Byta motorkondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lejonkulan
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2020, 14:15:13

Byta motorkondensator

Inlägg av Lejonkulan »

Hej,

Motorkondensatorn på mitt spa verkar ha gett upp så jag tänkte byta. Märket på kondingen är Ducati 16uF (se bifogad bild). Nu hittar jag inte en likandan kondensator men väl andra 16uF motorkondensatorer. Är det ngt jag behöver tänka på om jag väljer annat märke? Har tex storleken på kondensatorn någon betydelse?

Tacksam för all hjälp!
16.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16765
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av grym »

du kan ta vilken motorkonding med rätt värde, och minst lika hög spänningstålighet som sitter i nu och byta, storleken är om du får plats med det

inga märkvärdigheter,
Lejonkulan
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2020, 14:15:13

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av Lejonkulan »

På kondensatorn står det angivet tre intervall 425, 475 och 500V. Gäller det högsta av dessa, dvs 500V som VAC?
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av Mindmapper »

Tolkar det så att vid 425V så har du en förväntad livslängd på 30 000 h,
vid 500V en förväntad livslängd på 3 000h.
Vad class märkningen står för kan jag ej. Förmodligen är det klassning av orenheter på spänningen.

Du har 400V i ett Y-kopplat system. Du kan om du bor nära transformatorn ha mer än 400V.
Därför kan du förvänta dig att livslängden på en sådan kondensator ska vara ca 30 000 drifttimmar.
Naturligtvis inget någon kan garantera. Har du mycket skräp på spänningen om du t.ex driver med en frekvensomformare eller befinner dig i en industriel miljö kan du förvänta dig en lägre livslängd.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av mrfrenzy »

Om pumpen är igång dygnet runt så stämmer det ju ganska bra med livslängden och tillverkningsdatum.
Lejonkulan
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2020, 14:15:13

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av Lejonkulan »

Tyvärr har poolen bara använts ett par månader under sommaren varje år, så jag antar att jag fått ett måndagsexemplar. Jag vet ju fortfarande inte om byte av kondensator löser problemet, men kan vara värt at testa. Poolens motor har två hastigheter, den låga cirkulationshastigheten "fungerar" inte - i alla fall inte vid start från stillastående. Om jag däremot manuellt kör igång hög hastighet och sedan övergår till den låga funkar allt som det ska.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av mrfrenzy »

Då låter det ju mer som fel på ett startrelä eller kanske motorn/pumpen som börjat rosta.
Går den lätt att vrida för hand? Vad är strömförbrukningen vid låg och hög hastighet?
Har du något schema hur det är kopplat? Är det en annan kondensator i bakgrunden?
Vad har du använt för mätinstrument för att konstatera kondensatorn är trasig?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av danei »

Motorkondensatorer brukar användas på enfasmotorer det finns ingen 400V spänning över dem.
Lejonkulan
Inlägg: 4
Blev medlem: 2 augusti 2020, 14:15:13

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av Lejonkulan »

Pumpen går väldigt lätt att vrida för hand. Jag har inte konstaterat att kondensatorn är problemet, utan fick tips från en annan spaägare att det händer och då uppträder samma felbild. Min tanke var att beställa en liknande kondensator för en hundring och testa. Ska undersöka om jag kan hitta kopplingsschema.
alexanderson
Inlägg: 830
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Byta motorkondensator

Inlägg av alexanderson »

danei skrev: 2 augusti 2020, 20:53:58 Motorkondensatorer brukar användas på enfasmotorer det finns ingen 400V spänning över dem.
Spänningen på kondensatorn kan vid lätt belastning av motorn nå upp till värden som närmar sig 400 V.
Skriv svar