CE märkning av Elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
himo
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 juli 2020, 23:05:46

CE märkning av Elektronik

Inlägg av himo »

Hej!

I en nyligen skapad tråd, kom diskussionen in på ämnet CE märkning, vilket jag tyckte var väldigt intressant. Min initiala uppfattning var att endast kommersiella produkter som säljs på en marknad måste vara CE märkta. Men det verkar som att CE märkning även gäller installationer (och reparationer?). Ni får gärna rätta mig om jag har fel men alla typer av arbeten/reparationer kan ju inte behöva CE märkning. Jag tänker främst på elektriker där alla typer av arbeten förmodligen inte följs upp ur CE perspektiv. För att spinna vidare på det vill jag därför skapa en ny tråd om just detta med följande frågeställningar som start (ni får gärna lägga till fler som ni kommer på längs vägen):

1. Var börjar gränsen för CE märkning? Kommentera gärna denna punkt genom att beskriva vilka arbeten en elektriker behöver/ej behöver CE märka.

2. Behöver Reparationer CE märkas? (låt säga att åskan grillade ett elskåp, så att ett nytt behöver placeras på plats).

3. Vilka får och kan CE märka en produkt? Måste det ske via företag/personer som har någon speciell behörighet/utbildning/utrustning eller räcker det med en gedigen dokumentation och riskanalys?

4. Om man hyr ut et företag för CE märkning, vad brukar notan hamna på (både i tid och pengar)? (Beror på vad det är för produkt och arbetet omfattning ekar säkert i era tankar!). Vi kanske kan utgå från ett enkelt exempel: Ett kretskort med 10 diskreta/aktiva/logiska komponenter, 15x15 cm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av TomasL »

Finns ett antal trådar om detta sedan tidigare, men:

1: Alla produkter som säljs inom EU skall vara CE-märkta (med några ytterst få undantag).

2: Nej, men den reparerade produkten skall uppfylla kraven i de relevanta direktiven.

3: Det är alltid tillverkaren (inom EU) eller importören (om produkten tillverkas utanför EU) som sätter på CE-märket. Normalt är det företagets VD eller CTO (elller liknande) , vilken blivit delegerad som undertecknar deklarationen, finns inga krav på kunskap/utbildning etc.

4: Du kan inte hyra in ett företag för CE-märkningen, se ovan.

Däremot kan du hyra in ett företag/person som hjälper till att sammanställa dokumentationen, riskanalys etc.
I vissa lägen finns det krav på 3dje-partsverifiering/provning, detta går att läsa i respektive direktiv när de kraven uppstår.

Prislapp och tid, tja hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av AndLi »

Råkna med över 100 000 innan du har alla olika märkningar på plats... och sen ökar det om du vill ut på andra marknader med..
Polyene
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 juli 2018, 09:31:40

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Polyene »

Varje land/region kommer att ha olika krav, men om man klarar CE så kommer man rätt så långt på de flesta marknader, många godkänner det rakt av.
Men om du skulle råka ha en radiosändare i din pryl så blir det väldigt annorlunda, då kan du räkna med ytterligare tester, dokumentation, produktmärkning och godkännanden för varje land. Ett färskt exempel från jobbet är att vi har ett par produkter som säljs tillsammans, men ska godkännas var för sig. Vi har gjort alla tester som krävs för CE, FCC (USA) och IC (Kanada). För att kunna komma in på den Japanska marknaden så skulle det kosta 250000 kronor till...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Klas-Kenny »

När det kommer till elektriker så gäller i regel att fasta installationer ej behöver CE-märkas.
Kraven i CE-märkningen (EMC, elsäkerhet osv) måste fortfarande uppfyllas, men själva CE-märkningen behövs ej då. Det räcker att all utrustning som monteras är CE-märkt, och att den monteras enligt tillverkarens anvisningar.

Man kan faktiskt hyra in företag för CE-märkning. Du kan låta en så kallad Notified Body (tex. Rise eller Intertek i Sverige) ta helhetsansvar för CE-märkningen.
Vet inte vad de tar för det, men misstänker att det blir tämligen dyrt jämfört med att göra själv.

Några prislappar går knappast att säga något generellt om över huvud taget. Beror helt på vad det är för produkt, vilka direktiv och harmoniserande standarder den hamnar under. Men någonstans mellan 50 och 250 000 för bara provningarna skulle jag säga, om det inte är någon väldigt speciell produkt.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av gkar »

Notified Body, anmält organ på svenska flyttar inte ansvarsfrågan. Du måste själv som tillverkare skriva under DoC, Declaration of Conformity. Anmält organ är tillämpligt t.ex. om det saknas lämpliga harmoniserade standarder under RED article 3.2 eller vissa medicintekniska produkter.

För elektriska produkter:
Själva CE-märkningen i sig kostar ingenting för de flesta produkter. Dock kostar det ju om du behöver hjälp att göra provning och granskning vilket måste göras. I princip alla alla lägger ut provningen och granskningen för CE märkning, t.ex. EMC. Det är mycket att tänka på, mycket arbete och testutrustningen om man får för sig att köpa in den är ganska dyr.

Vill du veta mer kan du läsa i Blue guide, det finns att ladda ner. Googla!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Klas-Kenny »

Gkar: Ok, det yttersta ansvaret ligger såklart kvar hos tillverkaren.
Men med NB som utfärdar ett EU-typintyg så är det i praktiken riskfritt som tillverkare, då NB förmodas ha gjort rätt.

Och det är tillämpligt oavsett om harmoniserande standard finns eller ej, men oftast inget krav.
himo
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 juli 2020, 23:05:46

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av himo »

Okej nu har jag tittat runt lite och som jag förstår det så kan man se hela certifieringsprocessen som följande (för icke insatta):

1. Utgå från relevant lagstiftning (EU directive eller regulation)
2. Testa din produkt
3. Dokumentera (Riskanalys, testresultat, användarmanual, varningar etc)
4. Skriva en "Declaration of Conformity" (statera att man tar ansvar för att produkten uppfyller alla relevanta lagkrav).
5. Sätta på CE klisterlapp.
6. Sälja produkten.


Kommentarer:
Punkt 1: Här väljer många att följa harmoniserade standarder istället. Om dessa standarder följs i designprocessen, så säkrar man lagen.
Punkt 2: Verkar vara den mest kostsamma delen i processen, beroende på vad det är man måste testa (t.ex. EMC tester).
Punkt 4: Ser ut att vara företagets ägare/VD som bär ansvaret, oavsett kompetens.


Jag vet dock inte hur man tar reda på vilka tester man måste göra. Alla tester kan ju förstås inte göras för alla produktet (t.ex. inga EMC tester för en plastlåda). Kan man kanske bryta ner det baserat på vilka komponenter/kretsar man har i sin produkt? Jag tänker följande:

A. Lågspännings komponenter (t.ex. transistorer, andra passiva, aktiva)
B. Logiska komponenter utan mjkvara (t.ex. AND, NAND, shiftregister)
C. Logiska komponenter med mjukvara (t.ex. arduino, PIC, Banana Pi)
D. Högspänningskomponenter (t.ex. POWER MOSFET, Reläer, starkströmsledningar)
E. RF Sändare mottagare (t.ex. RFID, LORA, GSM, GPS)
F. Rörliga delar (robotarm, markis)

På så sätt kanske man även kan uppskatta kostnaden för testerna? Fyll gärna på vilka tester som behöver göras för respektive bokstav.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag vet dock inte hur man tar reda på vilka tester man måste göra. Alla tester kan ju förstås inte göras för alla produktet (t.ex. inga EMC tester för en plastlåda)
Man får gå igenom alla olika CE-direktiv, och kolla på vilka direktiv som applicerar på just din produkt.

