Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 29 juli 2021, 13:39:19 Hittade en bild hur det ser ut när man fällt upp sitsen.
Så nu är frågan om det räcker med ett bättre ryggstöd eller om även sitsen behöver göras bredare?
IMG_2176.jpg
Svaret KAN vara ett stöd. (från en Fatbike)

Har en mojäng liggande på balkongen, går ut och tar ett par bilder på den redan ikväll.
Skruvade loss det innan den åkte vidare, just för att kanske kunna ha till Permoräsern.

Återkommer om en stund.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Här kommer några bilder som togs alldeles nyss, hörlurarna är enbart en grov storleksreferens.
Denna mojäng sitter normalt sett bakom förarsistsen på det dom kallar Fatbike, kan den funka?
Har inte kollat detta själv eftersom ryggen knasat sig ganska mycket dom senaste två veckorna.

Hoppas att bilderna kan ge någon idé om hur vi löser detta.

Den Orange kabeln som syns i bild är den jag själv lödde om och monterade i Permol-addaren.

Originalet var bara en kort stump, denna är 6 meter lång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

För att fötydliga:

Det är bara den bakre delen jag tänkte att man kanske skulle kunna nyttja, inte hela mojängen med sittdyna.

Svankstödet/Ryggstödet menar jag.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Fortran »

Den ser väl ut att kunna passa bra, men hålbilden lär nog inte vara den samma. Inget som inte går att lösa dock.
Med lite tur räcker det med att borra några nya hål. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Fortran

Det låter som bra nyheter, återstår att ta bilderna så man ser resten.

:humm:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Under tiden jag väntar på att kunna ta bilder från insidan så tittar jag på bilder för inpiration.
En riktig stol hade såklart varit fint, men stigmat kring permobiler är lite jobbigt, bli uttittad.
Att bli det med Permoräsern är en annan sak, men i nuvarande form går det nog inte länge till.



Länk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av LeCanard »

Ett chopperstyre till den där är obligatoriskt ! Gärna med läderfransar hängandes från handtagen.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Fortran »

Det är lite synd att du bor så långt bort.
Du har så mysiga projekt. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tack Fortran, jag tycker faktisk samma sak.

Vi kunde haft mycket kul ihop, senast idag fick (får) jag nytta av dom mjuka kablar du skickat hit.
Lilla frun letade efter 2 kablar lämpliga till en ny kontrollampa, och kom bärandes på dina kablar.
Dom kan nog monteras idag, har plockat av allt (hela sadelpaketet, inkl sockel) och fotograferat.

Nu återstår bara att skicka filerna via Wifi, se denna tråd: viewtopic.php?p=1624269#p1624269

Hittade knappen till begränsaren, och har varit ute på en testrunda med GPS, bilder kommer idag.
Har förberett med en pall som just nu står där ute hos Permoräsern, om en stund går jag ut dit igen.
Att kunna sitta ner gör det så mycket lättare, att kröka rygg går åt helvete varje gång, redan ont.

Men idag händer det, äntligen får jag mecka med min maskin igen.

Återkommer med bilder om jag får svar på den andra tråden i "övrigt" så jag kan skicka dom trådlöst.
Inte alla kanske, men väl dom som kan vara till hjälp för att göra en visuell bedömning av grunderna.
Allt ser torrt och fint ut där nu, men jag måste sätta mig på pallen för att kunna koppla in kablarna.

Dom till kontrollampan, kanske lite mer om jag kan.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@LeCanard

Hade gärna haft ett högre styre på Permoräsern, men det blir för mycket som måste bytas ut då.

Skulle även vilja ha ett (lägre) fotstöd, då hade benen/ryggen hamnat rätt.

Som det är nu så sitter jag som en kråka, men har ändå accepterat det utifrån förutsättningarna.

Vi får se var det slutar, idag blir det iaf lite kabelmeck under sadeln. :banan:
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Det där ryggstödet från fatbiken är skruvat undertill så det är nog svårt att få fast på permoracern.
Du skulle kunna testa med en tjockare kudde/dyna som vilar mot permoracerns befintliga ryggstöd för att göra ett POC (Proof Of Concept). Sen snor du grannens soffkudde och formar till, samt syr ett fodral i galon/konstskinn. Alt så hittar du en soffkudde på olika religösa återvinning/loppisar. Du vill ha en riktig gummi/latexdyna. Slutligen kan du sy i hällor som du fäster med kardborreband i permoracerns rörstome.
IMG_2180.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Du kan åka till returbilen i Malmö och skruva loss ett bilsäte i skinn för 350kr som du kanske kan montera på racern, alt använda skumgummit och skinnet att sy en bra dyna från.
"Returbilen i Malmö finns på Jörgen Kocksgatan 65-67 (ca 400 m österut från Centralstationen i Malmö, ni ser alla våra bilar på tomten tydligt när ni kör över Frihamnsviadukten i Malmö)."
https://www.returbilen.se/category.html?anl=1
Tex ett Peugeot sportsäte så matchar du bäverns stol.
Edit missade att det är ett överdrag inte original klädseln.
IMG_2181.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 31 juli 2021, 13:58:31 Det där ryggstödet från fatbiken är skruvat undertill så det är nog svårt att få fast på permoracern.
Du skulle kunna testa med en tjockare kudde/dyna som vilar mot permoracerns befintliga ryggstöd för att göra ett POC (Proof Of Concept). Sen snor du grannens soffkudde och formar till, samt syr ett fodral i galon/konstskinn. Alt så hittar du en soffkudde på olika religösa återvinning/loppisar. Du vill ha en riktig gummi/latexdyna. Slutligen kan du sy i hällor som du fäster med kardborreband i permoracerns rörstome.
IMG_2180.jpg
Ungefär så tänkte jag, fast inte lika klart.

Ska kolla på det så fort ryggen är någorlunda ok igen, POC som du skrev låter görbart.

Att man helt enket för fram ryggstödet på något sätt, det borde kunna låta sig göras med enkla medel.
Allt annat blev klart tidigare idag, återstår att få fram/ut bilderna så jag kan lägga någon här i tråden.
Mobilen kurerar sig just nu i ris, den drunknade när jag glömde den där ute för att gå in och vila ryggen.

Jaja, det löser sig. 8) Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 31 juli 2021, 14:12:25 Du kan åka till returbilen i Malmö och skruva loss ett bilsäte i skinn för 350kr som du kanske kan montera på racern, alt använda skumgummit och skinnet att sy en bra dyna från.
"Returbilen i Malmö finns på Jörgen Kocksgatan 65-67 (ca 400 m österut från Centralstationen i Malmö, ni ser alla våra bilar på tomten tydligt när ni kör över Frihamnsviadukten i Malmö)."
https://www.returbilen.se/category.html?anl=1
Tex ett Peugeot sportsäte så matchar du bäverns stol.
Edit missade att det är ett överdrag inte original klädseln.
IMG_2181.png
Det var billigt och väl värt att fundera på, ska fundera på hur (om) jag kan lösa detta rent praktiskt. (Tack)

Finns ju mycket "material" i en bilstol i skinn. :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Glenn »

En sak att tänka på om man använder en modern (2000-tal iaf) bilstol är att det ofta sitter inbyggda airbags i den, alltså sprängladdningar.

På skrotarna utlöser dom oftast dessa förebyggande, men på en självplock så kanske man kan hitta sådana som inte är utlösta, och då är det värt att tänka på.

Bilstolar är dessutom ofta ganska tunga.
Skriv svar