Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Där ser man.

Nu har jag iof inte kallat henne för Plåtniklas vid namn eller så, det där är bara ett väl valt ord för att skydda företaget.
Finns ju ingen anledning att hänga ut ett företag bara för att jag är lite dum i huvudet och inte kan uttrycka mig korrekt.
Har inte ens nämnt det vid namn så jag ser faktiskt inte det som något nedlåtande, Plåtniklas jobbar ju med plåt & sånt.

Men jag förstår vinken, så den får jag väl Tacka för.

Vi lever ju trots allt i Sverige, och här måste allt (och alla) omtalas eller nämnas vid något som känns lagom bra, för alla.
Det är nog därför jag ofta blir sedd som en Outsider, för att jag inte kan dom sociala koderna som gäller sen 20 år tillbaks.
Så helt omedvetet retar jag tydligen upp folk, eller att dom bara "stör sig" på hur jag uttrycker mig. Det är helt otroligt..



Det var bättre förr, ju förr desto bättre.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Teknikern »

När jag behöver ha nåt utskuret som ska ha snygga kanter går jag till en firma som vattenskär och säger bara vilket material jag vill ha biten i, lämnar mall eller ritning och meddelar om det är brådis eller om dom kan lägga in det i produktionen när det passar. Brukar ta en vecka max innan dom ringer att biten är klar och kostnaden, tja det kostar det det kostar, jag frågar aldrig. Ska jag ha nåt skuret där det inte är skitnoga utan räcker med slipad och avgradad kant kör jag med plasman själv, min plasmaskärare klarar ju 30 mm tjockt material.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Teknikern

Låter det svalna lite, sen tar jag nya tag och försöker lista ut hur en ritning man kan lämna iväg ska göras.

Just nu vet jag noll om hur en sån ska göras på rätt sätt, men jag är villig att lära.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Teknikern »

Du har ju mallen, det räcker.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Ja just det, mallen ja.

Ska läsa lite i tråden om vad vi har skrivit (och ritat) runt mallen och bilderna.

Egentligen skulle några väl valda bilder (och ditritat) kunna räcka, så länge man kan trä den färdiga över sen.
Måste även lista ut var i ritningen dom fyra hålen ska sitta, dom som man sen ska fästa det färdiga fotstödet i.
Det lär inte bli denna vecka iaf eftersom jag har en hel del grejor som ska säljas på Tradera för att få in cash.

Till dom nya glasögonen lär det behövas lite extra.

Fotsteget vet jag inte riktigt vad det kommer att kosta, men jag har redan sparat undan till just det jobbet.

Tack för att du påminde mig om mallen, den är ju Guld värd nu. :tumupp:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Tror att denna durkplåt skulle kunna fungera, men kan vara lite klen tjocklek som ger för mycket svikt i fotstöden?
ALUMINIUMPLÅT 1000X500X2,5 MM (2 mm tjocklek)
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000045584
Du måste även leta fram var en rak linje får plats. Mallen är ju lite bågformad på sidorna och det är svårt att bocka i en båge (går om man svetsar).
IMG_2554.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Perfekt, ska knalla in på Biltema och köpa hem en sån när jag är iväg nästa gång, kan nog funka.
Just att det bågnar ut i sidorna var anledningen till att jag ville köra upp Permon till Plåtniklas.
Men nu finns det hopp, visste inte att det fanns plåt på Biltema, så detta var ett riktigt bra tips.

Mucho Tack!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Biltema-plåten är nog för liten, på 100x50cm?

Mallen är 420mm som bredast, men sen ska det läggas på kanske 30cm på varje sida? Blir svårt på en 50cm bred plåt.
Och på andra hållet går väl inte heller, mallen är längre än 500mm?

Sen är man ju inte riktigt hemma för att man har en plåtbit, den ska skäras till rätt storlek och bockas också. :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Inget går om man så vill :-)
Min tanke var att du kanske lättare hittar någon som vill bocka och skära till plåten, om du både har mall och plåt (eller var man enkelt kan köpa en durkplåt) samt permoracer med dig.
Att den inte räcker till att göra dom nedre "öron" kanske inte spelar någon roll.
Jag saknar bockmaskin för denna grovlek annars hade jag kunnat gjort den åt dig, samt att frakten blir nog dyr det blir både tungt och skrymmande.
Tänkte att du först kunde åka till Biltema och känna lite på plåten så att du vet om den verkar duga med endast 2 mm i tjocklek.
Sen får du gärna kalla mig för plåtniklas. Samt min erfarenhet sen jag själv jobbade som hantverkare är att dom nog skulle garva gott av att få bli kallade Plåtniklas. Är ju som gjort att den som gör plåten får ett nytt öknamn, kom nu plåtniklas det är fikarast :-)

Om jag fattar dig rätt så vill du ha fötterna så långt fram som det går?
Typ så här?
Edit
Skall fotstöden gå hela vägen? Eller räcker det som jag ritat (kanske lite längre)? Fotstöden behöver väl även luta lite nedåt mot dig tänker jag?
IMG_2554.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Den bilden är ju PERFEKT!

