Projekt lillfräsen

Berätta om dina pågående projekt.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av persa »

Ser riktigt bra ut :tumupp: . Bra strategi att först köpa stor maskin då det blir mycket lättare att göra en liten :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

stefanden skrev: 3 april 2021, 20:58:24 Axeldrivning kommer det att köras hybridstegmotorer, 12Nm på Z samt 4,5Nm på X och Y.
Synd att du redan har köpt motorer.
Annars hade jag haft fina servomotorer billigt.

För övrigt var det ett intressant bygge för en gångs skull.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

persa skrev: 5 april 2021, 13:53:13 Ser riktigt bra ut :tumupp: . Bra strategi att först köpa stor maskin då det blir mycket lättare att göra en liten :)
Man får tacka, ja jo det underlättar ju helt klart det får man nog konstatera ;)
säter skrev: 5 april 2021, 14:00:08 Synd att du redan har köpt motorer.
Annars hade jag haft fina servomotorer billigt.

För övrigt var det ett intressant bygge för en gångs skull.
Jasså? Vad är det för motorer? komplett med drivare också?
För övrigt angående panelen så har jag en Fanuc maskin som jag håller på att skrota ner som jag hoppas kunna ta endel panelgrejjer ifrån, MPG, knappar och kanske knappfolien med tangentbordet ;)

Ja det spörs att se vad det blir av allt detta.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

Det är Sanyo Denki inkl. drivsteg.
viewtopic.php?p=729927
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

säter skrev: 6 april 2021, 10:18:50 Det är Sanyo Denki inkl. drivsteg.
viewtopic.php?p=729927
Åfasen, såg ut att va fina motorer, blir nog i överkant till denna kanske ;)
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Ingen större uppdatering utav fräsbygget, jag har fått lite annat gjort i garaget under helgen åtminstonne ;)
Inte mycket matnyttigt kvar nu innan Stena får ta resten nu ;)
Vad tror ni om knappanelen föresten, något som går att implementera i nybygget?
Mpg'n vore ju behändig att kunna återanvända åtminstonne och några flerläges vridknappar kanske?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av arvidb »

Det bör gå utmärkt att använda panelen tillsammans med LinuxCNC, ja. :tumupp:
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

arvidb skrev: 13 april 2021, 10:55:02 Det bör gå utmärkt att använda panelen tillsammans med LinuxCNC, ja. :tumupp:
Hmm detta får jag undersöka mer :humm:

Jag sitter och spånar på motioncontroller, som jag får det så borde Mesas 7I76E kort funka för min användning, men jag skulle nog vilja ha något I/O expansionskort också, någon som kan vägleda mig där? Jag känner väl att vanliga digitala I/O räcker för min användning men alla kort jag verkar finna har ju en massa annat analoga /step,dir funktioner också.
Sen är frågan om man ska ha Sinking eller Sourcing outputs? Jag skulle väl personligen tycka att Sourcing borde väl va att föredra men att Sinking skulle funka, eller är jag helt ute och cyklar?

Knappanelen brevid skärmen på Fanucstyrningen ovan, vore det något som skulle "med rimligt krångel" gå att implementera? eller är det bättre att skaffa något liknande med usb interface?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

Mesa har väl en del renodlade I/O-kort också?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av adent »

Riktigt coolt projekt! Hade jag inte vart elektronik/datormupp och haft plats så hade jag nog försökt göra nått liknande :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av arvidb »

Motioncontrollern i detta fall är LinuxCNC. Mesakorten (eller vad du nu väljer för hårdvara) är mer interfacekort, kan man väl säga.

Det är ju ganska omöjligt att vägleda om expansionskort när varken vi (eller du verkar det som?) vet vilka IO du behöver. ;)

Som sagts förut, innan du köper Mesakort, ta reda på exakt vad som behövs i IO-väg. Knappanelen till exempel, vad har den för elektriskt interface? Om du inte har någon aning så kan en detaljerad bild på baksidan vara en bra början.

