Retroprojekt: HP 2640A Renovering/Reparation - Genomgång nätdel

Berätta om dina pågående projekt.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Retroprojekt: HP 2640A Renovering/Reparation - Genomgång nätdel

Inlägg av kodar-holger »

== Historik ==

Första gången jag stötte på en terminal ur HPs 264x-serie måste varit runt 1985 när jag fick en kortare pryo-plats under
sportlovet. Pappa tyckte väl att jag inte skulle sitta hemma och häcka vid min TI-99/4A hela tiden utan få lära mig något
annat också. Minns inte så mycket annat än att det var just en sån terminal ansluten till en HP3000 (serie 44?) och jag
försökte lära mig Pascal. Gick sådär. Några år senare fick pappa en sån terminal som jag kunde ha när jag körde packet-radio. Minns att den kändes otroligt antik, så den blev snart stående i källaren när en Atari-ST fick plats på skrivbordet istället.

Fast forward många år. Behövde rensa i källaren och terminalen, stor, tung och ful hamnade under luppen. Öppnade och kollade innehållet och noterade att CPU-kortet hade en Intel 8008. Kul att ha så det kortet sparades och resten förpassades till elektronikåtervinning. :(

Fast forward ytterligare ett antal år så var jag uppe i vindsförrådet på jobbet. Kan ha varit för kanske 10 år sen. Fick se en 2640 stå ensam och övergiven i ett hörn. Såg till att den placerades lite mindre utsatt i en hylla men visste inte vems det var så blev inget mer med det. Ytterligare några år senare var jag uppe igen i förrådet och den stod kvar på samma plats. Satte då iaf på en lapp att det var en antikvitet som man borde vara lite rädd om.

Men förra året slog städivern till på jobbet. Egentligen var det väl en brandskyddsinspektion som slagit till. Ja inte den sorten som hölls i Hedebyborna utan en riktig. Domen löd: Ni måste minska brandbelastningen mycket. I synnerhet i vindsförrådet. Så i oktober hölls en stor städdag där otroligt mycket grejor gick till återvinning. Många här skulle gråtit om ni sett vad som skrotades. Eftersom ingen ville kännas vid terminalen eller ens visste vad det var så skulle den givetvis bort.
"Den tar jag hand om" sa ja och så blev det.

Jag kunde inte härbärgera den just då men lovade ta den därifrån om högst ett par dagar. Det blev 8 månader, men nu har den kommit till sitt nya hem. :D

== Översikt ==
HP började sälja bildskärmsterminaler redan 1972, men så vitt jag förstår tillverkade man inte dessa själv utan hade märkt
andra tillverkares apparater med egen logo. 2600A var en Datapoint-terminal och 2615A en MiniBee.
(Se http://hpmuseum.net/display_item.php?hw=94)

Med andra ord var modell 2640A den första egna konstruktionen. Det kom ut en hel rad med olika modeller i 264X-serien som introducerades 1974 och hölls vid liv till 1985. Alla modellerna använde Intel-processorer med en 8008 i 2640, 8085 i 2647 och 8080 i övriga modeller.

Halvledarminne var otroligt dyrt 1974. Så till den milda grad att en standard 2640A hade mindre minne än vad som krävs för att visa ett tecken i varje position på skärmen! Terminalen kan teoretiskt visa 24 rader med 80 tecken på varje rad vilket är 1920 positioner men det fanns bara 1k minne och ändå kostade den 3000$. Körde detta genom en inflationskalkylator på nätet och kom till ca 15800$ i dagens pengar eller ca 156000 i svenska pengar. Ändå såldes 3000st 2640A första året. Undrar hur många som finns kvar? Jag återkommer till det lilla minnet senare.

Enligt artiklar jag läst var ett av målen med konstruktionen att göra den lätt att serva. Jag måste säga att det har man lyckats bra med. "Locket" öppnas med en specialnyckel som man sticker in i två springor på sidan och sen kan man fälla upp hela bildskärmsdelen som en motorhuv på en bil ungefär. Inbygda självtester skall peka ut eventuella fel med koder på skärmen och elektroniken sitter i moduler som kan bytas utan ett enda verktyg.

2640A-Modellen introducerades som sagt 1974. Den terminal jag har är tillverkad 1975. Det kan man utläsa med hjälp av serienumret som HP använde under många år. Mitt är 1523A01145. 15 är tillverkningsår-1960, d.v.s. 1975. 23 är något slags batchnummer. Vissa källor säger att det är veckonummer men det tror jag inte stämmer. A är vilket site den är tillverkad på och de fem sista siffrorna själva serienumret. Att den är så tidig ställer till en del problem. Det finns väldigt mycket servicemanualer på nätet för de olika korten i terminalerna men många av mina är av så tidig modell att för just dom finns inget. Jag får nöja mig med liknande kort.

