Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Berätta om dina pågående projekt.
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av ToPNoTCH »

Ut med skrotet och in med eget BMS och Speed controller.
Bara att DIY'a displayen med. Pilla in en OLED eller nå.

Jag bara tog ett BMS ur mängden HÄR

Tror inte det framkommit hur mycket ström som motorn drar ?
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av ToPNoTCH »

Verkar vara 600W motor...
Då blir det ju inte onödigt mycket Amp's.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Glenn »

Palle500 skrev: 6 oktober 2020, 00:20:33 Gjorde som @JimmyAndersson föreslog och skrev till Yamaha och klagade på denna i mitt tycke felaktiga 8 års spärren.
Fick svar relativt snabbt. Att detta är säkerhet m.m.

[KLIPP]
Jag hade ju inte kunnat motstå att svara att det beteendet gör att jag ALDRIG mer kommer att överväga att köpa en yamahaprodukt, och jag kommer att informera alla i min omgivning om det också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av JimmyAndersson »

Palle: Kul att du frågade. :tumupp:

Om jag förstår rätt så menar de att spärren nollställs om man byter batteri. Det känns som en intressant ledtråd för att förstå hur man nollställer (eller tar bort) spärren.
Har själva batteriet inbyggt minne tro?
Eller måste bytet göras på någon verkstad som samtidigt kopplar in sig någonstans och nollställer?
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Lite uppdateringar.
Har haft en mycket trevlig mailkonversation med Svenska Yamaha agenten och dom vill verkligen lösa detta problem åt mig.
Grejen är att det togs in ett antal mopeder 2011 och lanserades stort på bla Stockholmsmässan.
http://sundbyberg.nu/2011/sthlm110127_patvahjul.htm
Men dom såldes inte så bra som man trott, utan dom reades ut under efterföljande år och inga nya togs under efterföljande år.
Är även andra än mig som klagat hos Yamaha och dom liksom jag har fått ett erbjudande att få köpa nytt batteri för ett mycket bra pris.
Så nu sitter jag och fundera om man skall slå till?

Kan ju även vara lite kul att få den att fungera med annan BMS och motorkontroller, fast detta är ju lite riskabelt då allt verkar vara "hemligt" på denna moped, sannolikt då den endast finns i årsmodell 2011. Även jag har fått det körigt på jobbet just nu och minst fram till februari nästa år är det fullt upp så då blir mopeden stående, och sen vet jag hur jag fungerar att efter ett tag så finns det andra projekt att kasta sig över...
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Klickmans »

@Palle500 (har följt denna tråd)

I morse satt jag och funderade på detta, och jag personligen hade gärna köpt ett nytt för 9 papp.
Detta med tanke på att moppen är i väldigt fint skick så hade jag investerat och fixat till den fint.
Du får inte en så fin elmoped ens för den totala summan du har betalt, och nu fick du erbjudande.

Slå till, men behåll den sen. (Nutida Kinamög är nog inte ens 20% så bra som din)

Det är fortfarande en Yamaha, och andrahandsvärdet med ett välskött batteri ger dig70% tillbaks.
Att den sen är både skitfräck och ovanlig gör att värdet behålls, plus att du får mycket körglädje.
Frågar du mig är svaret enkelt, investera i den och få många sköna mil utan bil. (El: billig i drift)

Önskar dig många sköna turen med El Moppo.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

@Klickmans, Tack för dom råden, ja det är en kvalitets produkt, allt känns gediget och inga vibrationer när man åker med den.
Tävlade mot en Peugeot speedfighter 3 (tvåtaktare) i går och axet var rätt lika, samt att min vann på toppfarten (+1km/t) :)
Slår väl till på ett nytt batteri då. Kostar inte mycket mer än ett med samma energimängd från Batteridoktorn.
Sen säljer jag dom gamla batterierna för en 50 lapp/st är ju 112 st ger 5600 kr i inkomster :rofl
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Glenn »

Vilket pris erbjöd dom för ett nytt batteri då ?
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

Det blev ett så bra pris (nästan halva listpriset) att jag är supernöjd med Yamaha Sveriges kundvård och att dom verkligen tar kundens klagomål på allvar.
Sådan service är det inte ofta man stöter på nuförtiden. Hur är det @Glenn har inte du en Yamaha MC?

Dom varnade (lät absolut inte som säljsnack) mig även för att köpa ett "pirat" batteri som finns på marknaden. Just detta har dom hållit på och försökt hjälpa en kund som köpte detta "pirat" batteri, vilket inte tog bort "old" spärren och då har dom luskat via olika Yamaha kanaler hur detta hänger ihop. Har då kommit fram till att det även finns en "realtidsklocka" i centralenheten som måste snacka ihop sig med batteriets inbyggda BMS "realtidsklocka" för att 8 års spärren skall börja om och räkna från år 1 första gången du laddar batteriet. Denna kund har även beställt ett nytt originalbatteri i dagarna till samma pris som jag fick.

