Startspärr / kortsluta tändspolen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
diy20
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 augusti 2020, 20:38:24

Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av diy20 »

Mitt första inlägg.

Har inhandlat ett stycke kina-tillverkad moped till min dotter och förhoppningsvis så klarar hon skrivningen och får AM kortet om några veckor.

Vi bor i Tyresö och här ute stjäls mopeder till den grad att det inte är en fråga om den stjäls utan när den stjäls.

För att ha lite större hopp om att hitta mopeden igen när den blir stulen så har jag köpt en GPS tracker och startspärr och monterat på den. Genom att skicka ett SMS till mopeden så kan jag spåra den och stänga av den.

Startspärren är tillverkad så att den ska kopplas i serie med en bensinpump, när man aktiverar spärren så stängs strömmen av till bensinpumpen.

Då mopeden saknar bensinpump så har jag tänkt att gå in på strömbrytaren som kortsluter tändspolen. Har lyckats hitta vilken kabel det är i en helt omärkt härva med kabel.

Men hur ska jag koppla det här egentligen? Har kommit fram till att det finns ett dåligt alternativ och hoppas att någon har en bättre idé.

Alternativ 1
Bild
https://ibb.co/Tv9YpmH
Det här innebär att ett relä ska stå draget hela tiden. Nackdelen med detta förutom strömförbrukningen är att mopeden inte kan startas med kicken om batteriet är tomt.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av prototypen »

Kan du inte bryta strömmen till tändspolen eller är det magnettändning (går ju bryta mellan brytare och tändspole. Är brytfunktionen ”potentialfri”?

Protte
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av 4kTRB »

Är det inget styr/"rattlås" på den? Har för mig att jag hade sånt på min monarped från 60-talet.
diy20
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 augusti 2020, 20:38:24

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av diy20 »

Finns ett tändningslås, men det är väldigt märkligt kopplat. Om jag kopplar bort tändkabeln så fortsätter motorn att gå, men när den har stannat för att man stängt av motorn via avstängningsknappen så startar den inte igen. Fattar inte riktigt men antar att man ska kunna ta ur nyckeln med motorn igång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av mrfrenzy »

Låter ju nästan som det skulle kunna vara ett chip i nyckeln då?

Dom läses endast vid start och sen behövs dom inte igen förrän man stängt av.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av breflabb »

Men då är väl startspärren redan inbyggd :humm:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av 4kTRB »

Koppla om tändkabeln till ett hönsnät i sadeln.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av Glenn »

4kTRB skrev: 9 augusti 2020, 22:51:33 Är det inget styr/"rattlås" på den? Har för mig att jag hade sånt på min monarped från 60-talet.
..Och dom var enkla att knäcka redan då.

Finns det ingen dödarknapp på styret du kan koppla in dej på ?
diy20
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 augusti 2020, 20:38:24

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av diy20 »

Det är precis dödaknappen på styret jag tänker koppla in mig på. Den kortsluter tändspolen. Problemet är att GPS modulen stänger av strömmen på utgången vid stöld, inte kortsluter som jag vill.

Kom precis på en rätt simpel lösning dock. Hon kan köra mopeden i stulet läge hela tiden istället så sätter jag dit ett NO relä. I "stulet" läge så är relät strömlöst och inte draget. När mopeden blir stulen så skickar jag SMS kommando till enheten att den ska låsa upp stödskyddet. Då får spolen ström och kortsluter mot tändspolen. Det blir dock lätt för en tjuv att bara koppla bort batteriet och kicka igång mopeden och fortsätta köra eftersom GPS enheten inte får ström då och relät drar inte.

Svar på en annan fråga. Ja, det finns ett chip i nyckeln och mopeden har startspärr. Det är tyvärr så att mopeder kapas rätt friskt här ute, ungdomarna drar både kniv och pistol mot varandra. Förra året var det en kille som slog en bräda i ansiktet på en tjej som kom åkande på en moped, tog mopeden och åkte vidare. Instruktionerna till min dotter är därför självklart att hon bara ska ge ifrån sig mopeden och inte göra något motstånd överhuvudtaget, inte värt att bli skadad över en moped. Nyckeln kan därför mycket väl sitta kvar i mopeden efter stölden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av mrfrenzy »

Då förstår jag bättre. Det du pratar om är rån, inte stöld.
Kan man med hjälp av gps leda polisen rätt är det ju bonus. Att få tillbaka mopeden oskadd är inte helt sannolikt.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Startspärr / kortsluta tändspolen

Inlägg av Palle500 »

Kör med ett pulsstyrt relä? Sk bistabilt, då drar det endast ström vid omslag.
Skriv svar