Dricksvatten ur havet

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av danei »

Jag skev väl inte det. Det menade jag definitivt inte. Men det finns en inte oansenlig mäng människor som har regnvatten som huvudsaklig källa för vatten. Tex i delar av Afrika. Det är definitivt inte den vanligaste källan i välden, men en hel del människor dricker det dagligen.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av jihe »

Såna här personer i norra alaska och grönland, vad man nu skall kalla dem idag, de har väl inga brunnar?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av AndLi »

Väldigt vanligt i Australien att samla regnvatten för driksvatten. Smakar ofta mycket bättre än grundvattnet eller det avsaltade havsvattnet...
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gibraltar har stora reservoarer på klippan för att fånga in regnvatten. Detta leds sedan ner i stora grottor. Jag kommer inte ihåg att det var brister i det!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Glenn »

xxargs skrev: 10 oktober 2020, 19:20:42 Vatten som har låg mineralnivå har en lösande verkan på gamla kalkfläckar, gips och annat som lätt avsätts - samma sak händer med diskmaskin med hårt vatten och man inte har genererat jonbytarfiltret med salt på mycket länge och allt är matt, grått och tråkigt och på förvånansvärt kort tid (inom antal dagar) efter man hällt i diskmaskinsalt igen så märks det ordentligt att det nu försvann mera än la till i mineralerna på diskgodset och efter någon månad var det som det aldrig hade varit någon kalklager på disk-godset. ibland måste man övertyga folk i hårdvatten-område att jonbytarmassa i en modern diskmaskin faktiskt gör skillnad, men för att det skall fungera måste man då och då fylla på saltet...
När vi köpte detta hsuet såg diskmaskinen helt grå ut, bland det första jag gjorde var att hälla i salt i den inbyggda avkalkaren och det var helt fantastiskt hur varje disk gjorde maskinen finare och finare tills den såg typ ny ut invändigt. Trodde aldrig det kunde gå så fort.

Iaf, :tumupp: till TS, klart intressant, jag trodde att rening via omvänd osmos dels var väldigt dyrt och dels väldigt energikrävande, detta verkar ju inte så dyrt, men hur mycket ström går det åt ?
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av tingo »

Bravo! Godt gjennomført prosjekt, og en flott beskrivelse. Mange tomler opp!
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Hesabon »

Tack igen för kommentarerna om vattenmineralerna.

Det att även små svängningar i kroppens elektrolytbalans kan vara livsfarligt, det är verifierat fakta, men när det gäller vattnets betydelse för att försörja kroppen med mineralerna så har jag uppenbarligen varit ute och cyklat. :doh:

Tillverkare och importörer av apparater för omvänd osmos säger dock, att det är direkt ohälsosamt att i längden dricka [enbart] det omineraliserade vattnet. Det har jag förstått (=trott) skulle bero just på att elektrolytbalansen börjar svänga, men efter att ha läst flere vettiga kommentarer måste den uppfattningen omvärderas.
Måste då vara något annat som kroppen inte får eller inte kan ta tillvara ifall dricksvattnet är "för" rent... Mer än jag vet iaf.
Oberoende så har vi alla bara mått bra efter [eller trots? :humm: ] att vi bara druckit avsaltat, renat och mineraliserat havsvatten.

Så litet om strömförbrukningen
De nominella max effekterna är:
Osmosfiltrets pump 100 W
Sugpumpen 650 W
Distributionspumpen 550W
Jag mätte upp den sammanlagda effektförbrukningen för osmos+sug, och det blev en bra bit under 700 W (mätte alltså strömförbrukningen på 230 VAC-kretsen).
Eftersom sugpumpen går cirka 50% av tiden räknar jag med en genomsnittlig förbrukning ~400 W under rening. Det betyder alltså knappa 17A ström (24V) i genomsnitt => 17Ah per timme.
Reningen ger nästan 50 ltr/h, 300 liter betyder då 102 Ah.
Nu är förbrukningen inte 300 ltr varje dag, endast bastudagar. (i regel varannan dag. Vi kan nog leva upp till ryktet att man i Finland badar bastu varje dag, men då brukar inte tvagningen vara lika grundlig varje gång :D ).
Räknat över flere dagar är förbrukningen ungefär 200 liter/dygn.
På så sätt blir alltså förbrukningen ca 70Ah i dygnet.
Solpanelerna ger maximalt 1140 W. Regulatorn är av s.k. MPPT-typ, med en verkningsgrad på 95%. Laddningsströmmen är max 45A.
Nu uppnår man ju [närapå] maxeffekt endast under en kort stund mitt på dagen, men ändå räcker effekten under en någorlunda solig dag till att samtidigt förse vattenreningen med 70Ah, och ladda batterierna i minst motsvarande grad, ifall ex. föregående dag "gått på minus" för att det var mulet och mörkt.

Den lärdom detta ger är, att för att uttnytja dagen till max skall reningen jobba under dagens ljusaste timmar [på båda sidor om zenit]. Det gäller alltså att se till, att det finns eller skapas utrymme i vattenbehållaren genast på morgonen.
I praktiken betyder det, att barnbarnen tilldelats uppgiften att varje dag hämta vatten genast efter frukosten... (Jo-jo, barnarbetskraft är bra!).

Distributionspumpen är snabb, tömmer hela behållaren på under 5 minuter. Den förbrukningen är därför i det närmaste försumbar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Krille Krokodil »

Vi är saltare än Östersjön inombords, det är först vid Öresund vi skulle kunna upprätthålla saltbalansen
bara genom att dricka vattnet.

Fysiologisk saltlösning för injektion har 0.9% natriumklorid och det starka mineralvattnet Ramlösa 0.03 %. I recept
för sportdryck brukar där vara 1 kryddmått salt per liter så 0.1% verkar vara runt det högsta vi vill dricka.