Edit: sinking eller sourcing beror också på vad du vill koppla in, och hur du vill koppla in det.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av jihe »

Vad gäller just knappar så kan USB ibland vara vettigt. Det är lätt att plocka ur kontrollkortet ur ett vanligt tangentbord, och rent visuellt följa banorna på själva tangentbordsfolien för att göra en tabell över hur man skall koppla stiften. Och ett tangentbord får man för en hundring.

Vissa tangentbord finns det färdiga tabeller för på nätet.

Det finns säkert snyggare sätt att skicka tangentkoder till en dator på, men jag tilltalas lite av den enkla robustheten i att använda det där lilla massproducerade kortet som bara är till för just det.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

säter skrev: 14 april 2021, 11:23:37 Mesa har väl en del renodlade I/O-kort också?
Kan mycket väl vara så ;) inte hunnit snöa in mig på detta än.
adent skrev: 14 april 2021, 12:04:11 Riktigt coolt projekt! Hade jag inte vart elektronik/datormupp och haft plats så hade jag nog försökt göra nått liknande :)
Man får tacka så mycket, haha ja vad gäller detta med styrningen så känner jag mig väl sådär :vissla: bearbeta och konstruera hela skiten är väl inga större problem dock ;)
arvidb skrev: 14 april 2021, 18:27:53 Motioncontrollern i detta fall är LinuxCNC. Mesakorten (eller vad du nu väljer för hårdvara) är mer interfacekort, kan man väl säga.

Det är ju ganska omöjligt att vägleda om expansionskort när varken vi (eller du verkar det som?) vet vilka IO du behöver. ;)

Som sagts förut, innan du köper Mesakort, ta reda på exakt vad som behövs i IO-väg. Knappanelen till exempel, vad har den för elektriskt interface? Om du inte har någon aning så kan en detaljerad bild på baksidan vara en bra början.

Edit: sinking eller sourcing beror också på vad du vill koppla in, och hur du vill koppla in det.
Okej det är så det ligger till med benämningarna, rent för bara själva maskinen har jag väl kommit fram till att jag bör väl klara mig på de 32 in och 16 ut som mesas 7I76E kort har, men se är det frågan med HMI't eller mad man ska kalla det. själva panelen ifrån den gamla maskinen har jag väl inte tänkt att använda möjligt att jag snyltar knappar ifrån den, de är ju bara vanliga NO brytare med lite olika funktion återfjädrande eller stanna inne/ute.

Vad gäller utgångarna med sinking/sourcing så rent spontant jag som glad amatör tycker väl att sourcing borde vara att föredra då det känns som mindre risk att det händer saker vid kabelbrott? 24V tll en ventil tex och så blir det skav på kabeln till I/O kortet som lägger sig emot jord bör väl inte va nå vidare? Borde väl resultera i dragen ventil och alla möjliga konstiga grejjer kan hända. Känns väl bättre att det skjuter säkringar isåfall?
jihe skrev: 14 april 2021, 21:10:21 Vad gäller just knappar så kan USB ibland vara vettigt. Det är lätt att plocka ur kontrollkortet ur ett vanligt tangentbord, och rent visuellt följa banorna på själva tangentbordsfolien för att göra en tabell över hur man skall koppla stiften. Och ett tangentbord får man för en hundring.

Vissa tangentbord finns det färdiga tabeller för på nätet.

Det finns säkert snyggare sätt att skicka tangentkoder till en dator på, men jag tilltalas lite av den enkla robustheten i att använda det där lilla massproducerade kortet som bara är till för just det.
Hmm det var ju faktiskt en variant också :humm:
Som du säger känns ju det som helt klart en ganska enkel/robust möjlighet till styrning.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Liten minimal uppdatering.
Nu är åtminstonne elskåp, din-skenor, lite säkringar samt kontaktorer beställda.
Bifogar bild på elskåpet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Liten uppdatering igen, Styrsystemet blev en total kovändning och investerade i en kinesisk offline kontroller(kanske mest av nyfikenhet och enkelhet)
Jag har gjort lite frammsteg vad käller styrning och elen, jag väntar nu på kabelkedjor till Y och Z för att kunna bestämma kabellängd.
Bifogar några bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar