Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Hej!
Behöver hjälp att få ingång en äldre Euroclean högtryckstvätt. Se bilder
Tror motorskyddet behöver bytas, vilket ska jag köpa? köper helst från www.elbutik.se

Motorn startar ej när jag trycker på brytaren. Motorn går runt när jag trycker på kontaktorn med mejsel, men får inget tryck i tvätten :roll:
Något annat som kan vara fel?

mvh Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av SM4UKE »

Om motorn går när du manövrerar kontaktorn är det nog inget fel på motorskyddet. Om det ändå ska bytas så kan man ta i stort sett vad som helst som passar med märkdata på motorn, kolla vad det gamla motorskyddet var. Den orangea grejen är ett tidrelä. Det bästa är nog att göra lite reverse engineering och rita upp ett schema på det elektriska så klarar det nog hur det funkar.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av Mindmapper »

Om motorskyddet styr på manöverkretsen så kommer en påverkan av kontaktorn att starta motorn men den startar ej vid normal påverkan i manöverkretsen.
Fast du har ej visat något motorskydd än. Hittar du det brukar det gå att återställa. Om motorskyddet fungerar så ska det skydda motorn. Mest troligt är felet något annat om motorskyddet löst.
grottan
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av grottan »

Motorskyddet sitter ju på gaveln av motorn, ett vanligt "av/på" så om motorn startar när han trycker på kontaktorn (i den andra lådan) bör motorskyddet vara slutet i alla fall. Men, som någon skrev vore det nog bra med ett schema för att komma vidare elektriskt.

Dock är ju frågan om det primärt är ett elektriskt fel på pumpen, tvångsstyr man kontaktorn så skall den ge vatten (förutsatt att faser finns och rotationsriktning är rätt) - elektriskt sett är det en enkel konstruktion med ett motorskydd, en kontaktor, ett tidrelä och en flödesgivare. Gissningsvis är det kopplat så att tidreläet vid spänningssättning förbikopplar flödesvakten (den sitter på fläktsidan, inställd på 4l/min) under 30 sekunder därefter måste det finnas ett flöde genom pumpen.

Får man inget vatten trots tvångskörning bör man nog börja att titta på vattensidan innan man köper mer grejor
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av prototypen »

På en av bilderna sitter en flödeskännare med en pil, när det strömmar vatten genom tvätten startar motorn.
Motorskyddet är väl ett klöckner Möller.

Hitta var kabeln från flödesvakten sitter och kortslut mellan trådarna, startar motorn så är det flödesvakten som inte funkar.

Protte
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Tack för alla svar :D är tacksam att ni finns!

Ja, att rita upp ett enkelt elschema är klokt och lite labbande innan jag köper nya delar (ev i onödan)
Som ni redan förstått har jag halvdålig koll på delarna på bilderna. Att den svarta är kontaktor visste jag, men trodde den orange var någon form av motorskydd :vissla:
Hittade motorskyddet i manöverdosan start/stopp märkt AEG på utsidan, se foto nedan


1. Det finns ingen märkning med pil för motorns riktning, vad är normalt, medurs eller moturs sett bakifrån vid fläktkåpan?
2. Kontaktorn ska väl slå ner automatiskt när jag trycker på svarta knappen, varför gör den inte det?
3. Motorn går skakigt och sakta tycker jag, kanske på två faser.....(?) och som sagt pumpen ger inge tryck alls.... :?

Prototypen: kan du förtyliga var jag ska bygla? gissar att du menar att jag får bygla vid ventilen?
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

IMG_20200731_182606.jpg
IMG_20200731_182616.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av grottan »

johan5588 skrev: 31 juli 2020, 20:54:31 1. Det finns ingen märkning med pil för motorns riktning, vad är normalt, medurs eller moturs sett bakifrån vid fläktkåpan?
Det är nog på pumphuset du skall kolla efter eventuella riktningpilar, motorn är en standardmotor och den kan köras åt båda håll. Pumpar brukar däremot ha en given rotationsriktning.

