Frågor runt min CNC konvertering av Modig UBM-AM maskin.

Berätta om dina pågående projekt.
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Frågor runt min CNC konvertering av Modig UBM-AM maskin.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Har nu äntligen startat på allvar med att konvertera min Modig UBM-AM maskin. Har dock några frågor jag skulle vilja få lite input på.

1. Funderar lite på detta med gränslägesbrytare. Funderar sätta en brytare mitt i "rörelsen" för både X, Y och Z axeln. Samt två flyttbara "nockar" i ytterlägena på alla axlar. Blir lite enklare kabeldragning då. Vet att det är vanligt med brytare i ändlägena och en nock i mitten.

2. Vilket är bäst att koppla dessa ändläges brytare. NO eller NC. Dvs. bryter eller sluter kretsen när bordet når sina ändlägen.

3. Funderar att använda vanliga "mekaniska" ändläges brytare. Men det finns både kapacitiva och induktiva brytare med, har jag förstått. Finns något som talar för att använda någon av de senare.

4. Har läst att det är bra med skärmat kablage till stegmotorerna, från drivarna till motorerna. Men hur är det med resten av kablaget.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Frågor runt min CNC konvertering av Modig UBM-AM maskin.

Inlägg av Bug_x »

1.

Jag gjorde så på Y axeln på min fräs, fungerar bra.

2

Jag seriekopplade brytarna på alla axlar så NO.

3 o 4. Vet ej
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Frågor runt min CNC konvertering av Modig UBM-AM maskin.

Inlägg av grym »

säkerhetsdetaljer skall vara brytande, skulle du ha en slutande och kablen går sönder funkar det inte

personsäkerhet är numera växlande tvåkanaligt, så man vet att det funkar
men för hobbybruk så kan man köra tvåkanligt brytande
John Eriksson
Inlägg: 474
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Frågor runt min CNC konvertering av Modig UBM-AM maskin.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Får bli brytande funktion på dessa gränslägesbrytare. Men jag är lite osäker på vad du menar med "två kanaligt" om du menar en brytare i varje ändläge på axlarna.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Skriv svar