Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Elektronikforumets tävlingar
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017

Inlägg av MadModder »

Annars kan man ju leta reda på en riktigt gammal trappautomat. En dragmagnet tjongar till och drar upp en mekanisk klocka som tickar ner. Det passar ju rätt bra in i det klickande relätemat. :)
En med kvicksilverbrytare. Mmmm... Och sen bara gamla reläer i rörsocklar. Fy fan vad coolt. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017

Inlägg av TomasL »

En trappautomat är inte helt fel faktiskt, dock finns de väl bara för 230V, men det kanske går att modda en till 24V.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017

Inlägg av TomasL »

Hemskans var det var tyst här, finns det verkligen inga andra som har idéer?
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017

Inlägg av Eson »

Jag gillar initiativet men tycker det är lite väl uppstyrt med krångliga komponenter som måste ingå. Istället för att skriva att det ska ha en display, x antal knappar och en servomotor så borde det formuleras vad den faktiska uppgiften är: ett elektriskt tidstyrt lås (för en dörr?) där man ska kunna ställa in tiden och se hur mycket tid som är kvar.

Det ger mycket mer utrymme för utanför-box-tänk och enklare lösningar. Tex en servomotor behöver mer än bara plus och minus men det hade gått lika bra med en solenoid för att styra låskolven. Nedräkningen med displayen kan göras enklare med lysdioder. Och så vidare.

Mitt bidrag till tävligen är således en valfri billig PLC som har allt färdigt som styr servot.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017

Inlägg av Swech »

:humm: vart står det vad som måste ingå?

Swech
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017

Inlägg av MadModder »

Om det syftas på Icecaps inlägg så är det hans eget förslag som han räknar upp komponenter till. :)
Du kan väl välja en dragmagnet som låsöppnare om du vill.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu är tiden gången och jag tycker att detta projekt är låst!
Det var inte mycket som verkade passa till TS i den ursprungliga koden.

Så jag finner ingen vinnare i denna del.

Det var för dålig verksamhetsbeskrivning och vilka resultat som skulle uppnås. Mitt fel.
Så jag överlåter åt Forumledningen att använda det insatta tävlingsmedlen till någon ny tävling!
Eller så kommer det in ett förslag på lämpligt projekt!

Tack för visat intresse och ha en fortsatt God Påsk säger Lasp ;-)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av GeekJoan »

Trist att uppslutningen är så pass låg.
Vad skulle ni vilja ha för "ny" tävling?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av hanpa »

En kul tävling skulle kunna vara "coolaste klockan"

Förslag till regler:
- Bygger på elektronik i någon form, analog, digital.
- Tiden presenteras på godtyckligt sätt. Ljus, ljud, taktilt...
- För hemmabruk, godtycklig tidskälla/tidskällor, strömkälla
- Helt standalone eller kopplad till "molnet'
- Ska kunna användas för att passa en tid men kan behöva ställas manuellt då och då. Ställd får den visa max 5 minuter fel som resultat av hur den fungerar och presenterar tiden.
- Bidraget presenteras i form av en designskiss (text och/eller bild) som visar hur den är uppbyggd och ungefärliga val av komponenter.
- Den som är någorlunda händig ska kunna bygga den med stöd av skissen men detaljlösningar, programmering etc får man fixa själv. Inga kretskortslayouter eller färdig kod krävs.
- Lösningen ska vara realiserbar med rimlig budget, typ att den som har normal inkomst ska kunna bygga den med komponenter som finns på marknaden.

Tävlingsbidragen bedöms via omröstning där man röstar på det bidrag man tycker är bäst totalt sett vad gäller:
- Coolhet i funktion, man ska vilja bygga den!
- Hur genomtänkt/smart designen är
- Hur lätt det är att förstå designskissen, alltså hur lätt det är att förstå den så pass att man utan mer information skulle fixa att bygga den.

I steg 2 (separat tävling) skulle man kunna tävla i vem som byggt den bästa varianten enligt vinnande designskissen (behöver inte vara exakt samma men grundfunktionen ska finnas). Pluspoäng för övrig coolhet, snyggt bygge etc. Man förväntas då även dokumentera det till en nivå som duger som byggbeskrivning med komponentlista, kopplingsschema/layout, kod, bilder, beskrivning.

Kan det vara något?
Fet prissumma från sponsor?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av danei »

Det låter som ett bra och roligt tävlingsupplägg. Jag skulle absolut kunna tänka mig att donera en minde summa till den typen av tävlingar. Om det blir många bidrag kanske man kan tänka sig fler priser. Dessa då lämpligen via jury.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av Icecap »

Att börja rösta om "coola" features är som att ge vuxna barnmat. Tråkigt & smaklöst.

Sedan har jag redan klockan du pratar om - faktisk ett par olika.
20170418_154452.jpg
Lite dålig kontrast tyvärr men vänster sida är analog klocka och höger är den digitala delen.
Det visas veckonummer, veckodag, datum, soluppgång och solnedgång.
Såklart automatisk intensitetsreglering via skymningssensor.

Sedan finns det ett par 1-Wire® sensorer kopplat till samt en SMT11 så jag har relativ luftfuktighet och temperaturer i överflöde.

Den gamla versionen (byggd av skrot) av detta är uteslutande digital pga. färre pixlar men tar å andra sidan statistik på utetemperaturen - som jag har flera år tillbaka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av hanpa »

"Tråkigt och smaklöst"

Nu är du väldigt negativ. Dessutom, om du själv byggt sådana, är det också tråkigt och smaklöst?

Ämnet klockor har alltid intresserat många för det går att göra på så många olika sätt. Du behöver inte delta om du tycker att det är "tråkigt och smaklöst".
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av psynoise »

Jag själv brukar inte vara särskilt intresserad av applikationer. Roligare är själva kretslösningarna. En bra tävling kunde vara den snabbaste, mest linjära eller den tystade mätförstärkaren byggt under 300 kr. Analys räcker som bevis där forummedlemar och tävlingsdeltagare gärna får motbevisa tävlningsbidrag. Sista dag ska också vara långt fram i tiden då motbevisade bidrag ska få en chans att modifieras.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra ämne

Jag gillar Klockor speciellt linjära.

Detta är ett förslag på en IKEA klocka.
Ta två måttband på närmsta varuhus Ett cm 60 längd ett tum 24 längd En stegmotor som matar fram respektive och ett visualiseringsglas
Linjär Klocka IKEA.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Utvecklingstävling! Elektriskt Lås - MARS 2017 Avlyst!

Inlägg av Icecap »

Hanpa: du som är så politisk korrekt att jag ser färgen beige när jag ser ditt nick burde ju fatta att jag inte är negativ - det är ditt upplägg som suger.
Jag vet att du kallar mig negativ för att jag inte håller med dig - men det säger mest om dig.

Så jag tar det som en utmärkelse!

Att jag har klockor som gör detta beror på att jag har ett behov pga. en stor brist i min tidsuppfattning. När jag sedan har testat lite olika grejer har jag inkluderat en del av dom i klockorna varför de har blivit byggt på eftersom.

Att hitta på en tävling här är svårt. Nivån på olika delar av elektroniken varierar utroligt mellan forumisterna, ett högt nivå vill vara en elit-tävling medan ett lågt nivå vill ses ner på.

Det roliga ville vara finurliga lösningar på enkla saker.
Skriv svar