inte bestämt mig för vad jag ska armera med men gullfiber verkar vettigast.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom det är sten inblandat och att du bor där du bor skulle kanske Rockwool passa bra!

Vilket byggvaruhus som helst har säkert trasiga skivor till dig!
highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av highfive »

HUGGBÄVERN skrev: 5 december 2020, 09:52:59
Glenn skrev: 4 december 2020, 23:39:44 vad ska du ha stenen till då ?
Jag ska ju färga cementen roströd och om man hade i lite (vit) sten kunde man kanske får ett resultat som ser ut som prickig korv. Jag har ju f ö inte bestämt mig för vad jag ska armera med men gullfiber verkar vettigast.
Aaaah! Huggbävern lanserar högtalaren "Salami" med dofter från Umbrien. Hjälper även mot varulvar!
Carraramarmor är då det givna valet. Ett stenhuggeri i närheten borde ha småspill. Gå lös med en slägga och skapa kross i lagom storlek.

Eller:
Vad gäller småsten, så borde det finnas isälvsavlagringar där du kan hämta sådant. i Gråbo finns en ändmorän.

Med vänlig hälsning, highfive
Senast redigerad av highfive 5 december 2020, 12:30:23, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av danei »

Morän innehåller finmaterial som man inte vill ha. Kross binder mycket bra till betong.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Klickmans »

Jag ska ju färga cementen roströd och om man hade i lite (vit) sten kunde man kanske får ett resultat som ser ut som prickig korv. Jag har ju f ö inte bestämt mig för vad jag ska armera med men gullfiber verkar vettigast.
För små korn så blir det kanske Rosa, men med större röda element kan det bli det något helt annat.

Det slog mig nyss, hade blivit fräckt.
Candy Cane Themed Speakers.jpg
(Ser fram emot att få se fler bilder på dina betongare när det närmar sig inspelning)

Lyckat Till!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av highfive »

danei skrev: 5 december 2020, 12:04:23 Morän innehåller finmaterial som man inte vill ha. Kross binder mycket bra till betong.
Tänker att man får plocka de fraktioner man vill ha med pincett :D

Nu skall vi inte prata sönder Huggbäverns tråd.....
Med vänlig hälsning, highfive
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Prata på bara.

Gullfiberskräp finns på jobbet och jag måste dit för att hämta några skivor plyfa och kanske stjäla lite frigolit, några plåtbitar till rampamuffarna, vilka, jag anar, inte kommer att fästa så bra i betongen (de är små).

Jag har inte antytt att jag kommer att vara färdig imorgon dag. Dessutom kan man ju låta betongen härda/bränna några veckor. Nu vill jag ta tag i mina syntprojekt ett tag.
highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av highfive »

Hej Soundbrigade
Snäckskal, borde också fungera som armering, de kan man ju preppa med ättika, så att de blir skrovligare på ytan. Lätt att krossa till rätt storlek.
Nu är det ju några mil till en havsstrand och vädret är kyligt... Din vän Jazzskägg, bor väl på Orust, han kanske kan vara behjälplig om du finner att det är en bra idé.ärheten

Sen har säkert Zoo/Akvarie affären i närheten fräcka stenblandningar i påse.
Med vänlig hälsning, highfive
Skriv svar