Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@säter

Så är det naturligtvis, jag menade bara att signalgeneratorn ju kan sända på 88.8 Mhz
Så med en sån borde det vara lätt att ställa in vridkondensatorn på sitt slutgiltiga läge.
Ett bra val för övrigt, även jag lyssnar mycket på P1. Ska bli kul att se vad du än väljer.

Moderna apparater är ofta tråkiga, även ljudmässigt.


Min nästa Radio är tänkt att bli Stereo , först tänkte jag på Tandberg Huldra, sen denna.

(En av dom kommer det att bli, förr eller senare)

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 10 september 2020, 06:37:05 Om inte så ladda upp bilder så man ser hur man kan ändra på vridkondensatorn från utsidan. Den kanske är spänningsförande så en isolerande metod behövs nog.
Menar du att linhjulet på vridkondensatorn kan vara spänningsförande?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av hcb »

Ja. Den tidens apparater var ofta allströmsapparater där en nätbranschen är kopplad direkt till chassiet. Livsfarligt att arbeta under spänning om man inte har en skyddstransformator mellan nät och apparat.

Stoppskruvarna för skalvred m.m. måste förseglas med en droppe vax för elsäkerhetens skull.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av SM0VDT »

Den har gamlingen, en Telefunken, har jag på lagårdsvinden.. Oklart om den startar.
En vacker dag kanske jag orkar ta ner den.
IMG_20200718_163122.jpg
IMG_20200718_163230.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av säter »

Den där var ju riktigt fin.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Glenn »

Jag hittade en gammal rörradio på min vind med (lämnad av föregående husägare), men den är inte alls sådär snygg.

Vore kul att få igång den ändå, frågan är hur lätt det är efter ~30 år på en dammig vind.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av peak@svelfo »

Glenn skrev: Jag hittade en gammal rörradio på min vind med (lämnad av föregående husägare), men den är inte alls sådär snygg.
Vore kul att få igång den ändå, frågan är hur lätt det är efter ~30 år på en dammig vind.


Intressant. Elektrolytkondensatorerna lär vara söndertorkade men att byta alla, är du beredd att göra det? Annars, plugga in och testa!
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av peak@svelfo »

Klickmans skrev: 23 augusti 2020, 14:25:53 Helst med rediga rattar, gärna helt analogt. 8) Rör är inte så dumt.
20200817_162349.jpg
En undran: Låter du duken ligga på radion med rör när du har den igång? Duken kanske inte tar eld men rören och resten av innanmätet får det svettigt och sliter på radion i onödan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Glenn »

Jag ska bära ner den nästa gång jag går upp på vinden så kan man ju kolla om den verkar vara nåt att ha.

Jag mätte f.ö upp ett gäng elyter som jag plockat ur typ rörradios när jag var barn (alltså ca 35-40 år sen) och till min stora förvåning höll många av dom specifikationen fortfarande.

Grejerna jag skrotade var säkert minst 20 år gamla redan då, så 50-60 år är imponerande.

(Tragiskt hur många fina apparater man skrotade.. men hade jag inte skrotat dom hade dom kastats..)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@peak@svelfo

Nej, duken låg bara där under tiden jag restaurerade Radion.

Kanske var rädd om den och ville undvika ev nya skavanker på ovansidan från mina tools.
Kommer inte riktigt ihåg varför den låg där då, men som med allt annat finns brandrisken.
Radion är kliniskt ren just nu, men över tid kommer det in nytt damm i den, från baksidan.

Dammet var ett stort problem då, många års damm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av peak@svelfo »

Vad är det för dressing du har på rören och övriga komponenter? Kan du dela med dig av receptet? :D

Ser gamla DIN-kontakter. Tänk så många gånger man har lött en fempolig kontakt helt perfekt för att sedan komma på att man glömde att först trä på höljet på kabeln ... :doh:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vägrade att befatta mig med annat än skruvkontakter till sådant när jag var liten... :D
(Jag vet att många hatar skruvkontakter men de var så oerhört mycket enklare att fixa och felsöka och göra om när någonting behövde ändras)

Kondensatorer beror som tidigare sagts mycket på hur de är gjorda.
Vissa typer har begränsad livslängd, andra håller nästan för evigt.

Billiga elektrolytkondensatorer är däremot ett verkligt skit när de börjar bli halvgamla därför försöker jag att undvika att bygga in elektrolytkondensatorer eller andra typer man i princip vet kommer att åldras dåligt om man inte måste, speciellt dedär pestbölderna med plastfot alla envisades med att montera för några år sedan, de var inte ens bra när de var nya...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av breflabb »

@Säter undrar: Menar du att linhjulet på vridkondensatorn kan vara spänningsförande?

Svaret är "JA". Tekniker på den goda rör tiden hade en förmåga liksom jag att känna med fingrarna
lite varstans i apparater och röra på rören med mera, men priset blev ganska högt och smärtsam ibland
Blodiga fingrar och den vidriga lukten av bränt kött.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Palle500 »

Säter testar blanktråd till linhjul
IMG_1033.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Det finns nog dom som undrar, :humm: varför lyssnar jag på Radio?

Nu när det finns Spotify och allt annat superdigitalt och kan höras perfekt över nätet.
Svaret är Radions själ, ljudet som knastrar och ibland inte ens tar in stationen=brus.
Gammelradion har en själ, och med lite varsamhet svarar den med att låta dig lyssna.

Inte bara Gammelradion faktiskt.

Även en bättre kortvågsmottagare kan idag ge lyssnarna många unika stunder, utomhus.
Som tidigare ikväll när jag var ute på en höstkall kort promenad med hunden här i Ystad.
Satte mig ner på en bänk, drog upp antennen för att lyssna, och rattade in Radio China.

Nej jag förstod inte språket, men musiken förstod jag.
Radio China 20200910_214006_6.jpg
Att lyssna på Radio är för mig en stund för mig själv, det är lite svårt att förklara det.
Det är lite som Back to Basic, när allt annat runtomkring blir för mycket, Mediabruset.
Reklam och annat mög som kräver vår uppmärksamhet, allt sånt avstår jag gärna från.

För att resa ut i Världen med min Radio, via ratten på den.

Man kanske kan jämföra det med en frimärkssamlare: OOh, ett sånt har jag aldrig sett.
I Radion hör man olika röster, olika dialekter, olika sinnesstämningar, och man "lär" sig.
Kanske inte ett nytt språk, men man snappar upp annat, beroende på hur man lyssnar.

Det är Fantastiskt! (Även SR P1-P2) är lärorika, PK till trots.

Som Chou FM, en Japansk Radiostation med lite udda musik. Lyssnar på Chou just nu.
Det är kanske inte så konstigt att det är just en Radiobyggsats jag kommer att bygga.
Inte en modern med knappar och search, utan en riktig med rattar. Om det ens finns.
Var är ratten.JPG
(Förr fanns det, idag vet jag inte om man kan få tag på något enkelt. Men ändå bra)
Ska ju ändå bygga för att lära mig, så jag kan lika gärna bygga något jag kan använda.
Tills jag hittar en byggsats får jag nöja mig med att bygga om något annat här ligger.

Kanske, om nu synen håller.

(Installera Screamer Radio, och kopiera in länken om du vill veta hur Chou låter)

Bästa versionen: 0.44. Finns här: https://apps.steamcore.se/Screamer.Lega ... mer044.exe
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar