Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Prototypen:
Något filter finns inte vad jag vet.
ok, jag får väl ta loss flödesvakten och se hur den ser ut invändigt där vattnet ska strömma, för att se om den kärvar.
om den är öppen, går det att bygga förbi den (bygla) elektriskt med en kabel mellan plintarna där den är ansluten vid tidreläet?

Hur som helst så måste de två kablarna ovan kopplas in, hoppas någon vet var? :vissla:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av prototypen »

Finns säkert något filter så det inte kommer in alltför mycket sten och grus i pumpen.
Du måste ha flödesvakten fungerande för pumpen kan ju inte gå för fullt om inte handtaget är intryckt.

Ta loss vakten och se att vatten kommer fram dit iaf.

Protte
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Japp, ska kolla vakten :tumupp:

Men behöver inte tidreläet och vakten nollledare för att fungera?, just nu hänger ju nollan lös i luften
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av grottan »

Tidreläet och kontaktorspolen behöver (N) för att fungera så en från höften gissning utan att sett bra bilder på de olika anslutningarna är att den blå och svarta kabeln som är lös satt på plint A2 i tidreläet - men, det är bara en vid gissning utifrån längd och varifrån kablarna kommer.

Tycker det ser ut så här:

1. L3 i svart kabel går till (11) vilet motsvarar (1) på tidreläet samt så har vi en bygel (brun) till A1 vilket motsvarar (2) på tidreläet
2. Från (14) vilket motsvarar (3) på tidreläet går det en svart kabel som viker ned under plintarna 1, 3, 5 - gissningsvis till spolen på kontaktor.
3. I kabeln från flödesvakten har du en brun och en blå kabel, den bruna skulle kunna ligga parallellt med den svarta på A1 - svårt att se. Gissningsvis ansluter blå kabel på andra sidan av reläet till (22) vilket motsvarar (5) på tidreläet

Detta skulle att kontaktor drar när flödet >4l/min samt fortsä'tter gå 15s efter flödet uppört
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av FarbrorEstland »

Kolla så att det inte är stopp i munstycket också. Får du en svag stråle?

"Lagade" min fars högtryckstvätt här om veckan. Då var det stopp längst ut i munstycket. Flödet blev då aldrig så stort att flödesvakten slog igång pumpen pga det. Var bara att göra rent hålet med det medföljande rengörings-verktyget som min far aldrig hade använt på 30 år, sedan startade pumpen med en gång :D
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

grottan skrev: 3 augusti 2020, 23:39:04 Tidreläet och kontaktorspolen behöver (N) för att fungera så en från höften gissning utan att sett bra bilder på de olika anslutningarna är att den blå och svarta kabeln som är lös satt på plint A2 i tidreläet - men, det är bara en vid gissning utifrån längd och varifrån kablarna kommer.

Tycker det ser ut så här:

1. L3 i svart kabel går till (11) vilet motsvarar (1) på tidreläet samt så har vi en bygel (brun) till A1 vilket motsvarar (2) på tidreläet
2. Från (14) vilket motsvarar (3) på tidreläet går det en svart kabel som viker ned under plintarna 1, 3, 5 - gissningsvis till spolen på kontaktor.
3. I kabeln från flödesvakten har du en brun och en blå kabel, den bruna skulle kunna ligga parallellt med den svarta på A1 - svårt att se. Gissningsvis ansluter blå kabel på andra sidan av reläet till (22) vilket motsvarar (5) på tidreläet

Detta skulle att kontaktor drar när flödet >4l/min samt fortsä'tter gå 15s efter flödet uppört
Tack för välskrivet svar :tumupp:
Jag tvinnade ihop de två lösa kablarna( blå nollan + okänd svart) och stoppade in dom i tidreläet plint A2
Kontaktorn drog inte ända, men det är väl flödet genom flödesvakten som saknas :humm: eller hur?
Mao- dags att ta loss och undersöka flödesvakten
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av prototypen »

Utan flöde genom flödesvakten, ingen anledning att köra motorn.

Protte
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Tagit loss flödesvakten, den är helt tät, verkar vara någon rörlig del inne i den som kärvat ihop.
Förra ägaren sa att tvätten stått oanvänd i 6år, sen fick han inte igång den.

Om jag inte får igång flödesvakten, kan jag bygla plintarna på tidreläet där kablarna till vakten suttit? sluten krets betyder väl flöde antar jag....

Protptypen: jag undrar var grovfiltret sitter, jag ser bara rörkopplingar före o efter flödesvakten :humm:
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av grottan »

Utan flödesvakt i funktion så kan du ju skippa hela delen med kontaktor och bara köra med motorskyddets av/på-knapp.

Men, har du inget vattenflöde så är det ett säkert sätt att fördärva pumpen (done that, glämde Kärchern påslagen men inget vatten och den totalhavererade - den verkade ha tryckvakt efter pumpen så det vatten som fanns i pump och högtryckslang räckte för att få den att starta tillräckligt många gånger mer än lämpligt utan vattengenomströmning)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av prototypen »

Utan flödesvakt och du släpper handtaget så kommer överströmmningsventilen att släppa ut vatten tillbaka in i pumpen och för varje vända så blir det varmare tills det kokar.
Därför sitter det ett tidrelä där också för att begränsa rundgångstiden till om det var 15 sekunder någon hade skrivit.
Man ska kunna ta om greppet utan att motorn stannar därför tidrelät.

Protte
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Flödesvakten hade kärvat ihop invändigt, skruvade tillbaks den och sen kom det vatten och tvätten gick att köra :D :D :D Bra tryck och vattenflöde i strålen.

Kontaktorn orkar inte dra själv, men när jag tryck in med mejsel hårt så nyper den fast som den ska. Vad är felet, sliten spole? nåt felkopplat?
Sen måste jag byta sockeln till tidreläet, skruvarna är fastrostade och det är glapp, kan vara felet till det ovan.
Lådan är också trasig, den till kontaktor och tidrelä

Kan jag ta delarna från den andra apparatlådan?
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

IMG_20200805_180731.jpg
IMG_20200805_175357.jpg
IMG_20200805_175242.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av prototypen »

En Telemecaniqe kontaktor går inte sönder eller slits ut, typ.
Kolla om det sitter en 400 volt spole, det sticker ut en flik från spolen där spolspänningen står.

Protte
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

IMG_20200806_165249.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av mrfrenzy »

Spolen är där styrspänningen kopplas in som får den att klicka, den är löstagbar så det står inte på den etiketten utan direkt på spolen.
Skriv svar