Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske det du :) .

Jag skissade/funderade på något för basen. Hur får man mer bas? Man utnyttjar naturens lagar! I verkliga livet innebär det att man använder sig av udda konstruktioner i form av pipor, horn, transmissionsledningar, slavbasar. mm. Man kan i ett aktivt delningsfilter lägga lite 'boost' på basen vilket pressar ner återgivningen några Hz men samtidigt får basen att rulla av snabbare.
För att utnyttja basreflex/slavbas, bör lådan vara runt 80 liter. I ett 40 cm rör skulle det ge en längd på 8 dm och det är ju överlevnadsbart.
Kanske dags att räkna på åtgång av cement.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av E Kafeman »

När jag gjöt min bas-låda nöjde jag mej med 50 liter.
Den blev som en knopp på hornet jag gjöt. 3,5 meter långt med utbredning av hornet efter tre olika exponential-kurvor.
Inga väggar tunnare än 10 cm.
En rulle kaninnät som armering förutom diverse skrot som slängdes med, bl.a för att hålla formen på plats under gjutningen så den inte sprack eller bågnade på ställen där yttre stöd var svårt att få till.
Ram av plattjärn med påsvetsade vagnsbultar gjöts in för stabilt fäste av högtalarramen.
Diverse tillsatser bl.a. något i denna stilen: https://www.chryso.se/p/7360/chryso-premia-205
Den tillsatsen underlättar vibreringen.
Gjöt på andra våningen i huset.
Vattnades rikligt i 14 dagar under presenning för att hålla hög fuktnivå.
Det var bara i hornet och baslådan som formen revs. Yttre spånskiveform fick sitta kvar.
Ovanpå högtalaren byggdes en dubbelsäng för att ta tillvara utrymmet.

Det var någon gång efter först provspelningen som grannarna slutade hälsa.
En som bodde 100 meter bort påstod att han fick resonanser i toalettstolen så att han kunde känna och höra takten när stolen skallrade.
Det var med medel uteffekt under 1 Watt.

Har nog ritningarna kvar om du är intresserad?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nja ... utrymmet under sängen är upptaget och resten av lägenheten är för liten för alltför stora betonggrejer. Men intressant ändå. :)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Akai »

Huggbävern har för lite yta säger han... Eller så börjar farbror bli för gammal för de riktigt låga frekvenserna :D

Självklart vill vi ha ritningen om du har den kvar!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag såg Sperrlings gjutna bashorn i början av 70-talet. Idag hade de varit svårplacerade. Misstänker att saker blir bättre när jag har fått hem rätta förstärkaren.

Kom ju på att jag kan ju … skulle kunna leka med tapeutgångarna på förstärkarna, sätta dit ett enkelt filter och en simpel förstärkare och köra basen bara så. Men jag har nog för mycket annat på G.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skriv i onödighetstråden att jag hittat Rauna-mannen. Bo Bengtsson tog fram Rauna-serien av gjutna högtalare en gång i tiden och efter hans död vandrade konstruktionen runt (till ingen större nytta men hamnade sedan i Trollhättan och idag är det HiFi-punkten som säljer dessa.

Men från tungvikt till lättvikt. Efter tips från annat håll, byggde jag en skärmaskin med kantaltråd och lite skruvar och en fjäder:
Tråden är fastsatt i SKRUV 2 och jag har justerat tråden att vara 25mm över skivan. Vid SKRUV 1 glider tråden fritt men styrs lite av muttrarna och är fäst och uppspänd av fjädern. När tråden blir varm ser fjädern till att tråden fortfarande hålls spänd.
IMG_1733.JPG

Jag körde med 20V/4A och det gick finfint att klyva mina skivor till lagom (??) tjocklek men när mina element kommer vete gudarna. I mitten av november antyddes det, men vilket år??
IMG_1734.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Teknikern »

Klyva med kanthaltråd går skitbra och är underskattat, jag klöv 40 cm tjocka block på mitten som var 1,50 x 3 meter stora, vissa hela block blev även kluvna kilformigt i ena änden och det är isoleringen på taket till mitt nuvarande hus där det enbart är plåttak ovanpå. Alla skivor där golvvärmen ligger är formatskurna med kanthaltråd och spårningen gjordes med Biltemas lödpistol med ett "skär" av plåt som kom från en konservburk, funkade kanonbra och det bästa av allt, inte en frigolitsmula nånstans. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte vad man har för tråd annars men jag vet att kanthal funkar klockrent. Ska man skära (stora) stycken kan det vara en god ide att spänna upp tråden med en kraftig fjäder, eftersom en tråd, oavsett material utvidgar sig av värme.

Och som sagt, man kan skära i stora skivor. Jag hade en ca halvmeter tråd.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Teknikern »

Jag kör med fjäder och som matning har jag först en vridtransformator som matar en 48 volts skyddstransformator så jag dels är skyddad och dels kan finlira strömmen, den är rätt när tråden gränsar till att glöda, då håller den bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min nya 2.1-stärkare kom idag (postis väckte mig i ottan).
Dock passade inte någon av de lådor jag planerat för den första jag fick hem utan jag fick riva ut en RIAA-förstärkare ur en låda (jag har två skivspelare men inga skivor) och där hade jag en perfekt lådda. Jag hade en lite tjockare aluplåt som jag får klippa till på jobbet. Blir ju perfekt.
photo.jpg

(Ska också tillägga att kineserna packat förstärkaren FÖREDÖMLIGT!!!! :wave:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av Klickmans »

Kanske blir lika fint ljud som i mina betonghögtalare.

Gjutna högtalare Rauna Leira, har nog fått något kontaktfel i min vänstra, så det måste jag fixa när jag vet hur/var.
Den försvinner ibland, kan vara en kallödning eller liknande som måste lokaliseras och repareras. Från foten tror jag.
Antar att delningsfiltret sitter där nere. Har varit en kattjävel inne med tassen och dragit ut gul isolering från porten.

Dom låter mycket fint för övrigt, matar dom med Harman Kardon.

Den tyckte det var himla roligt att fiska i hålet, jag blev inte glad på kattjäveln, så både den och kärringen byttes ut.

Skulle ha matat katten med Harman istället.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi ska göra ett besök hos en HiFi-handlare i Trollhättan som är den som idag står för Rauna och tillverkar dessa klassiska betongisar idag. Vi har ingen tid planerad med det kommer vad det lider.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Förstärkaren är testad men nu har jag lött dit sladdar till DC-kontakten, skruvat diverse sladdar till det lilla nätaggregatet (som jag måste hitta låda till) och ska testa imorgon mellan shoppingturerna (och kanske andra engagemang). Känner att det blir en jobbig helg men några minuter ska jag ge den här maskinen.
Nu väntar jag signal från kosmos (nästan) ...
IMG_2749.JPG

Jag har inga djur eller småbarn hemma, så det lilla beröringsskydd som finns räcker tills vidare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gjutna högtalare - långtidsprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Testat! Brummar på bra med baslådan, annars låter betongisarna lite klent (i baden).

Jag lovade någon att komma med lite högtalartips i det lilla formatet, men det får bli lite senare.
Skriv svar