Leksakselbil 12V batteri frågor..

Berätta om dina pågående projekt.
anders:.
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 augusti 2019, 18:36:08

Leksakselbil 12V batteri frågor..

Inlägg av anders:. »

Jag köpte en trasig elbil för barn 3-5år (sådan man sitter och kör i, har lite funderingar kring batteri och laddning.

När jag köpte den insåg jag att batteriet var dåligt, de var 2st seriekopplade batterier. på 6V7Ah/20HR
Köpte ett batteri på biltema "blyackumulator" 12V 7,2Ah

här märkte jag dock det nya batteri blecken är mindre 4,75mm mot 6.5mm på de gamla mindre batterierna, har detta något praktisk betydelse??

Upptänkte även att laddaren som följd med bilen säger att den laddar med 12v men när jag mäter ligger ligger spänningen på 19?!
Enligt biltema skall laddningen vara runt 14,7-15v..

Har även märkt att motorerna ger ifrån sig gnistor när man släpper på gasen på bilen, dessa batteri avger ju gaser när de laddas, och det står att man skall ladda dem i väl ventilerade utrymmen,
hur rimmar det med att de sitter i ett slutet utrymme under ett säte jämte med motorerna? tycker det verkar lite konstigt.

Eftersom det är en barnleksak vill jag gärna vara 100% säker på att jag tänker rätt.. :) är lite nojig

tack för synpunkter och hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11338
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Leksakselbil 12V batteri frågor..

Inlägg av Klas-Kenny »

De där så kallade laddarna som brukar följa med såna bilar är rent skräp.
På sonens liknande bil skrotade jag originalladdaren och laddar med en Ctek-laddare istället, lär förlänga livet ordentligt på batteriet. Byggde en adapterkabel så jag kan koppla in Ctek'en i samma anslutning som original, behöver alltså inte ta bort sätet och komma åt batteripolerna.

Angående slutet utrymme så är det väl förslutna batterier? Som inte kan släppa ut någon gas.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Leksakselbil 12V batteri frågor..

Inlägg av RADIOT »

Det är väldigt vanligt att batteriladdare ger högre
spänning när man mäter på dem obelastade.

Mät vad den ger när du kopplat in den.

Flatstifthylsorna finns i olika bredder, det innebär
att om du kör med mindre stift och större hylsa (som
i ditt fall) så kan det utveckla värme, MEN nu TROR
jag inte att bilen drar så mycket ström att det
blir ett problem.
anders:.
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 augusti 2019, 18:36:08

Re: Leksakselbil 12V batteri frågor..

Inlägg av anders:. »

jag har förstått det som det är underhållsfritt, men att de ändå har övertrycksventiler så den kan släppa ut gas om trycket blir för högt,
läser man biltemas instruktioner står:

Varning
• Får ej utsättas för eld.
• Kortslut aldrig batteripolerna.
Ladda aldrig i ett tätt utrymme.
• Laddning och urladdning får ej ske om batteriet
är vänt upp och ned.
• Innehåller starkt frätande syra. Om kontakt har
skett med syran: Spola rikligt med vatten. Om ögonen utsatts måste dessutom läkare uppsökas.

Kan batteriet ge mer Amp än vad flatstiften klarar? borde inte det inte vara farliga att ha mindre flatkontakter till t.ex. motorerna?
Skriv svar