johan5588 skrev: 31 juli 2020, 20:54:31 2. Kontaktorn ska väl slå ner automatiskt när jag trycker på svarta knappen, varför gör den inte det?
Saknas en av faserna och det är fasen som används till manöverkretsen så kommer inte kontaktorn dra (alternativt att nollan är bruten)

johan5588 skrev: 31 juli 2020, 20:54:31 3. Motorn går skakigt och sakta tycker jag, kanske på två faser.....(?) och som sagt pumpen ger inge tryck alls.... :?
Låter som den går på två faser, innan du kör något mer - ta och mät upp att du har 230V mellan respektive fasledare (de tre i mitten) i motorskyddet mot skyddsjord (grön/gul skruv på vänster eller höger sida) samt även mot neutralledaren (blå ledning nere till vänster). Saknar du spänning på en fas i någon av mätningarna får spåra bakåt i kretsen var det tar stopp. Har du spänning från alla faser mot jord samt mot neutral i motorskyddet (mät förslagsvis mellan skyddet och kontaktorlådan - då testar du bårde skydd och matning)

johan5588 skrev: 31 juli 2020, 20:54:31 Prototypen: kan du förtyliga var jag ska bygla? gissar att du menar att jag får bygla vid ventilen?

Behövs bättre bilder eller ett schema på kontaktorlådan för att svara på det, Men, det ser ut som L3 används till manöverspänning om man kollar på bilden över kontatorlådan - samtidigt ser det ut att vara ganska blött i lådan med rostvatten i botten så det kan ju vara fel på allt från spole till elektroniken i tidreläet utöver en saknad fas,. Oavsett detta skall pumpen gå att köra på kontaktor med full funktion så innan det är verifierat behöver vi inte fokusera på styrningarna så mycket.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av prototypen »

Om du ansluter vatten (med tryck) och trycker på munstyckets knapp/ventil, kommer det vatten då? Behöver inte vara ström anslutet.

Protte
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Tack "Grottan" för utförligt svar :tumupp: Jag ska mäta upp och återkomma med svar :)

Prototypen: Ska kolla detta, om det kommer vatten :tumupp:

Jag hittade en appratlåda från en annan 3-fas högtryckstvätt hemma, fräsch kontaktor och tidrelä på DIN-skena. se bild
Passar denna att ersätta med?
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

Ny apparatlådaBildBild

Skickat från min POT-LX1 via Tapatalk

grottan
Inlägg: 429
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av grottan »

Går inte klicka på bilderna och se vad det är för något, men - lämna apparatlådan därhän så länge. Börja att mäta upp alla spänningar först som jag skrev om tidigare. Behöver inte vara något fel på befintlig styrning (även om den ser ut att varit med ett tag och skulle må bra av lite översyn iaf)
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

prototypen skrev: 31 juli 2020, 23:42:01 Om du ansluter vatten (med tryck) och trycker på munstyckets knapp/ventil, kommer det vatten då? Behöver inte vara ström anslutet.

Protte
Vattentryck på och jag trycker på ventilen på sprutlansen, Nej, inget vatten kommer
johan5588
Inlägg: 34
Blev medlem: 21 april 2013, 09:12:59

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av johan5588 »

15964488206561905811062021557039.jpg
Faser är ok alla tre ända fram till motorn, via motorskydd och kontaktor. Men kontaktor måste tryckas ned med mejsel.

1. Ett synligt problem är nollan (märkt N på bild) den kabeln är lös, var ska den anslutas

2. Även svart kabel (märkt ?) den är helt lös, var ska den anslutas?

Jag fattar ju att nollan måste anslutas för att få drivspänning 230v
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Motorskydd till äldre högtryckstvätt? tips o råd

Inlägg av prototypen »

download/file.php?id=119678&mode=view

Den här mojängen känner av om det strömmar vatten genom tvätten när du trycker på handtaget.
Strömmar det vatten genom så slår den på ström till motorn.
Flödesvakten är ställbar som du ser.

Kommer det inte något vatten genom så slås inte på någon ström som du konstaterat.

Varför kommer det inte något vatten genom tvätten?
Är det tätt i något filter?
Kanske flödesvakten har fastnat så det är stopp.

Leta på vattensidan innan du skruvar sönder allt elektriskt.
Skriv svar