Mätning av motorström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Mätning av motorström

Inlägg av flyvert »

Hej

Tänkte använda en Arduino, lite kuggrem och en sån här https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90774 för att dra för mörkläggningsgardinen i biorummet när jag slår på projektorn.

Istället för att kladda med lägesgivare tänkte jag mig att dödräkna antal varv på motorn samt mäta motorströmmen för att kunna stoppa ifall gardinen skulle kärva i IKEA-gardinstången.

Vad för slags shuntmotstånd passar denna applikation? Bör jag förstärka spänningen med någon OP? Förslag?

Kravet är väl ”lös ut innan stegmotorn eller kuggremmen tar skada”
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Mätning av motorström

Inlägg av zealotry »

Nej det går inte att mäta strömförbrukning på det sättet på en stegmotor. Stegmotorn kommer tappa steg ifall den kör fast. Du behöver nån extern givare, typ en enkoder, för att mäta hur motoraxeln roterar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mätning av motorström

Inlägg av Glattnos »

Du kan ju bara ställa drivsteget(om det går) så att motorn "kuggar över magnetiskt" vid lagom belastning, sen kan du ha någon ändlägesgivare som stoppar/nollställer stegmotorn :)
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Mätning av motorström

Inlägg av flyvert »

Tackar tackar! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Testar o provar bland magnetkontakter och microbrytare!

Igår damp paketet med 10m GT2 rem ner från tjingtjong så snart är det dags att gå från testrigg (0.5m träplanka) till 3m fönsterglugg...

En encoder på axeln vore skoj men lite overkill - men skall se vad Farbror Frej kan trolla fram! Är man mättokig så är man 8)

Inser att motorströmmen endast stiger marginellt om man bromsar axeln; motorn/växellådan verkar dessutom ha en slirkoppling som "löser ut" när jag läser c:a +10% på motorströmmen. För lite marginal där för att göra något vettigt...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mätning av motorström

Inlägg av hawkan »

Som redan sagts, död räkning och sedan kör den rakt in i ändläget. Stegmotorn kommer att kugga över och den tar inte skada av det.
Om det går så ställ strömmen till stegmotorerna så den blir "lagom" stark.
Skriv svar