Musfälla av elstängsel

Berätta om dina pågående projekt.
Lantbrukarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 oktober 2020, 17:44:13

Musfälla av elstängsel

Inlägg av Lantbrukarn »

Hej alla glada,

Jag bor på landet och granne med både skog och ängar.
Som vanligt på hösten så söker sig skogsmössen in i värmen. Förra året började jag på allvar ta upp kampen med dom. Jag vill minnas att jag fångade ca 80 st under vintern. Allt eftersom utökade jag arsenalen mer och mer, nu har jag sjukt många fällor av olika typ. Riggade allt för 15 dagar sen och hittills är jag uppe på 35 st. stupade. Det kommer bli ett rekordår det ser jag redan.
Till saken hör att jakten pågår utomhus och i ladorna. Huset är skonat, mest för att vi har byggt så mycket och byggt bort en hel del av deras gångar. Men dom springer trots allt på fasad o tak och försöker komma in.

Jag har länge funderat på om man inte kunde använda elstängsel för att hålla dom i schack.

Till ändamålet har jag inhandlat ett beg. system, Granngårdens elaggregat nr 2301
Teknisk information
Spänning: 230V
Laddenergi: 1,7 J
Utgående energi: 1,0 J
Spänning fritt: 9700 V

Samt ett band som har följande egenskaper
Antal ledare: 3 st
Diameter ledare: 0,16 mm
Dragstyrka: 85 kg
Motstånd: 10,18 Ω/m
Bredd: 12,5 mm

Min tanke var att prova detta på grunden på huset i någon form. Enklaste vore att sätta 4 band på en bräda som sedan sätts fast på grunden runt om på huset. Två av banden är plus och två minus. För att säkerställa att mössen nuddar två band bör dom sitta ganska tätt ihop. Men det finns några saker jag funderar på.

- Om + och - ligger bredvid varandra med ca 5 mm emellan, kan det uppstå gnistbildning?
- Om alltihop är monterad på en bräda, kommer brädan leda ström? (den är omålad nu)
- kan det bli brandrisk?
- Kommer mössen dö eller kommer dom bara skrämmas av strömmen?

Mössen ska inte kunna fastna då faller dom till marken så for dom får ett stöt. Därför tror jag att det inte blir dödligt.

Det finns säkert tusen andra saker som jag inte har tänkt på, vad säger ni som kan det med el? Det är inte min starka sida, jag kan motorer :)

Hälsningar
Lantbrukarn
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant skulle jag välja att ha som "dödsutrustning" en stor kondensator (både kapacitans och spänning, typ 470uF och 400-1000V) och låta energin i kondingen ta livet av de små söta och gulliga djuren ...

Jag tänker att den största risken är att djuren fattar eld.
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Nerre »

Ja 5 mm är för kort, man brukar väl säga att överslag är cirka 1 mm per kV?

Och en fuktig bräda leder såklart ström. Så här kan det bli mha 15 kV och en torr plywoodskiva:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Teknikern »

Min erfarenhet av överslagslängd från elaggregat är 1-2 mm max, pulsen är alldeles för kortvarig för att kunna skapa längre överslag men man får betänka att det är inte världens torraste miljö tråden hamnar i så för full funktion måste trådarna separeras och isoleras från varann och underlaget med mer än 5 mm. Elaggregat tar inte livet av möss eller ens får dom att välja andra vägar då pulslängden är kort och uppladdningsintervallen är för lång.
Jag har reparerat elaggregat av varierande sort under dom 40+ - åren jag bott på landet så jag har lite erfarenhet av vad som funkar och inte, för att döda möss behövs gift, katter, mekaniska fällor och atombomber,,,,,, 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller med. Dessutom hoppar möss gärna -och långt!

Lantbrukarn:
Det är ovanligt att det är så otroligt mycket möss som du beskriver. Rimligen finns det väldigt mycket mat och inga naturliga fienden.
Att de är i ladan förstår jag, men då skulle de inte behöva söka sig till bostadshuset, och framför allt inte klättra på väggarna...

Är huset i bra skick? Kompost i närheten?
Om det är ett trähus: Skaffa musband.
(Eller bygg motsvarande. Jag använde vanligt finmaskigt aluminiumnät. Har hållit i 7-8 år nu.)

Jag är säker på att du behöver andra lösningar än fällor och elstängsel.
Skaffa rävar och rovfåglar. :mrgreen:


(Bara så du vet: Det är olagligt att bygga/modifiera egna fällor och liknande.)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med det stora antalet möss...
Jag läste nyss en artikel som säger att det *är* ovanligt mycket möss i år. Där ser man! :)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ela-landet
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Hobbyisten »

Några katter vore de trevligaste musfångarna du kunde hitta, och så roligt de skulle ha !
rikkitikkitavi
Inlägg: 14870
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av rikkitikkitavi »

https://www.vetinst.no/rapporter-og-pub ... odents.pdf


En norsk (på engelska) rapport om hur man håller råttor och möss borta med el. Men du kämpar mot tidvattnet...
Djuren kommer hitta in på något sätt.

"During the pilot trials we found that both mice and rats would discover any route to cross the barriers
without being shocked, if there were any. Thus, care should be taken to protect all parts of a building. The
laboratory breeds used are known to be active and exploratory, and were chosen because we expected their
behaviour to be comparable to wild rodents. It is likely that wild mice and rats would have been more
cautious, especially at the first encounter, but at the same time their motivation to seek food and shelter
is probably higher"

Se till att täta manbyggnaden och säkerställ att det inte finns anledning, dvs mat framme för dem att ta sig in.
De går snabbt ut igen om där inte finns mat, och de lär av varandra var det finns mat och inte finns mat.

Ev ekonomibyggnader är samma sak, men aktiva katter, ja det är inte en dum idee om det fungerar. Vi hade sork i trädgården ända tills grannen skaffade katt :)
Nu står kalciumkarbiden och sönderfaller i sin plåtburk i carporten till ingen nytta :(

(well, man kan alltid ha roligt med kalciumkarbid)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7032
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Teknikern »

Det där med att dom ger sig om det inte finns mat räcker inte, i gamla huset hade jag råttinvasion i köket trots att det aldrig fanns någonting ätbart där, det räcker med att man lagar mat och det finns kvardröjande matos för att invasionen ska starta. Den kåken gick inte att täta, det fuskbygget var ungefär lika tätt som en kaninbur så gissa hur "varmt" det var inne om vintrarna när jag vaknade,,,,,,,10 grader inomhus är inte kul. :roll:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14870
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har aldrig haft problem med möss efter att jag har sett till att det inte finns något för dem att äta.

Att de hängde kvar hos dig hade nog mer med dina djuriska vibrationer att göra. Dansar med vargar du vet... älgar med älgar och tjurar med tjuren osv.
Lantbrukarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 oktober 2020, 17:44:13

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Lantbrukarn »

Tack för alla svaren!

Jag håller med, katt hade varit allra bästa, jag skulle kunna ta två direkt. Tyvärr är vi inte överens om det här hemma så det blir inget.

Vi köpte huset av en djurvän av rang, han såg till att mössen hade bra, mat och husrum erbjöds till alla. Det resulterade enorma skador på huset. Jag rev ner en tillbyggnad till grunden och byggde upp igen, det fanns ingen isolering kvar i väggarna, bara kort och bo. Bytt tak, fasad mm. Många meter musband gick åt och går åt än idag.

Så kriget grundades någonstans där tror jag.
Som jag nämnde, vi har inga inne i huset idag och ca 80% av huset är säkrat. Har hört en gång krafsande i taket så någon väg har som in ändå.

Men ute finns det gott om. Vi har visuell kontakt många gånger.
Inga djur på tomten, ingen kompost eller liknande men mycket skog o mark. Det är deras naturliga bo så det är inte så konstigt.

Målet med elstängsel är främst att skydda huset.om dom inte dör är inte hela värden men dom ska gå någon annanstans (gärna i en av mina många fällor) bara dom låter huset vara.
Jag tänker mig att får dom en kyss så blir det inte lika attraktivt att försöka. Då är det lättare med uthusen.

Idag satt jag upp två trådar runt hela huset och kopplat på. Vi får se om det för något eller ej, men jag hoppas att dom blir iaf skrämda. Bild
Lantbrukarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 oktober 2020, 17:44:13

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Lantbrukarn »

Kuriosa: jag är uppe på 67 fångade med mina mekaniska fällor. På en månad🤨
Lantbrukarn
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 oktober 2020, 17:44:13

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Lantbrukarn »

3833CB6C-8B6F-408B-AA12-E76E5145DD8A.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av Mizzarrogh »

Funkar det?
Har faktiskt varit enormt mycket möss i år, det kryllar av katter här men det hjälper inte.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Musfälla av elstängsel

Inlägg av E Kafeman »

Fällor av denna hink-typen behöver inte gillras om för varje mus och är lätt-tömda. Kan göras i varianter med ölburkar eller med elektrifierade trampoliner.


Jag har gjort en alldeles speciell variant som står på vinden i min sommarstuga. Då jag inte är där så ofta vid denna tiden på året så har hinken försetts med en utgång i botten i stället för att ha vatten i hinken.
Detta för att slippa att möss ligger långa tider döda och börjar lukta.
Utgången är kopplat till ett PVC-rör som vinklas ned där den slutar utanför huset, en bit nedanför takfoten. PVC-röret är försett med ett par tunna pianotrådar som hindrar möss att ångra sej halvvägs och är kopplat till en mikrobrytare, mus-räknare via WiFi.
För två år sedan var det en period där det registrerades en mus om dagen i snitt över ett par veckor, eller om det var samma mus som tyckte det var roligt att åka ut ur huset.
Jag funderade på att förse sista biten av det lodräta röret med två remsor koppartejp på insidan av röret som kopplas till rejält uppladdad kondensator och aktiverat av musräknaren för att slippa risken att samma mus återkom två gånger men trafon som var tänkt till det projektet gick åt till min elektriska ölbar i trädgårdslandet.
Skriv svar