Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Berätta om dina pågående projekt.
Tom of Åland
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 september 2020, 21:35:57

Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Tom of Åland »

Hej Alla,
Tack för att jag slapp in i forumet.

Jag är "80-tals fantast", och har nyligen införskaffat en Ericsson Hotline NMT i bra skick. Utan laddare dock... Tanken är att den ska sitta i en -80 tals Corvette som jag skall köpa strax.
Vad jag skulle vilja forska i är:
- Om det skulle vara möjligt att bygga om batteripaketet. Dvs ta ut alla gamla batterier och lägga in ett modernt Li-Ion batteri, så man kunde få telefonen att lysa upp (och kanske pipa). Bör hitta teknisk data på telefonen, för att veta vilken spänning "luren" ska ha.
- Om det går att installera nån form av Bluetooth adapter i telefonen, så att jag kunde svara på mina smartphone samtal med Hotline luren.

Finns det någon som vet mera om denna fantastiska telefon, eller har nåt tips om detta ovan, så vore jag mycket tacksam. Är också intresserad att köpa all tänkbara delar/utrustning till Hotline 450.

Tack på förhand!
Tom
Hotline.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Glenn »

Om du bara ska ha den som en kul grej så varför ska du byta batterier ? går det inte att få igång de befintliga batterierna ?

Sen kan det vara olagligt att starta telefonen numera, iaf i sverige, har för mej jag läst nåt sånt för länge sedan.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Bjaellerud »

En sådan telefon är egentligen en kommunikationsradio, som går i full duplex, dvs med olika sändar resp. mottagarfrekvens.
På sin tid fick den radiokontakt med en basstation som kopplade ut den på telefonnätet.
Idag kommer den bara att störa ev. komradio om du sänder med den.
Inget frekvensband är idag upplåtet för den funktion radio en gång hade.
Därför bör den idag vara tillståndspliktig.

Nöj dig med att hänga in luren i bilen.

Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Glenn »

En kul - men jobbigare grej vore ju att bygga in en modern telefon i skalet av den där.

Jag ska också ha en gammal NMT450 liggandes nånstans som jag tänkte bygga "batteribank" av på den tiden det begav sej (när NMT450 lades ner och jag fick den), men jag vet inte ens var dne befinner sej i nuläget.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Marta »

Ska den vara till prydnad i en veteranbil så är det hyfsat enkelt. Ta bort batterierna innan de läcker och koppla bort eller rensa ut övrigt innehåll.

Rensa luren på allt krafs som sitter i nu och montera en bit overheadfilm med lämpligt tryck i displayfönstret och lämplig belysning. Montera delar från ett BT headset så kan Du prata i luren.

Glenn har helt rätt i att det är olagligt om den börjar sända. Med den nuvarande slappa radiolagen är det tillåtet att inneha en godtycklig sändare utan tillstånd, men givetvis förbjudet att använda den.
Tom of Åland
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 september 2020, 21:35:57

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Tom of Åland »

Tack alla, bra info att det är "o-bra" att starta upp den. Jag tänkte inte på det...
Det blir nog att bygga in en BT enhet, jag återkommer med bilder senare under arbetets gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Klickmans »

Kanske så enkelt som att leta upp en BT-högtalare i rätt storlek, och bygga in den i skalet?

Känns som en skapligt enkel lösning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av säter »

Är NMT450 nerlagt?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Electricguy »

Japp, för en sådär 13 år sen ungefär.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av vaxfan »

Net1, numera Teracom Mobil, använder delar de gamla NMT450 frekvenserna för dataöverföring (bredband).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Teracom_Mobil
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Akai »

Då blir dom nog glada om du sänder 25W FM där :lol:
Tom of Åland
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 september 2020, 21:35:57

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Tom of Åland »

Marta skrev: 10 september 2020, 08:37:34 Ska den vara till prydnad i en veteranbil så är det hyfsat enkelt. Ta bort batterierna innan de läcker och koppla bort eller rensa ut övrigt innehåll.

Rensa luren på allt krafs som sitter i nu och montera en bit overheadfilm med lämpligt tryck i displayfönstret och lämplig belysning. Montera delar från ett BT headset så kan Du prata i luren.

Glenn har helt rätt i att det är olagligt om den börjar sända. Med den nuvarande slappa radiolagen är det tillåtet att inneha en godtycklig sändare utan tillstånd, men givetvis förbjudet att använda den.
Tack Marta för en jättebra ide, jag ska definitivt göra som du säger. Hittade ett enkelt "trucker headset" på ebay, den blir bra att bygga in.
ancaf33
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 oktober 2020, 10:13:18

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av ancaf33 »

Hej! Jag tänkte göra samma sak med en mobira i min 80-tals bil. Men det jag undrar är om man kan bygga om så att den kommunicerar på gsm nätet eller på något sätt göra om den till bluetooth headset men att den inte ser omändrad ut.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7005
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av lgrfbs »

Spontant, Ja det går.
Tänker så här:
1St Bluetooth modul
1St MCU - Valfri mikrokontroller som du kan och gillar.
(1St LCD, om du inte kan återanvända den i telefonen)
1St hög med kodrader och tid för att skapa programmet till MCN:n.
* Några tråkiga höstdagar för att montera allt.
-- Klart --
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Väcka liv i en Ericsson Hotline NMT450

Inlägg av Repaterion »

Ett annat alternativ är OM du är radioamatör så kan dessa modifieras till att agera just radio.
Eller om du modifierar den till PMR446 0,5W alt KDR444 2W. ( Ja, jag vet att dessa radio måste vara si och så, fast inbyggd antenn och annan byråkrati)

Då kan du ju använda den till något i alla fall.

En annan sak som vore kul att gjort med just dessa när det begav sig hade varit att ansluta dessa till "sommarstuga kitet",
vilket gjorde att man kunde använda sin gamla petmoj och ringa som vanligt, fast via NMT nätet.
Skriv svar