Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Berätta om dina pågående projekt.
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av ElAlbin »

Hej.

Jag håller på med ett projekt som jag trodde skulle vara enklare än vad det var.

Mitt mål är att få en maskin som matar ut ett! kort i taget i jämn takt så att jag slipper stå och mata in för hand.

Jag såg på nätet olika maskiner som gjorde det här och tänkte att det borde inte var så svårt.

Jag kan i princip ingenting om Arduino, programmering, motorer eller aggregat men tänker att jag är hyffsat bra på att skruva.

Jag har skaffat aluminium profiler och rör och byggt ihop en konstruktion av dessa.

Tanken är som på bilden nedan att kortet ska dras med och åka igenom rullorna. Maskinen väntar en angiven intervall och sedan dras nästa kort igenom.



Lista på komponenter:

Arduino Uno (För styrning)

Nätaggregat LRS-50-5 (Skall driva Arduinon och motorn)
5V 10A

28BYJ-48 Stepper motor (drar rullorna)
5V

Vellman VMA401 controller (kontrollerar motorn)

Problemet nu är att motorn verkar inte klara av att dra kortet genom rullan. I dagsläget så har jag ett gummiband mellan motorn och rullan men vill gärna byta ut detta till något bättre.

Någon som har förslag på hur jag kan uppgradera det hela?

Jag tror att problemet är motorn. Vad är en lämpligare motor, samt aggregat? hur gör jag för att skydda Arduinon från att dö om jag ökar styrkan i aggregatet?

Ska även ladda upp bilder på maskinen.

//Albin
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av vaxfan »

Ladda upp eventuella bilder i forumet istället för externa bildlagringsservicesidor.
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av vaxfan »

Vad är det för kort? Mönsterkort?

Vore det inte bättre att ha en mekanism som släpper korten ett och ett på en rullbana?
Exempel: https://youtu.be/l7WYvg19VJo
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Re: Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av ElAlbin »

Tack för svar. Hur lägger jag upp bilder via forumet?

Intressant. Detta gäller dock vanliga spelkort, foton etc som ska in i en UV lackerare. Så de korten är tunnare än PCB korten i filmen. Men det verkar klart vara en intressant lösning. Kan fungera på vanliga kort också?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av Marta »

Du lämnar en stor mängd irrelevant information, men väldigt lite som är till nytta.

Den typ av matning som visas i filmen kommer inte att funka med så tunna och lätta kort. Kommer bli stora problem med dubbelark. Det behövs en lyftare som drar upp det över en arkavskiljare.

Det Du försöker åstadkomma är väldigt likt inmatningen i en tryckpress e.dyl. Det är en hyfsat komplex anordning om det skall fungera väl och särskilt med styvt material. De måste också ställas in noggrant för varje storlek och papperstyp.

Enklare maskiner (typ skrivare) har friktionsrullar och "hakar" som pappret snäpper förbi, men funkar inte till kartong. Där krävs "riktig" matare som luftar stacken och vakuumarmar som lyfter och för in arket i maskinen. Ändå blir det dubbelark ibland som måste kunna avskiljas.

Ladda ned manualer till olika maskiner som hantrar material av den typ Du har. Skall det fungera utan problem är det tämligen komplicerade saker.
ElAlbin
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 oktober 2018, 06:41:02

Re: Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av ElAlbin »

Tack för svar Marta

Jag är väldigt okunig måste jag säga.

Jag "slaktade" en skrivare för att förstå mig på det hela. Problemet med skrivarens matningsdel var att den var för lång för korten (skrivaren baseras på A4 papper). Annars fungerade den bra med korten.

Här är Youtube filmer jag inspirerats av:





Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av TomasL »

Vacuumpincett är väl det enklaste sättet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Första projekt - Kortmatare Hjälp sökes!

Inlägg av Marta »

Ta en titt på hur matningen i en enklare falsmaskin ofta är utförd. Där dras arken från botten av stacken med ett matarband och en enkel anordning som låter dem matas ut ett och ett. Det är i princip en plastbit som trycks ner mot bandet där pappren matas ut och släpper igenom ett ark i taget. Funkar drägligt när det ställts in rätt och tjockt material är en fördel.
Skriv svar