Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Tack, håller verkligen med om att det är en jättefin Radio, Mint Condition dessutom.
Där hade jag turen på min sida, och det blev kärlek vid första ögonkastet för min del.
Enkelheten kombinerat med ett stadigt bygge i ett skal som har strama karaktärsdrag.

Ovanlig modell, ändå lätt att ha i fönstret.

Lilla frun och jag mätte upp fönsterkarmen innan den kom, det visade sig bli perfekt.
Har tittat på så många olika riktigt fina modeller, väldigt få har Stereo som denna har.
Så jag behöver inte leta längre nu, den här ger mig det jag sökt, även bandspelare in.

Perfekt att koppla in andra ljudkällor till.

Rattar knappar och reglage känns som om Radion kommer direkt från en 60-talsbutik.
Bara det är helt fantastiskt, så denna kommer att spela ofta, den verkar trivas bra här.
Ingen risk att den kasseras om något slutar fungera, då kommer den att repareras igen.

Oavsett fel, så den kommer att få ett långt liv.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Detta är ett perfekt exempel på varför man ska skydda och bevara dom fina gamla klenoderna.
Glad att jag förstånd nog att stolt Restaurera istället för att helt känslokallt Sabotera vårt arv.
Visst är det "hans" grejor, men varför sabba (ta ut innanmätet) på en så fin radio som B&O 900?

Finns till salu just nu, var vill jag inte berätta.
Snart finns kanske inga kvar.JPG
Om han var "proffs" på riktigt så hade Radion funkat perfekt än, och haft en Bluetooth som Line in.
Den enda logiska förklaringen jag kommer på är att han tar ut och sparar, sen säljer som reservdelar.
Då är han smart, eftersom han då tjänar dubbelt eller mer på sin "affär". Men det är ändå ren synd.

Jag önskar honom ändå allt gott :kortis:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Synesthesia »

Är det någon "innegrej" att slakta och bygga om äldre radio till blåtand? Jag kom ihåg en som slaktat en gammal rör-radio för att bygga om till blåtand och som sedan frågade här på forumet hur han skulle göra, han fick skäll av andra forummedlemmar. Den ombyggda Beomasterns innehåll gissar jag bara är utbytt mot färdig Kinatillverkad förstärkare med blåtand, typ denna: https://www.banggood.com/YDA138-bluetoo ... rehouse=CN

Även på en gammal rör-radio som inte har uttag för bandspelare/line in brukar man kunna använda dess högtalare genom att koppla högtalaren "bakvägen" via högtalaruttaget om det finns, med radion avstängd och utan att behöva slakta radion (högtalaruttaget kopplade oftast inte bort den inbyggda högtalaren). Om man nu vill ha den till blåtand.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3823
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Mickecarlsson »

Radion, på Tradera, är intakt. Alla rattar är där och knappsatsen, och det betyder att chassiet är kvar. Sen om alla kretskorten är kvar ör en annan sak.
Men, utropspriset är vad en fungerande B&O 900 går för.
Jag har skruvat på ett antal model 900 och om radion inte funkar alls är det oftast sluttrissorna och drivstegen som pajat, och det är bara germaniumtrissor i radion. Oftast räcker det med att byta likriktaren och några kondingar för att radion ska funka igen om trissorna är hela.
Där är ett fantastiskt ljud i dessa då högtalarna är tryck-kammare, och där är varningstext på radion att inte dra på volym om chassiet ät ute ur lådan.
Schemat ska sitta i radion också, om man hittar en 900 som är orörd har man en fantastisk radio.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@Synesthesia

Tror det är någon Retrogrej, många som knappt vet vad en Radio är vill köpa något "nytt" gammalt.
Hur ljudet egentligen blir med en blå tand vet jag inte, men jag ska testa med en mottagare snart.
Skulle även gärna testa någon bra FM-sändare, men har för lite kunskap för att hitta en som är bra.

@Mickecarlsson

Bra att du fick läsa detta, vet att du kan dom här apparaterna. Säljaren är inte så pratsam..
Jim Reeves spelar i min just nu, väldigt smidigt med line in, finstämd musik är ju min melodi.
Att spela musik från förr ger även Radion bra vibrationer, som i sin tur ger mig bra vibrationer.




Extra värdefullt dom dagar jag har ont och måste ta det lugnt, pallar inte med dagens P3=skitmusik då.

INGEN Reklam i min Gammelradio! (Helst ska dom bara hålla käften 24/7 och spela musik jag tycker om)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 341
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av ffredrik »

Du har helt rätt betr P3 och musikval.

<< letar efter like-knappen (förgäves) >>
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Det ena gav det andra, så jag tog kontakt med säljaren. Det är jag väldigt glad över.

Mickecarlsson hade rätt, allt på insidan sitter kvar.

Till hans försvar kan jag tycka att han ändå gör det bästa av situationen, Elsäkerheten.
Om dom är Rökta bygger han om dom, om inte så säljer han dom som fungerande Radio.
Glad att jag inte budare hem denna, hade slängt ut den direkt om jag sett 900 lysa blått.

Fint om man ser bra? Ja kanske. Men blåa lysdioder är en fruktansvärd Moodkiller för mig.
Blue Bang.jpg
Men väldigt trevlig var han, :tårta: Radiomarodören jag ondgjort mig på så många gånger.

Så här ska en Riktig Radio se ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av säter »

säter skrev: 12 september 2020, 22:03:16 Jag återkommer när jag har hämtat radion.
Jag tycker att den ser rätt så fin ut.
DSCF0449.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@säter

Där har du haft tur, det är ju en riktigt fin gammal klassiker i fint skick.

Även tyget är ofläckat, ej heller söndrigt. (Grattis)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

AM, så som på Radio Luxemburgstiden, en film jag hittade igår, och vill dela med andra Radiolyssnare här.

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av säter »

DSCF0450.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av DaXiong »

breflabb skrev: 7 september 2020, 11:41:37 Håller på med en Philips radio från 1956, helrör och hel grön i färgen. Mycket ovanligt
Den börjar på 87,5-100,0 MHz.
Jag köpte exakt en sådan grön med FM på Tradera men folk kan ju inte packa saker så den kom fram transportskadad. :evil: Till och med chassit gick sönder (smart att bara lägga in stickkontakten bredvid radion?) så sålde den för en spottstyver till någon annan sen, väldigt tråkigt.

Har även en sådan Philips-radio som i första inlägget, kom inte ihåg om jag hade kvar den ens... Jag hade visst skrivit om den här tidigare: viewtopic.php?t=82506 . Tog fram och startade den nu, jättebra mottagning och ljud på KV och MV, får in flertalet stationer lika starkt som jag får in P1. Tyvärr får jag inte snurr på FM alls, inte ett knyst.

Har även en AGA rörradio från 1955 som bara har FM, den är dock trasig vad jag kommer ihåg (hämtade den från en kvinna som sålde den så det är inte transportskador i alla fall). Kanske skulle kunna vara roligt att försöka fixa till någon gång.

Sen har jag min enda helt fungerande rörradio som är en DUX-radio i bakelit som bara har MV och LV. Har lyssnat en del på BBC Radio 4 (198 kHz) och RTE Radio 1 (252 kHz) under kalla vinternätter på den...

Håller med att de som bygger om rörradioapparater till blåtandsspelare eller smådatorer ska brinna i helvetet. :twisted: :twisted: :twisted:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av breflabb »

Jag hade stora problem med omkopplarna på min. Sedan kärvade även luftkondningen, men den fick jag fart på
Däremot så är omkopplarna fortvarande lite trilska. Men det gäller att sitta en hel dag och bara
trycka fram o tillbaka så blir det lite bättre. Lite surt
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Här kommer ett verktyg som kan komma fler till nytta och glädje (Sharing is Caring)

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av 4kTRB »

Renoverade en Luxor Ambassadör viewtopic.php?f=8&t=82634&hilit=luxor
inga bilder tyvärr men ljudet var enormt med nyrenoverat audiofilter.
Skriv svar