Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av teljemo »

Jag har en 7 ledare ut till robbotgräsklipparens laddatation varav 6 trådar tas upp av begränsnings och guide slingor.
Och då var det bara 1 tråd kvar. (Sista meningen läses sjungande som en barnvisa om elefanter som balanserar på en tråd)

Jag har varit inne på att hämta en signal när roboten kör in och ut i stationen och fick tipset här att en brytare ju gör jobbet..
Men nu när jag har den här lilla tråden färdigdragen.. finns det sensorer / givare som man kan läsa ut en signal ifrån med endast en tråd ansluten på nåt sätt?
Det blir ju ingen krets lixom...

Gemensamt besitter ni en hel del erfarenhet så postar frågan iallafall.
Jag har aldrig sett nåt sånt iaf..
Om det finns, se mig gärna som super novis i svaret ifall det behövs lite kringutrustning för att tolka en sådan signal..

Tack
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det ingen av de övriga sex trådarna som går till jord, eller att laddstationens jordreferens går att nå på annat håll, den matas väl ifrån någonstans?
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av Mindmapper »

teljemo skrev: 10 augusti 2020, 23:01:47 Jag har en 7 ledare ut till robbotgräsklipparens laddatation varav 6 trådar tas upp av begränsnings och guide slingor.
Och då var det bara 1 tråd kvar. (Sista meningen läses sjungande som en barnvisa om elefanter som balanserar på en tråd)

Jag har varit inne på att hämta en signal när roboten kör in och ut i stationen och fick tipset här att en brytare ju gör jobbet..
Men nu när jag har den här lilla tråden färdigdragen.. finns det sensorer / givare som man kan läsa ut en signal ifrån med endast en tråd ansluten på nåt sätt?
Det blir ju ingen krets lixom...

Gemensamt besitter ni en hel del erfarenhet så postar frågan iallafall.
Jag har aldrig sett nåt sånt iaf..
Om det finns, se mig gärna som super novis i svaret ifall det behövs lite kringutrustning för att tolka en sådan signal..

Tack
https://en.wikipedia.org/wiki/1-Wire
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av LarryXz »

Ifall jag inte missat något så kräver väl 1-wire minst 2 trådar.

Min första tanke var en kapacitiv ”sensor”. Liknande de experiment där man har en kopparplatta som man kan peta på med fingret. Men det fungerar nog för dåligt (kräver också ”jord”). Vet ej heller om den signalen störs av övriga signaler i kabeln.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av FormerMazda »

Ingen signal nånsin kan väl ledas på bara en tråd, det måste väl vara relativt något? En antenns signal är väl relativt jorden på något vis?

Så jag tänker att även om det finns en givare som kan ge signal på en tåt så måste den givaren ändå spänningsmatas? Och där finns i så fall en referens, som nämnts innan gissningsvis samma 0V som spänningsagget ger till laddstationen.

Men visst, tänk en sån piezo-gnistare som finns i tändare, om du kan "knäppa" piezon med klipparen så kan du säkert detektera det i andra änden. Det blir väl fortfarande relativt jord på nåt vis. Men då är det en givare med en tåt som ger en signal.

Dock röstar jag för en simpel mikroswitch som ger signal relativt spaggets 0V.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av Marta »

Antar strömmen till laddstationen är DC och går genom de befintliga trådarna. Koppla då +DC genom brytaren till den fria tråden.
I andra änden t.ex. en LED med lämpligt förkopplingsmotstånd mellan laddarens jord och den fria tråden som nu är signaltråd.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av Palle500 »

Tycker att en radiovåg typ 433Mhz där ledaren avvänds som antenn. Så detekterar du RF signal av/på?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av prototypen »

Men hur kan du ha begränsnings och guide i en flertrådig kabel?
Min 8 år gamla 230 där måste begränsnings trådarna gå ut direkt åt höger och vänster, guiderna går under laddplattan rakt ut.

Om din indikering inte drar så mycket ström och du kan göra brytaren och indikeringen galvaniskt skild från allt kan du nog använda vilken annan tråd i kabeln som ”referens”.

Brytaren är ju inga problem
Indikeringssidan får ha en egen nätdel.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av PeterH »

När man exempelvis gör en ö runt ett träd lägger man också trådarna parallellt så fungerar gör det, men klipparen känner inte signalen där dom ligger bredvid varandra... Man ska dock inte korsa trådarna så hur det fungerar i en kabel ska jag låta vara osagt :vissla:
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av Borre »

Hur kablarna ligger bakom laddstationen har ingen större betydelse om de går ut ur den som det är tänkt, det som inte fungerar är en stor rulle med kabel, en spole alltså.
Så att dra kablarna från stationen och genom kabeln för att vända ut igen till stationen är inga problem.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av prototypen »

Går det en kabel från laddstationen in någonstans och sedan tillbaka i närheten av laddstationen? Varför?

Protte
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av Borre »

Jag bra antog det, för syftet med kontakten är väl att kunna bryta både strömmen till stationen och slingorna?
Stationen står ute och kontakten och laddaren sitter inne. Då måste rimligen slingorna gå in till kontakten och ut igen om de ska kunna brytas.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Kan jag lösa ut en signal med endast 1 tråd?

Inlägg av teljemo »

Såklart.. Jag kan hämta försörjning till en givare ifrån laddstationens spänning och skicka signalen genom den lediga tråden.
Sen behöver jag bara ha nåt som tar emot signalen på ett bra sätt så jag kan använda den.
Jag får damma av Arduino boken :)

Ja, syftet med själva kabeldragningen är att få alla anslutningar till robotgräsklipparen inomhus i "trägårdsförrådet".
Jag har sett många som använt en släpvagnskontakt för att enkelt och billigt skapa möjligheten att bryta sling och guide kablar vid åska.
Jag har en jäkla knölig väg ner till min laddstation, inte kul om det ösregnar.

Det är anslutet så att slingan som kommer ifrån gräsmattan (rakt och fint in under laddplattan) nu istället för att gå rakt in i stationen, fortsätter upp i flerledaren in i huset.
Väl inne fungerar ju släpvagnskopplingen så att den lösa kontakten helt enkelt är kopplad med ett gäng byglar.
Vänster slinga tex går i flerledaren över till blå ledare som byglas i släpvagnskontakten och går tillbaka i gul ledare in i stationen.

Det var ett experiment just det här med om trådarna skulle störa ut varandra när dom ligger så tätt men det fungerar bra.
Det är väl så att vad man gör bakom stationen spelar mindre roll. Det är nog bara de trådar som klipparen passerar över som kan vara svårtolkade när de korsas.
Skriv svar