Så salterna får vi nästan uteslutande bara från maten och folk har lyckats dricka ihjäl sig på kranvatten när de
försökt "rensa kroppen på slagg och gifter" efter någon foliehattslära som har rekommenderar intag av 5+ liter
vatten på kort tid.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14879
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ev mineraler från vatten är i stort sett försumbara eftersom den mesta av maten vi äter är isoton eller nära nog.
Kranvatten innehåller ca 50-60 mg/Na per liter.

Många vattenförgiftningsfall har uppstått pga MDMA intag , aka exctacy som kan rubba törstfunktionen gravt tillsammans med ex kroppens värmereglering
Sedan finns det vissa som kan dricka ihjäl sig också

LD50 för råtta med vatten är ca 90 gr/kg kroppsvikt så någonstans mellan 8-12 liter för en EFare ...(om de är tåliga som råttor)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Krille Krokodil »

Viss hälsonytta verkar mineraliseringen kunna göra:

"The Journal of General Internal Medicine published a study on the mineral contents of different waters available in
the US. The study found that "drinking water sources available to North Americans may contain high levels of calcium,
magnesium, and sodium and may provide clinically important portions of the recommended dietary intake of these
minerals"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Distilled_water
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av danei »

Krille Krokodil skrev: 11 oktober 2020, 20:11:15 Vi är saltare än Östersjön inombords, det är först vid Öresund vi skulle kunna upprätthålla saltbalansen
bara genom att dricka vattnet.
Nu är vi ju utrustade med njurar som kan se till att reglera saltbalansen. Så vi behöver inte dricka isoton saltlösning för att behålla saltbalansen. Faktum är at vi skulle klara oss med mycket mindre salt än dagens kost innehåller.

Men det stämmer att vattnet står för en mycket liten del av saltintaget. Om man fastar är det nog något man bör tänka på.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Biker »

Krille Krokodil skrev: 11 oktober 2020, 20:11:15 Vi är saltare än Östersjön inombords, det är först vid Öresund vi skulle kunna upprätthålla saltbalansen
bara genom att dricka vattnet.

Fysiologisk saltlösning för injektion har 0.9% natriumklorid och det starka mineralvattnet Ramlösa 0.03 %. I recept
för sportdryck brukar där vara 1 kryddmått salt per liter så 0.1% verkar vara runt det högsta vi vill dricka.

Så salterna får vi nästan uteslutande bara från maten och folk har lyckats dricka ihjäl sig på kranvatten när de
försökt "rensa kroppen på slagg och gifter" efter någon foliehattslära som har rekommenderar intag av 5+ liter
vatten på kort tid.

Jag har förbrukat 6.5 till 7.5 l vatten per dygn när jag vandrat med 34kg packning 45km per dygn i 30 gradig värme....

Kepsen var helt vit av salt liksom kläder.....då fick jag salta vattnet och salta maten kraftigt.

Det är inga problem att dricka destillerat vatten för som sagts så får man i sig massa mineraler från - kroppen är desutom väldigt bra på att reglera salthalten med njurarna.

Det tar t.ex ganska lång tid att få saltbrist fast man skulle dricka destilerat vatten om man inte anstränger sig och dricker 10l per dygn , då kan folk sucka av t.o.m vanligt kranvatten med mineraler
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Hesabon »

I morse åkte jag ut till ön.
När jag kom till stranden såg båten ut så här:
IMG_20201017_100254.jpg
Då beslöt jag, att nu är det tid att tömma och rensa systemet så det inte hinner frysa till.

Tog ut alla filter:
IMG_20201017_121452.jpg
Filtren är uppradade i ordningsföljd från höger:
Saltvattensidan:
- 5um råvattensfilter
- 1um råvattenfilter
- Vattenmjukning
- Kolfilter 1
- Kolfilter 2
Salt-till-färskvatten:
- 2 st osmosfilter
Färskvattensidan:
- Utgående kolfilter
- Mineraliseringsfilter

De två första filtren var ursprungligen kritvita. I synnerhet det första är nu ganska läbbigt:
IMG_20201017_121515.jpg
Även osmosfiltren hade en liten missfärgning, så jag beslöt att skrota allihopa och sätter nya nästa säsong. Vi har ändå ganska hög förbrukning, så det är väl så det skall vara.

Av allt att döma har filtren gjort sitt, iaf. I mitten på augusti fyllde jag en 15 liters kanister med renat vatten. Jag tänkte låta det stå tills jag tömmer hela systemet, bara för att testa ifall det under tiden bildas alger.
I stadsvattnet , som vi använde förut, bildades det alger ifall det stod mer än tre veckor.
Idag, två månader senare, kunde man inte skönja någon som helst algbildning, och trots en viss plastsmak var det absolut drickbart.

Nu stod kanistern för det mesta i dunklet. Nästa år, ifall jag kommer ihåg, skall jag testa med en kanister som får stå ute i dagsljuset.
Jag har en kompis som jobbar med vattenprover på ett labb, men är man en gör-det-själv så är man det. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av wiklis »

Mycket fin anläggning, du är värd allt beröm.
Antar att du insett att du nu för evigt är dömd till att vara underhållsansvarig för den också.
Det är väl helt ok dom första 5-10 åren , sen kan det bli jobbigt.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dricksvatten ur havet

Inlägg av Hesabon »

Tackar!

Jo, det brukar ju bli så.
Jag håller på med att sätta ihop en förhoppningsvis utförlig "administratörsmanual", så att allt åtminstone finns dokumenterat.

...sedan gäller det förstås att hitta någon som tar emot den också, den dag jag vill ge den ifrån mig...
Skriv svar