Stort tack till er alla som hjälp till med detta problem och speciellt @JimmyAndersson som tipsade om att kontakta Yamaha Sverige. Vilket jag inte trodde ett dugg på! Se nu hur fel jag hade :tumupp:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2324
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av nifelheim »

Om jag räknade rätt blir det lagring av 728kWh om man maxar uttaget innan tidsgränsen infaller.
Med listpriset blir det alltså över 12 kronor per lagrad kWh i "batteri kostnad".
På din moppe var det ju tiden som gick ut så där hade kostnaden per kWh blivit ännu större.

Även om detta var ett extrem fall syns det ju ganska tydligt att själva elkostnaden blir marginell.
Men det är ju den man helst pratar om i marknadsföringen :-)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av rvl »

Vore ju ändå på sin plats att sniffa trafiken till batteriet samt att hitta realtidsklockan som säger när det gått åtta år. Laptopbatterier finns redan som open source hw.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Klas-Kenny »

Nifelheim: Intressant aspekt, det där är ju bra mycket dyrare än bensin. :)

Bensin innehåller drygt 12kWh per liter. Säg att en bensindriven mopedmotor kanske har 25% av verkningsgraden i en elmotor, ger ju det kvar motsvarande omkring 3 kWh som idag kostar 14kr. Det är under 5kr/kWh.

Även med halva listpriset på batteriet så är ju denna moped sannolikt alltså dyrare i drift än motsvarande bensindriven moped.
Fördelen är klart att man slipper lukt, ljud och visst underhåll.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Klickmans »

@Klas-Kenny

Man kan räkna på allt, men den stora fördelen är att Palle500 får en smått unik, skitfräck El Moppo.
Att det sen är en Yamaha gör ju inte ont precis, den där finmaskinen kan han glädjas åt i många år.
Inte alls som skitet dom spyr ut från Kina nowdays, så jag är riktigt glad att han fick till det till slut.

Tyvärr kör han lätt ifrån mig och Permoräsern, 8) men det unnar jag honom.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Palle500 »

@Klas-Kenny @nifilheim mfl. Det har ni helt rätt i. Vet inte om du räknat rätt, men det kostar att åka ljudlöst. 41kr/milen blev det om man nu hade skrotat mopeden efter dessa 8 år. Är ju lite som att en powerwall aldrig kommer att betala sig. Men kul att hålla på med nya lösningar. Om allt man köper måste vara bäst ekonomiskt så blir livet lätt tråkigt.

Jag gillar eldriften för att det är en trevlig och nästan ljudlös driftteknik. Kör mycket annat på batterier, tex verktyg och trädgårdsmaskiner. Är smart då frun gillar dessa maskiner som hon kan starta själv. Allt som går på bensin (bilar undantaget) får hon aldrig igång då hon saknar känsla för choke och gasläget. Då måste ju jag starta och köra gräsklipparen, trimmern etc.

Men jag ser framtiden an, och att dessa inkörningsproblem kommer att försvinna inom sinom tid. Det tar nog en 10-20 år till innan batteridrift har mognat och slagit igenom på bred front.

Tänk på hur smidigt det blivit med surfplattor och mobiler som är instant on och går i dagar på en batteriladdning. Även laptop har ju blivit riktigt användbara som mobila datorer.

Har även mycket batteridrivna LED-belysningar från IKEA, supernöjd med att endast behöva byta laddbara batterier kvartalsvis. Sätter upp dom som stödlyse utomhus, i skåp och garderober. Är så skönt att slippa hålla på med väggvårtor och kabeldragning. Kan verkligen rekommendera IKEAs vita laddbara AA och AAA batterier, samt deras molgan, stötta och allt vad nu deras btteridrivna belysning heter.

Edit
Skrev så länge på detta inlägg så jag hann få tre nya inlägg innan jag skrivit klart, trevligt.
@rvl, du har så rätt så, jag kan vara riktigt envis ibland och tex sitta i 18 tim och endast sniffa bitar via oscilloskopet och logikannalysatorn. Problemet är att mitt labb är på övervåningen och mopeden väger 54kg! Och i verkstaden blir instrumenten lätt smutsiga och man saknar alltid någon kabel etc. Men framtiden får utvisa om det blir tid att testa lite...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Yamaha elmoped EC-03 med fabriksprogrammerad livstid

Inlägg av Glenn »

Palle500 skrev: 6 oktober 2020, 16:04:38 Det blev ett så bra pris (nästan halva listpriset) att jag är supernöjd med Yamaha Sveriges kundvård och att dom verkligen tar kundens klagomål på allvar.
Sådan service är det inte ofta man stöter på nuförtiden. Hur är det @Glenn har inte du en Yamaha MC?
Det var ju helt klart bra kundservice, troligtvis kan inte yamaha sverige göra mer än att sälja det till inköpspris (vilket man ju kan gissa att det var det dom gjorde), men det är helt sjukt att bygga in en sådan spärr tycker jag fortfarande. ..Det är väl dock inget som yamaha sverige kan göra nåt åt.

Jag har ingen yamaha MC just nu, men har haft :)
Skriv svar