Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@säter

Det borde vara en fördel med helt nya rör, men dom måste kanske köras in först?
Ungefär som när man bränner in nya högtalare, dom låter ju bättre efter ett tag.
Linan, kollade inte hur tjock eller tunn linan egentligen är, den i Gammeradion.

Kanske kan bilden berätta mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av breflabb »

säter skrev: 12 september 2020, 20:47:27 En kompis var förbi idag och åtog sig att byta skallina.
Frågan är var man får tag på en lina?

Alla rören i radion är nybytta.
Är det en fördel?
Hej Säter
På fråga ett: Jag har lina som jag själv har använt. PM-a Adress så får du ett brev med lina
På fråga två: Det är alltid fördel med utbytta rör
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av säter »

Det låter gott.
Jag återkommer när jag har hämtat radion.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Eftersom jag inte har 230 Volt i bilen till Gammelradion skaffade jag en batteridriven vikarie.
Inte lika stor och fin som Gammelradion, men tillräckligt bra att lyssna på kortvågsradio med.
Tillverkas vad vad förstår i Belarus, den kom till Ystad redan igår Fredag, det var snabba turer.

Liten och diskret att ta med ut på kvällsrundan. (Radio Luxemburg i fickformat kan man säga)

FM-Radio har den inte, så jag slipper råka höra någon irriterande reklam på den. Har AM/SSB.
Lyssnar inte alltid på FM hemma heller, det blir mest P1 på natten innan jag somnar i bingen.
Inte med Gammelradion, den står alltid i arbetsrummet, utan med mina Peltor Pro Radiolurar.

Gammelradion: Den fick fjärrkontroll igår, smidigt och säkert.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

peak@svelfo skrev: 10 september 2020, 15:45:59
Klickmans skrev: 23 augusti 2020, 14:25:53 Helst med rediga rattar, gärna helt analogt. 8) Rör är inte så dumt.
20200817_162349.jpg
En undran: Låter du duken ligga på radion med rör när du har den igång? Duken kanske inte tar eld men rören och resten av innanmätet får det svettigt och sliter på radion i onödan.
@peak@svelfo

Nu har jag hittat svaret på frågan om varför det låg en duk ovanpå:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Stereo 8)

Siktet var inställt på en Tandberg Huldra (den med inbyggda högtalare) men sen Googlade jag.
Hittade en fin på Tradera, men priset åkte ju upp som en raket så jag backade för att fundera.
Under tiden hittade jag en annan träkandidat, som om den fungerar löser Stereoproblemet här.

Passar storleksmässigt (djupet) där Gammelradion står idag.

Skickas till Ystad snarast, om och när den kommer fram hel tar jag några bilder och visar den.
Om allt är rätt och låter bra så stannar jag där , om inte så söker jag vidare till jag hittat rätt.
Det är Drömradion (Stereo) som söks, till den ska sen kopplas in en annan källa, i AUX/Line In.

Huldra glöms dock inte bort.

Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Synesthesia »

Jag hade en Grundig stereo rör-radio som jag fick och reparerade när jag var i tonåren, det var ganska bra ljud i den. Hade den i många år medans jag bodde hemma hos föräldrarna, men sedan gick den sönder igen, innan jag hunnit reparera den igen var den borta (hade föräldrar som mer än gärna slängde mina saker när de trodde att jag inte skulle märka det).
Jag tror det var en sådan, det fanns ingen stereodecoder i den utan det satt en kontakt (9-pol rörhållare) på baksidan så att man kunde koppla in en.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@Synesthesia

Den var då väldigt fin, vilken ynnest att få ha en så fin Radio hemma, jisses Amalia.
Känslan är inte svår att visualisera, den måste vara något helt för sig själv att ratta.
För att inte tala om ljudet, då har man nästan nått himlen, utan att dö på kuppen.

En dag när jag bli stor.

Då ska jag sitta här och ratta min alldeles egna finradio, eller på ålderdomshemmet.
Fan ska ta dom om jag inte får ta Radion med mig, då jävlar ska jag leva rövare där.
Radion är ju ingen prydnad, den ska användas för att må bra, precis som människor.

Tack för den fina filmen, 8) den tyckte jag om.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3834
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Mickecarlsson »

En Bang & Olufsen 900 med tillhörande högtalare slår det mesta. Förstärkaren är stereo och det går att ansluta annan utrustning som är stereo. Radion är dock mono, men förberedd för stereo om man sätter i en stereodekoder.
Anledningen till detta är att 1964, när radion tillverkades, hade man inte beslutat vilket stereosystem som skulle väljas. Men B&O ville sälja sin första transistoriserade radio och det skedde med deras model 900. Den finns i detta utförande, med separata högtalare, med inbyggda högtalare och som mono, med en inbyggd högtalare.
Radion har ett fantastiskt ljud.
Övriga detaljer i bilden är två Akkord transistorapparater, en Tesla reklampryl som har en fluorescerande glasskiva som lyser upp bilden, bilden är på deras fabrik.
Reklamskylten längst upp är från en dansk tv-fabrik, Superphone. On-Air vet jag inget om mer än att den är fräck att se på. Glasflaskorna är från Malmö Mjölkcentral (MMC). Böckerna är engelska Perry Mason.
Ögongodis kallar jag detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

@Mickecarlsson

Det fanns en sån på Tradera, 425Kr men jag var mer inne på själva grejen med inbyggda högtalare.
Samma sak med Huldra, den med externa högtalare är inte riktigt min grej, tar ju även mer plats.
Det riktigt svåra är att försöka forska på vilken eller vilka av dom som har bäst AM-MV-mottagning.

Gammelradion har skitbra mottagning, så den får agera som referens.

I skrivande stund är två Radios på väg hit, en Gammelradio (Stereo) till, och en Japan Stereotuner.
Men för att kunna husa dom bestämde jag mig för att sälja annat, så dom hamnar snart på Tradera.
Har egentligen mycket jag inte egentligen använder, men jag säljer lite då och då när det "behövs"

Som jag skrev tidigare, jag vill använda grejorna och inte bara titta på dom.

Kan man sen restaurera på egen hand så kommer man långt, förutsatt att man tror sig kunna det.
Själv är jag inte så bra på det, men erfarenhet ger trygghet, så några år till kanske jag klarar mig.
Skulle det skita sig har jag ju turen att ha etablerat kontakter här, som kanske vill hjälpa mig då.

Men än så länge ser jag, tack för det Televerket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Kvinnlig nyhetsuppläsare orsakar folkstorm (vissa hotar med att inte betala Radiolicensen)
Astrid Kindstrand.JPG
Året är 1938.
Radiotjänsts telefonväxel blir fullkomligen nerringd när arga lyssnare vill uttrycka
sitt missnöje med att TT dristat sig till att låta en kvinna förmedla nyheter i radion.
Klagomuren finns att lyssna på här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=3479852
Kul Radiofynd att lyssna på, det var på den tiden man fick kalla dom för fruntimmer.
Du som har lite tid över borde lyssna på klippet, mycket har förändrats sen den tiden.

:rofl
"Låt fruntimmerna försvinna för jösse namn, låt den här människan försvinna"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av ffredrik »

Mycket intressant. Numera lider vi framför allt av stockholmska och likartade dialekter.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Gammelradio + BNC
x20200915_202056.jpg
Monterade ett alternativt uttag för ett tag sen, en BNC med pålödda ben för Gammelradion.
Det var intressant att se hur signalen med "Loopen" i förhållande till Ferriten på insidan steg.
Nästa steg blir att koppla en vridkondensator till Loopen, så den går att anpassa lite bättre.

Dåliga bilder, min kamera (S6) behöver laddas.

@ffredrik

Ja man får sig en funderare när man lyssnar och ser hur det var förr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Klickmans »

Eftersom jag nu har det jag behöver vad gäller mottagare är det dags att optimera mina antenner.
Så jag söker runt och kollar hur man gjorde förr, det är ju fortfarande gamla grejor jag trivs med.
Hittade en länk idag som förvisso är lite svårläst, men tar man sig tid att läsa kan man även lära.

Här: https://ham.se/threads/hur-linda-ferritantenn.1063/
För 50 KHz behöver du ett Ferrit material med större permeabilitet än ca 1000.
800 funkar ok för frekvenser mellam 100 KHz till 1MHz så du bör försöka hitta
en med högre värde.

För att du skall erhålla ett hyfsat Q-värde bör du försöka hålla ner spolens
"egen kapacitans" så mycket du kan samt att ha en tråd diameters avstånd mellan
varje spolvarv istället för att linda tråden tätt. Linda helst på hela staven.

Försök att hitta "Litz" tråd då den ger ett högre Q-värde. Tänk på att använda
ett isolerande skikt mellan spolen och ferrit staven. Förr användes fenol papper
som en tub där spolen lindades på och som fixerades med paraffin/stearin.

Du hittar mer info i ARRL Handboken 1998 femtonde utgåvan i avsnittet
om små loop antenner.

Använd en ferrit stav av Amidon material #77

Den källa jag brukar använda som referens är:

http://www.amidoncorp.com/aai_ferriterods.htm

http://www.amidoncorp.com/books/.

Sharing is Caring.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 584
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Synesthesia »

Litztråd och krysslindning var ganska vanliga i gamla radio. Litztråd är dyrt och ferritstavar för ferritantenner kan vara ganska dyra (i vart fall på ELFA).

På tal om att lyssna på låga frekvenser (ser att du länkar och citerar något om 50kHz och antenner)
Här är en konverter för att kunna lyssna på frekvenser under några hundra kHz (lägre än vad vanliga hederliga radio brukar gå), köpte den för ett antal år sedan och såg att den fanns på www.radiomuseum.org så jag gissar att den är gammal nog att passa in i denna tråden:
(Men kommer inte ihåg vad jag fick in där mer än DCF77 på 77.5Hz på dom frekvenserna)
VLF-Converter.JPG
VLF-Converter_öppnad.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar