Lödtenn med bly

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Lödtenn med bly

Inlägg av robertr81 »

Någon som har extra och kan tänka sig att sälja?
Eller vet något ställe man kan handla?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av säter »

Det finns på Swedol.
Då är det 1mm.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av mAVRick »

Beställde nyss från DigiKey.
Kostade en del, men gött att ha bra tenn så man klarar sig ett tag.
IMG_20200811_094056.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Glenn »

vad menar dom med 3.3% där ?

Ångrar bittert att jag bara köpte en 500g-rulle kester 60/40 när nån stod på hobbymässan och sålde dom för 50:- styck, han hade ett helt litet berg.. detta var precis efter RoHS-inträdandet.

Sett i backspegeln skulle man köpt allt han hade :D
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av LeCanard »

Farnell har på lager.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Marta »

3.3% betyder sannolikt fluxmängd, 44 är Kester's beteckning på fluxet. 3.3% är bra, då är det inte snålat och det är rosin flux, inget miljösurrogat. Har en rulle 60/40 här som är i stort sett kass. 1.8% vattenlösligt mijösurr...

Finns säljare på Tradera som säljer riktigt tenn med riktigt flux. Dessvärre lite grovt. Dessutom auktion.

Farnell e.dyl. är nog det bästa, men Du måste hitta någon med företag som köper det. Även om Du skulle hitta en säljare som skickar så är risken stor att tullen tar det om mottagaren är privatperson.
Senast redigerad av Marta 26 augusti 2020, 14:28:25, redigerad totalt 1 gång.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av JanErik »

Aliexpress.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Agamemnon »

Kjell o Co har väl vanligt 60/40 fortfarande? Var inte så länge sedan jag köpte där. Börjar det blir svårt att få tag på alltså?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Henry »

Dom hade en kort tid om jag inte minns fel men bara blyfritt numera, kan i alla fall inte hitta något blyat där, och ja det börjar bli lite av en bristvara då blyat bara får säljas till företag. Tillverkas gör det än men som sagt bara svårt att få tag på privat numera mot förr i tiden då det ju fanns överallt.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Agamemnon »

Ok det visste jag inte. Är det dom gröna khmererna som bestämt detta kanske? Det räcker tydligen inte att de ska förstöra hela elförsörjningen med idiotisk vindkraft och avstängning av kärnkraft. Nu ska vi inte få löda på ett vettigt sätt heller. Suck.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Henry »

Det är RoHS som är direkt orsaken som hanterar farliga tungmetaller och det är extremt mycket bly som kommer ut och förorenar i mängder. Det är inte direkt hobbyister som du och jag som är orsaken utan det är länder där tex elektronikåtervinning hanteras på ett sätt där samma företag hade fått grova böter och indragen licens och nästan fängelse för samma här. Innan kom stora mängder bly ner i marken och även blyångor som förgiftar folk och jag har sett videor från ställen med "elektronikåtervinning" i tex kina och indien där man bli smått mörkrädd på hur det går till. En ban på bly i vanliga kretskort bör således göra att det blir bra mindre av bly som kommer ut och att bly i marken till slut minskar och lakas ur när inte mer tillförs och inte kan skada människor men blyindränkt mark som tex någon börjat odla på osv.

Detta direktiv gäller nu dock EU men då EU har krav på dessa saker så måste då andra länder utanför EU att använda det samma om de skall skicka något elektroniskt till EU för så vitt jag vet är det inte ett globalt direktiv men i princip alla företag utanför EU har gått över till det.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Agamemnon »

Precis, det är inte du och jag som är problemet men ändå är det vi som ska drabbas, ungefär som plastpåseskatten som är helt rubbad. Kommer inte göra ett dugg skillnad. Borde väl vara tvärtom att privatpersoner får använda blyat tenn till sina projekt men företag får inte göra det. Dom har otur när dom tänker.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Swech »

Har du testat blyfritt överhuvudtaget....

Swech
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har inget att jämföra med då jag varit hobbyelektroniker i mindre än 3 år, blyfritt verkar funka, jag har en gammal rulle med blyat tenn med använder inte den eftersom tråden är för tunn enligt min mening. Vad består skillnaden i egentligen ? Elektriska egenskaper ? Hållfasthet ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av TomasL »

Vissa tycker att blyfritt är svårare att löda med, dock förstår jag inte det.
Skriv svar