AC/DC krets för motordrivning, har jag tänkt på allt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Donkie
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 augusti 2020, 18:14:11

AC/DC krets för motordrivning, har jag tänkt på allt?

Inlägg av Donkie »

Hej där ni alla! Ny på detta forum men ni verkar vara trevliga så tänkte prova att slinka in några frågor.

Jag tänkte driva en liten dekorativ väderkvarn i trä som står på tomten. Just nu sitter axeln på ett gediget kullager men saknar helt någon form av drivning. Själva väderkvarnshuset där elektroniken är tänkt att ligga är tätt från väder och vind. Nätspänning är framdraget till väderkvarnen, därför vill jag försöka utnyttja den kraftkällan för att slippa behöva ladda något batteri.

Min planerade komponentlista: Enkelt kopplingsschema:
Bild

Jag tänkte stuva allt detta i en apparatlåda, https://www.electrokit.com/produkt/appa ... x134x43mm/ , för att hålla ihop det snyggt och ytterligare skydda mot eventuell väta.

Mina frågor:
  1. Jag tänkte koppla ihop merparten av detta mha experimentkort, typ https://www.electrokit.com/produkt/expe ... 00-x-75mm/ , kommer det vara något problem att köra nätspänning på sådant kort? Omvandlaren har ett avstånd på 20,8mm mellan ledare och nolla vilket blir ca 8st sådana kopparrader så jag tänker att det borde vara tillräckligt med isolering.
  2. Hur ska jag bana väg åt elektrikern som ska koppla in nätspänningen i min krets? Jag tänkte fixa några schyssta skruvplintar (se bild) samt någon form av kabelgenomföring i apparatlådan, men en skruvplint för experimentkortets storlek är ju löjligt liten för att köra in installationskabel i https://www.electrokit.com/produkt/skru ... 4mm-2-pol/ . Finns det något bättre alternativ? Kabelskor?
  3. Finns det någon risk för överhettning när jag kapslar in omvandlaren och H-bryggan i en liten apparatlåda? Båda komponenterna är ju enbart passivt kylda, men jag tänker att effektförlusterna jag jobbar med här är så pass små att detta inte är något jag behöver räkna med.
Jag har kopplat en del med arduino osv i olika kurser på universitetet, samt gått diverse kurser i ellära, så teorin känner jag mig bekväm med. Problemet är att jag har lite praktisk erfarenhet vilket gör mig osäker över mina designval, speciellt eftersom projektet innehåller nätspänning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11343
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: AC/DC krets för motordrivning, har jag tänkt på allt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Den där motordrivaren ska matas med både 12V och 5V. Den har ingen inbyggd funktion för att göra om 12V till 5V.
Så du måste ha en spänningsregulator också för detta.

Till dina frågor;
1. Se till att skrapa bort alla banor (alltså helt och hållet) runt nätspänningsledarna, så är det OK.

2. Jag hade monterat en stickkontakt på det hela. Så kan elektrikern bara sätta upp ett uttag som du kopplar in din apparat till. Löd in en apparatkabel, och se till att få till en dragavlastning innan kabeln går ut ur lådan (kan räcka med att göra en knut på den eller liknande). På så vis kan du enkelt och säkert koppla ur det helt och hållet vid eventuell service och liknande.

3. Risken finns ju alltid. Är tanken att köra PWM på motorn? I så fall kan nog motordrivaren komma att bli lite varm. Men borde gå att få det att fungera i lådan.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: AC/DC krets för motordrivning, har jag tänkt på allt?

Inlägg av prototypen »

Om du byter ut ditt kretskortsmonterade AC/DC till ett från ELFA https://www.elfa.se/sv/naetaggregat-foe ... track=true så kommer du undan lite problem med att isolera nätspänningen. Med rätt avskalade trådändar har du direkt IP20.
Blir inte direkt dyrare heller.

Men hur är det tänkt, en vindmölla som snurrar en dag när tom asplöven är stilla?
Vi har haft vindmölla och den snurrade så fort det fläktade lite.

Sedan behövs det en H-brygga, ska väl inte köra fram o back, räcker ju med en enkel MOStransistor.

Protte
Användarvisningsbild
Donkie
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 augusti 2020, 18:14:11

Re: AC/DC krets för motordrivning, har jag tänkt på allt?

Inlägg av Donkie »

Tack för svaren!
Klas-Kenny skrev: 12 augusti 2020, 06:55:25 Den där motordrivaren ska matas med både 12V och 5V. Den har ingen inbyggd funktion för att göra om 12V till 5V.
Så du måste ha en spänningsregulator också för detta.

Till dina frågor;
1. Se till att skrapa bort alla banor (alltså helt och hållet) runt nätspänningsledarna, så är det OK.

2. Jag hade monterat en stickkontakt på det hela. Så kan elektrikern bara sätta upp ett uttag som du kopplar in din apparat till. Löd in en apparatkabel, och se till att få till en dragavlastning innan kabeln går ut ur lådan (kan räcka med att göra en knut på den eller liknande). På så vis kan du enkelt och säkert koppla ur det helt och hållet vid eventuell service och liknande.

3. Risken finns ju alltid. Är tanken att köra PWM på motorn? I så fall kan nog motordrivaren komma att bli lite varm. Men borde gå att få det att fungera i lådan.
Vad jag förstått så innehåller motordrivaren en regulator för att konvertera ner till 5V. Om det inte visar sig vara sant så kan jag driva styrenheten med 12V ändå, då den innehåller en regulator.

1. Ok!
2. Det låter ju ganska sunt då det kan vara nice att kunna koppla bort allting som du säger, men vet inte om det passar så bra att ha ett eluttag där, tror en fast installation känns säkrare, men jag ska överväga det.
3. Japp PWM är tanken så man kan justera farten via en app. Ok, jag får väl prova helt enkelt och vidta åtgärder om värmen visar sig vara ett problem.
prototypen skrev: 12 augusti 2020, 10:17:22 Om du byter ut ditt kretskortsmonterade AC/DC till ett från ELFA https://www.elfa.se/sv/naetaggregat-foe ... track=true så kommer du undan lite problem med att isolera nätspänningen. Med rätt avskalade trådändar har du direkt IP20.
Blir inte direkt dyrare heller.

Men hur är det tänkt, en vindmölla som snurrar en dag när tom asplöven är stilla?
Vi har haft vindmölla och den snurrade så fort det fläktade lite.

Sedan behövs det en H-brygga, ska väl inte köra fram o back, räcker ju med en enkel MOStransistor.

Protte
Den omvandlaren verkar ju riktigt bra, men kan man slänga in den bara sådär utan att montera den på en DIN-skena?

Nja. Väderkvarnen har inte något segel och den står i princip i lä hela tiden så vinden kan inte få den att snurra på eget bevåg.

Nä det har du rätt i, backa behöver jag inte göra. Ska kolla närmare på MOStransistor, tack!
Skriv svar