Nu ser jag ju hur lätt det egentligen är, du har sett något jag inte själv såg.

Ska läsa texten, såg bilden och ville svara på den direkt, fan vad glad jag blir :banan:

Edit:

Fotstöden sitter perfekt där, kan göras nästan dubbelt så långa för säkerhets skull, men behöver inte vinklas.
Skulle det behövas vinklas kan man sätta en klack/kil av trä/gummi på lämpligt ställe vid ett senare tillfälle.
(Man kan låta fotstöden gå hela vägen, det är inget som ställer till det på något sätt, kanske även det bästa)

Men för övrigt ser det mycket bra ut precis så, i all sin enkelhet.

Enkelhet är nyckeln till framgång brukar jag säga, men att det var så här lätt kunde jag då inte se. Kanon!

Med dubbelt så långa menar jag BAKÅT, dom behöver inte komma längre fram.


För att den ska kunna träs över Permon behöver man lägga till 5-6 mm på varje sida, behövs inte fram och bak.

Då böra man kunna lägga den rakt ner på det befintliga fotstödet, kanske göra 4 hål för bultarna senare.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

OM det skulle visa sig att du har resurserna att bocka till och få fram en plåt så som du har ritat köper jag den gärna.
Har ju redan sparat undan pengar till det, och betalar dig mer än gärna för att få den gjord, priset spelar ingen roll.
Att det kostar att skicka är jag medveten om, men jag tar gladeligen den kostnaden för att få komma ut i skogen igen.

Fundera på det, ville bara berätta för dig att jag lika gärna kan ge dig pengar för jobbet.

Med det sagt är det varken med förhoppning eller krav på att du ska göra det, du kan ju inte heller läsa mina tankar.

Men frågan är fri, precis som humorn, och ordet Plåtniklas 8)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Klas-Kenny skrev: 28 oktober 2021, 15:57:55 Biltema-plåten är nog för liten, på 100x50cm?

Mallen är 420mm som bredast, men sen ska det läggas på kanske 30cm på varje sida? Blir svårt på en 50cm bred plåt.
Och på andra hållet går väl inte heller, mallen är längre än 500mm?

Sen är man ju inte riktigt hemma för att man har en plåtbit, den ska skäras till rätt storlek och bockas också. :)
Naturligtvis kan man inte ropa hej innan den är utskuren och bockad, men Plåtniklas kan ju omöjligt vara den ende i Skåne.
Det var så jag tänkte, har jag bara plåtbiten så får jag väl köra runt och fråga andra Plåtniklasar tills någon nappar på jobbet.
Palle500 lyckades ju göra en ritning lätt som en plätt, så att tillverka fotstegen blir kanske mycket enklare än jag först trott.

Allra helst ger jag pengarna till Palle500 om han kan ta jobbet.

Han har ju verkligen engagerat sig i min Permoräser, för att jag ska kunna komma ut och inte bara sitta här och ruttna bort.


Respekt till honom för allt han gjort för mig. :tumupp:

IMG_5782.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Vill du ha fötterna ännu längre fram (tänk på att framhjulen måste gå fritt vid sväng)?
Och hur djupt skall fötterna vara från överkant på plåten?
Samt bredden på fotrännan?

Gör man fotstöd hela vägen så blir det stabilare (men svårare att bocka). Istället för att bocka så kan man klippa till bitarna och svetsa. Har ingen AC TIG men MIG, tråd och argon finns, men det var nog +30 år sedan jag svetsade aluminum.

Enklast vore att någon lokal smed fixade detta. Dom har ju redan plåtsax och kantbock. Jag är ringrostig och då blir det en lång startsträcka (flera timmar att bara ställa om svetsen och provsvetsa).
Det viktigaste är att måtten är korrekta, för det är lite tråkigt om den inte passar på längden/bredden/höjden. Då går mer än en tusenlapp upp i rök.
IMG_2554.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Lägger in en bild på racern så man ser var sakerna hamnar
IMG_2564.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tog en bild på dom skor jag föredrar att använda, här ser man bredden ungefär, 12-13cm.

På längden räcker 30 cm för att hela foten ska få plats, tänker om det underlättar bockandet.
Eftersom plåten är skrovlig behövs inget egentligt glidskydd, annars får man lägga matta där.
Nu har jag inte måtten i minnet, men jag ska kolla på bilderna som finns sen tidigare i tråden.

Det viktigaste är att fötterna kommer ner lite, en decimeter om jag minns rätt.

Just att benen kan sträckas ut är ju själva problemet idag, att dom inte kan sträckas ut alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar