Frågor kring isolationstransformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Frågor kring isolationstransformator

Inlägg av ToPNoTCH »

Efter att ha legat ett par år så tänkte jag det var dags att hänga in en isolationstrafo i lab-bänken.
Det har blivit mer reparationer än "design" på sista tiden så det är dags nu.

Har dock för vana att kika över grejorna innan jag tar dom i bruk när dom är så pass gamla.

Trafon är en Philips PE1002/05 DATA STAB

Några funderingar bara.

1.)
När jag mäter ingående jord (apparatuttag) och utgående är dessa ihopkopplade.
Såg någon film på Tuben där man beskrev att så skulle det inte vara.
Ingående och utgående jord är ihopkopplade via en 20uH induktor.

Jag TROR inte detta åsidosätter funktionen att skydda mätutrustning, då fas och nolla ändå är isolerade.
Kan någon bekräfta detta och som bonus förklara induktorns funktion i denna koppling.

2.) På sekundärsidan sitter någon form av avstörningsfilter. Märkt:
Funk Entstörfilter
0.1Uf + 2x2500pFXY + 2x1mH
Verkar vara någon form av "combo" grej med XY konding/spole.

Både fas och nolla (kan man använda dessa bergrepp på sekundären av en trafo ?) går igenom denna.
Vad är dess funktion ? Givetvis ett filter men kan någon förklara lite mer ingående.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Frågor kring isolationstransformator

Inlägg av Marta »

Du har nog hittat en magnetstab. Där finns väl en hyfsat stor konding och kärnan ser väl egendomlig ut med en magnetisk shunt?
Det är inte en isolationstrafo. Är där isolation mellan in/ut så kan den användas ändå och skyddar också mot nättransienter. Men den kommer att bli varm. En del av kärnan drivs avsiktligt i mättnad. Den behöver god ventilation.

Ta några bilder på den, då blir det lättare att vara helt säker på vad det är. Beteckningen gick inte att googla. Google ger goddag yxskaft och ankan inget relevant.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Frågor kring isolationstransformator

Inlägg av swesysmgr »

https://www.tradera.com/item/340198/410 ... ringstrafo

Bilder på Philips Datastab i annonsen.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Frågor kring isolationstransformator

Inlägg av ToPNoTCH »

En sådan är det med den lilla skillnaden att min har två uttag på sekundären och sannolikt är större (märkt 5A).
Annars samma färg och allt.

Precis som Marta skriver så sitter två rejält feta kondingar på primären (inte kollat så noga).
Att den blir varm tvivlar jag inte en sekund på, då skalet över tiden antagit en brun ton där det är skruvat till själva trafon.

Då är detta garanterat en Stabiliseringstrafo.

Jag kan nog leva med det, tanken är ju ändå inte att man har den igång om man inte sitter och mäter.
Men jag är fortfarande osäker på om inte jorden (som går via 20uH induktorn), skall bort ändå.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Frågor kring isolationstransformator

Inlägg av Marta »

Du kan ju enkelt plugg in en propp med jorden ej ansluten. Plåtlådan skall definitivt ha riktig skyddsjord. Hur mycket isolation där sedan är blir ju tveksamt. Tänkt användning är ju inte att skydda någon som t.ex. servar antika saker med allströmsapparater.
Du får undersöka hur den är gjord. Det är ju garanterat skilda lindningar i skilda kammare, men hur allt runt omkrig är ordnat är fortfarande en öpen fråga.

Ytterligare en fördel med en sådan trafo är att det brukar inte bli särskilt dramatiskt om utgången kortsluts. Den kan ha svårt att starta saker med hög startström.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Frågor kring isolationstransformator

Inlägg av limpan4all »

Dessa har en förlusteffekt på ca 10% av maximal kapacitet vare sig de belastas eller inte...
Sedan så är alla äldre sådana avsedda för just 220V och tvingas då jobba mycket hårt för att få dagens 230V att bli 220V på sekundärsidan. Uppåt 50% förlusteffekt... Dom överlever inte det under en längre tid.
Så kontrollera noga att den är avsedd för dagens spänning. De äldre är att betrakta som skrot numera pga detta.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Frågor kring isolationstransformator

Inlägg av breflabb »

Jag tycker inte att man skall ha jord på sekundärsidan
Skriv svar