En enkel elektrisk produkt som enbart innehåller klenspänning, så kanske det bara är EMC-direktivet (EMCD) man behöver förhålla sig till.
Finns där någon högre spänning (tex. matas från 230V eller liknande) så kommer även Lågspänningsdirektivet (LVD) in.
Sitter det någon radiodel i produkten, kommer Radiodirektivet (RED) in.
Är det en maskin eller del till en maskin av något slag, såsom din robotarm, så kommer Maskindirektivet (MD) in.

osv.
En produkt kan falla under många direktiv, det är alltså inte nödvändigtvis bara ett enda direktiv som gäller för din produkt.
Här finns alla direktiv:
https://ec.europa.eu/growth/single-mark ... cturers_en

När man konstaterat vilka direktiv man har att förhålla sig till, är det lämpligt att kolla vad det finns för harmoniserande standarder som täcker in just din produkt under respektive direktiv.
Hittar man harmoniserande standarder som täcker upp produkten, talar dessa om exakt vilka tester man behöver utföra.

Finns inga harmoniserande standarder, eller man av någon anledning vill gå en annan väg, så kan man göra det. I vissa fall (tex. inom vissa delar av RED) måste man i så fall ta hjälp av ett anmält organ för att utvärdera produkten. Men inom de flesta direktiv så kan man också göra på egentligen helt godtyckligt sätt. MEN, det är med betydligt större risk att bli ifrågasatt vid en eventuell granskning. Har man gått helt på harmoniserande standarder finns en presumption om överensstämmande, du kommer alltså antagligen inte bli ifrågasatt av den granskande myndigheten utan de nöjer sig med att få se provningsrapporter osv. enligt dessa standarder.
Har du gått din egen väg vet du aldrig om det kommer att accepteras eller ej. Kanske, kanske inte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av TomasL »

Dock är det så att vissa direktiv utesluter varandra.
Till exempelvis om man CE-märker mot MD, får man inte märka mot LVD och vice versa.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av gkar »

Faller produkten under RED märker man inte mot EMCD eller LVD, utan bara mot RED som har egna paragrafer för EMC och elsäkerhet. Värt att notera att den undre spänningsgränsen för RED är 0 (noll) volt. Inte 50 som LVD. RED är för både radiomottagare och sändare, inte bara sändare.
himo
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 juli 2020, 23:05:46

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av himo »

Hur fungerar det med montering av komponenter som är CE märkta?

Jag misstänker att elektriker inte alltid behöver CE märka t.ex. elcentraler om det räknas som en "eftermontering" (dvs att man utför en tjänst och inte säljer en produkt). Var går gränsen där?

Låt säga att jag köper följande:
Arduino nano board
RFID borad (för PIC/arduino)
Ett 5 V relä
En massa "Jumper wires".
5V mobil laddare (som man kan koppla in i arudinon som strömkälla via USB).
kopplingsdosa med DIN skena

Eftersom jag köper dessa på marknaden så är de alla CE märkta.
Jag kopplar ihop alla dessa komponenter och får därmed en produkt.



1. Behöver dessa CE märkas, om kunden hade köpt in dessa, medans jag enbart kopplar in dessa (och programmerar arduinon ?)
2. Om jag själv skulle koppla in komponenterna och därmed CE märka produkten som helhet. Behöver jag EMC/RED/LVD testa allt på nytt?
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Gimbal »

Det är svårt det där, å enda sidan är det inte säkert att x antal CE-märkta komponenter i en låda uppfyller alla krav när de jobbar tillsammans. Å andra sidan är det heller inte rimligt att testa vartenda elskåp med tillhörande maskin som ex en maskinbyggare producerar, även om varje maskin + elskåp är unik och då skall testas enligt vissa tolkningar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av Klas-Kenny »

En Arduino eller dess tillbehör är inte CE-märkt.
Den räknas inte som en komplett produkt utan snarare en komponent, varpå den ej behöver CE-märkas. På samma sätt som att inga andra komponenter (IC-kretsar, transistorer osv) är CE-märkta.

Så de kan du absolut inte stoppa i en låda och kalla CE-märkt. I just det fallet är alltså svaret mycket enkelt.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: CE märkning av Elektronik

Inlägg av peolah »

För information så har AdaFruit, SeedStudio , Arduino "CE / FCC" dokument för många vanliga moduler som någon sa i tråden.

https://www.arduino.cc/en/Main/Declarations
Skriv svar