Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu lekte jag lite.
Kopplade upp två CMOS-oscillatorer (40106) och körde ingångarna till en EXOR-grind. Det låter "för djävligt" men när man rattar de två oscillatorerna så de ligger när i frekvens får man ett dronande ljud.

Egentligen höll jag på att koppla upp en triangelvågsgenerator och kom på att jag ville kasta in en EXOR, men triangelvåg är ju inte speciellt "digital", så det blev fyrkantgeneratorerna. Och den generatorn skulle få gå väldigt lugnt och stilla (0.1 - 10Hz kanske) och styra en MFC6040-
MFC6040 är en udda 6-bent krets, benämnd som Electronic Attenuator. Den tillhör kategorin utdöda djur och ersattes redan då med MC3340, vilken är lite svår att hitta den med.
Annars är den ju enkel att jobba med (verkar det som). Jag skulle kunna tänka mig att stoppa in en triangelvåggenerator med den här kretsen i lillprinsens ljudburk.
ADSR+VCA.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Givetvis har jag missat i senaste beställningen till syntprojektet, men jag bygger klart så långt jag kan och sedan samlar jag ihop till en ny order senare och fyller på.

Under tiden jag jobbat med T2000, har jag fått upp ögonen på en del andra syntar som borde få ett nytt liv. Jag har nog redan nämnt den italienska JEN SX1000 men jag sprang nyligen på en ganska ovanlig maskin från PAiA, en firma i USA som alltid funnits och som sysslat med egna varianter av syntar. Deras mest "vettiga" modell är nog den kompakta maskin man kalla Fatman.

Men riktigt himla udda och rara synth är PAiAs Proteus 1. Det är en analog synt som på något kryptiskt sätt kan spara inställningar i ett RAM och detta UTAN nån mikroprocessor. Bara en handfull maskiner (70-80 styck) såldes som byggsats och man uppskattar att endast en tiondel av dessa fortfarande är i fungerande skick.
Den ser väldigt mycket ut som en synt från PAiA - rattar, text, omkopplare är så typiska.
2.jpg
Och jag blev inte så lite sugen att försöka klona den, även om det känns som ett riktigt hästarbete (Svenska Hingstkyrkan får ursäkta mig för orden). Men det enda som finns är tre manualer:

https://www.paia.com/talk/viewtopic.php?t=231

Någon kretskortslayout finns inte - originalet tejpades upp och det är högst troligt att detta skulle ha överlevt, så det blir att ta på sig extraskarpa glasögon och försöka förstå vad som händer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Wow, fräsigt!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här binder man ris åt egen rygg ....

Jag fick mig tillskickat dokumenten i bättre upplösning och det kanske går att planka av, men vi får se. Detta kan bli höstens stora projekt.

En liten "tröst" är att de flesta kretsar är möjliga att få tag i. CEM-kretsarna finns ju i nytillverkning. DEt är ett par DAC/ADC-kretsar som är lite udda men kan ju kanske ersättas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kunde ju bara inte låta bli ...
8750A.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Gastone »

OMG a Nightmare..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan försöka förminska förlagan så den inte tar upp typ 10MB. Att "kalkera av" originalet är inte så svårt ändå och jag försöker först dra banorna efter originalet. Det här kortet har också drygt hundra ( :gah: ) trådbyglar på ovansidan men dessa blir kopparbanor. När allt är utlagt börjar jag optimera men det här är väldigt speciellt med alla (styr)signaler kommande in i nederkanten och så ska de omvandlas till analoga signaler och spridas över kortet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ogginalet:
Proteus_Voice_Card.jpg
Och så här långt har jag kommit nu:
8750A-1.JPG
Ogginalet (originalet, jag vet) var tejpat och därför ser kopparbanorna ut som de gör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

24 sidor synt och inte ett ljud. Bara massa andra personers ljud.
När ska vi få höra hur DINA byggen låter? ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jorå, några ljud finns allt. (Jag har ju en färdig oscillator som jag borde kolla upp - vi får se.)

Nu fick jag fylla på med lite specialpotar till några gitarrboxar och lade på en VCLFO (spänningsstyrd lågfrekvensoscillator) till en av mina sekvensers. Då kan jag koppla den till Crave-maskinen.

Det är väl annars som med båtägaren i Drömkåken, man putsar och putsar, löder lite här och lite där och när man är på G att bli färdig med något ser man till att påbörja ett nytt projekt .... :vissla:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

Och så visar det sig att han är rädd för vattnet! :lol:
Vad motsvarar det i ditt fall? ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lödde på ett par kablar, ryckte R27 och ersatte med en potentiometer på det lilla ekokortet med PT2399 jag fick hem från Kina. Det här är väl snudd på Lo-Fi men ändå kul, enkelt och billigt.
IMG_2247.JPG

Någon ville ha (o)ljud:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av bocadillo »

Najs! Fortsätt vara du, och det du gör! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29903
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av MadModder »

:whoho:

🎵Eko eko varje fredag och så varje jul, det tycker jag är kuuul. 🎵 :D
Skriv svar