Men som påpekats så många gånger förr. Den här tråden är värdelös utan bilder så håll till godo.

==Bildkavalkad==

Hela terminalen med sitt tangtbord. Detta är före rengöring även om den mest var dammig förutom tangentbordet.
Bild

Rakt framifrån. Notera prickarna på skärmen. Det är inte mögel som ibland påstås utan limmet mellan själva bildröret och ett skyddsglas som bryts ned med tiden. Inte så allvarligt än på just denna. Är det UV-beroende? Den här har ju stått i ett fönsteröst rum i många år. Det går alltså inte att tvätta bort utan limmet måste lösas upp och ersättas. Tveksamt om det kommer att bli gjort på denna. Mattis Lind har gjort det på sin 2640B.
IMGQ0608_1.jpg
Prydligt inuti med motorhuven öppen. Notera att överdelen hålls uppe med en "spak" längs bak till vänster. Nätaggregatet täcks av en stor kåpa så att man inte skall råka komma åt något. Det är primärswitchat så det finns ju en del höga spänningar. Det fanns en bakplansexpansion att köpa till men den finns inte monterad i denna så bara 9 platser på bussen.
IMGQ0609_1.jpg
No operator servicable parts inside? Tycker det känns väldigt servicevänligt. Servicemanualer gavs till och med ut och finns nu på nätet. Vi får väl se hur mycket service som behövs så här efter 45 år.
IMGQ0603_1.jpg
Bakifrån med bakluckan öppen. Den kan låsas med två skruvar där naturligtvis den ena är högergängad och den andra vänstergängad. Det är detaljerna som räknas och här var alltså symmetrin viktigare än tillverkningskostnaden. Notera att några kort sticker ut.
IMGQ0606_1.jpg
Tangentbordet och seriekabeln ansluts med kortkantkontakter med kåpa. Prydligt märkt och dessutom är dom nycklade med en slits i korten så att de inte går att sätta på fel kort. Den "lediga" kantkontakten är för en expansion jag inte har.
IMGQ0607_1.jpg
Tangentbordet rengjort. Vågar inte dra av tangenttopparna av rädsla för att bryta av någon av switcharna så fick polera på plast. Som så mycket annat är dom omöjliga att få tag på ersättare till så jag tar inga risker. Notera att det är lysdioder som används. Dom första kom förvisso på 60-talet men det måste ändå varit en otrolig lyx 1974.
IMGQ0612_1.jpg
Ett tecken på att det är lättservat är det här. Kåpan till nätaggregatet och själva aggregatet sitter med såna här snäppfästen. Byta nätdel skulle alltså ta bara nån minut och inga skruvar att lossa.
IMGQ0614_1.jpg
Nästa steg är nu att gå igenom nätagget på labbänken, eller ja det har jag delvis redan gjort men det är roligare att pilla än att skriva. :kortis:

==Läsvärt==
Här följer några länkar för den som vill läsa mer.
http://hpmuseum.net/display_item.php?hw=240
https://www.curiousmarc.com/computing/hp-264x-terminals
https://en.wikipedia.org/wiki/HP_2640
http://bitsavers.org/pdf/hp/terminal/264x

Edit: Rubrik följer senaste inlägget...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kodar-holger 11 oktober 2020, 21:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Retroprojekt: HP 2640A Renovering/Reparation - Lite historik och översikt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för Bilder och Beskrivningar!
Ja vi borde värna forntiden lite bättre, inte för att jag kommer därifrån, utan för att förstå den livscykel som vi har varit med om!
Kolla läst Nu så förstår ni.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Retroprojekt: HP 2640A Renovering/Reparation - Lite historik och översikt

Inlägg av MattisLind »

Trevligt projekt. Jag har ju som du skriver fixat en HP 2640B.

En anledning till att fixa prickarna på skärmen, förutom det estetiska, är att när PVAc limmet degenererar bildas någon konstig kletig vätska som angriper färgen. Det är också lite korrosivt.

Men med så lite prickar kan det bli jobbigt att få loss frontglaset. Jag har använt butylacetat som jag sprutat in mellan frontglas och CRT. Sedan har jag låtit det stå en vecka eller mer. Sedan släpper glaset.

Min terminal hade några dåliga minneschip. Annars funkade den fint.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Retroprojekt: HP 2640A Renovering/Reparation - Lite historik och översikt

Inlägg av kodar-holger »

Tack Lennart och Mattis. Ja, det kanske blir en skärmrenovering också.

== Översyn av nätdel ==

För en tid sen var jag och rotade lite i pappas uthus. I ett mörkt hörn fick jag se något som fick mig att haja till. Var inte det där en...? Japp, en nätdel till en HP2640 ensam och övergiven. Perfekt, jag skulle ha en i reserv om den som sitter i min var kass. I och med att jag hittade denna så blev dessutom lusten för stor så jag var tvungen att börja pilla, och resultatet av det har ni ju redan sett eftersom det här är del två.

Nätdelen skulle bara vara att plocka ur efter att ha lossat på ett par snäppfästen. Stod och drog en lång stund innan jag upptäckte att själva nät-intagsdelen där bland annat strömbrytaren och serienummeretiketten sitter faktiskt är skruvad fast. Men det kvittade för tog man bara loss en kontakt kunde den delen sitta kvar och man kunde ta ur nätdelen. Eftersom jag hade en lös reservnätdel kunde jag låna intagsdelen från.

Som sagt är det en primärswitchad nätdel. Den är delad på två mönsterkort. Dels ett stort kort i botten där all kraftelektronik sitter. I en kontakt sitter också ett styrkort där switchningen styrs. Kortet sitter så hårt i att jag inte lyckades få loss det så allt fick rengöras på plats.
blockschema.png
Vid tiden för denna att konstrueras var det här med effektfaktorkompensation inte uppfunnet så där är likriktarbrygga och ett par feta kondensatorer i princip direkt på nätingången. Så feta att jag inte skulle vilja vara i samma rum om dom ger sig hädan. Som tur är är det en "sprängskyddskåpa" runt nätdelen. Att bara ansluta nätspänningen var ändå uteslutet. Mattis Lind rekommenderar vridtransformator och att höja spänningen in lite i taget. Så fick det bli.
IMGQ0599_1.jpg
Nu hade ju jag två nätdelar så jag började med "reservdelen". Körde med kanske 30-60-100-150V en halvtimme-timme i taget. Mätte utspänningarna men det var i princip 0 hela tiden. Inte förrän uppåt 180V nånstans började switchningen fungera och det kom spänning ut. 5V outputen var lite i högsta laget tills jag kom ihåg att där måste vara en minsta last. Har ingen konstlast jag litar på så fick bli en gammal bil-glödlampa och då var kändes allt ok.

Körde samma race med höjd inspänning på den riktiga enheten och den funkade också bra.

Men: När jag skulle mäta -42v anslutningen kändes den lite lös. Och ju visst, jag hade sett att den hade varit varm och uppenbarligen hade den varit så varm att lödningarna släppt! Eftersom plasten är lite svedd skulle jag gärna byta kontakten helt, men för nu räckte det med att ta loss kontakten, göra rent allt från oxider och löda tillbaka.
IMGQ0590_1.jpg
IMGQ0595_1.jpg
Notera att även systemklockan på blixtrande 4.915MHz genereras i nätdelen. Med tanke på korrekt neddelning till baudrates borde det vara 4.9152, men kristallen är verkligen märkt 4.91500MHz så baudraten kommer vara 40ppm för låg. Ajajaj.

Därmed kändes nätdelen klar. Enda som i princip återstår är att kontrollera justera 5V-matningen när den är på plats. Det är lustigt hur många revisioner som måste funnits på en del saker. För nätdelen har jag hittat servicemanualer för nätdelen med datum från 1976, 1977 och 1979. Men ingen stämmer helt med min!

Controller-kortet heter i båda fall 02640-60029 vilket stämmer med den äldsta manualen, men layouten är helt olika! Utöver PCA-koden finns också en datumkod. Den är B-1502-22 på terminalen, C-1518-22 på reservnätdelen och D-1626-42 i manualen. Så minst tre, kanske fyra revisioner under första året. Man undrar ju vilka minor man sitter på. Jag lägger också märke till att mätpunkterna placerats mycket mer lättåtkomliga i revision C.
IMGQ0597_0598_1.jpg
En tvättäkta "bodge-wire" sitter det på mitt controllerkort också.
IMGQ0600_1.jpg
Nån som vet vad en sån här kontakt heter? Jag är lite sugen på att byta.
IMGQ0613_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Retroprojekt: HP 2640A Renovering/Reparation - Lite historik och översikt

Inlägg av JimmyAndersson »

”Man undrar ju vilka minor man sitter på.”

Intressant sätt att beskriva det på. :oops:

Kul tråd! :tumupp:
Jag har fastnat mer och mer för äldre HP-grejer. Gillar hur de tänkte. Samma med DEC.

Tips på bra Youtube-kanal i ämnet: CuriousMarc
Han gör också såna här projekt.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Retroprojekt: HP 2640A Renovering/Reparation - Lite historik och översikt

Inlägg av MattisLind »

Nätdelen till HP 264x är den enda jag känner till som är kristallstyrd. Jag har aldrig sett tidigare att man kombinerat generering av systemklocka och klocka till PWM systemet i PSUet. HP är HP...

Har ingen aning om vad det är för kontakt. Ser lite ut som en vanlig Molex kontakt, men ändå inte riktigt.
Skriv svar