Optokopplare vid klenspänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av prototypen »

Jag bygger hyfsat stora styrsystem, ibland med 500 utgångar som styr magnetventiler.
Har aldrig haft en tanke på att optokoppla mellan styrning och i mitt fall 24 volt.
Har aldrig haft några problem med att jord för 24 volt och 120 A sitter ihop med jord för 5 volt 1 A.

Är man byxis så är IceCap förslag med 10 kohn bra, men tänk också på att det som är utgång på processorn är ingång till dess att initieringen är klar, därför ska man kanske ha ett pulldown så inte MOStransistorn kan tjuvdra när man slår på spänningen.

Protte
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av peolah »

Icecap skrev: 31 juli 2020, 15:33:14 Om du ämnar att sälja enheterna måste de CE-märkas!
Jag har själv använt labb för att Certifiera produkter. Men inte de sista 5 år'en.

Har det inte ändras så man kan självcertifiera/göra testprotokoll med egen utrustning! Typ Spektrumananlysatorer med EMI options. Och egenbyggd bur!?

Frågar dig Icecap då jag vet du har koll på allt sådant!

Troligen är det väl inte så, men var gör du CE märkningar om man får fråga!?
himo
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 juli 2020, 23:05:46

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av himo »

Tack för förtydligandet!

Nedan är min slutgiltiga koppling:
optonooptp.jpg

R = 10 K Ohm
R1 = 100 K Ohm.


Förstår dock fortfarande inte varför vissa vill ha optokopplare mellan 12V och uC, när det räcker med en MOSFET och en 10K resistor (i lågspänningsfall som denna).
@IceCap, vad betyder LL-gate? Jag tänkte först på "Low Leakage" men kan ju ha helt fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29993
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av MadModder »

Kanske för att deras 12V är 100% skild från resten, och inte vill ha en elektriskt koppling mellan kretsarna?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av arvidb »

peolah skrev: 31 juli 2020, 17:16:28 Troligen är det väl inte så, men var gör du CE märkningar om man får fråga!?
CE-märkningen gör man väl själv som producent eller importör? Det är ett sätt att tala om att man garanterar och tar ansvar för att produkten uppfyller alla relevanta EU-direktiv.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av peolah »

Självklart ansvar man som producent för att se till att en CE test gjord av ett auktoriserat testlabb. Det är ganska omfattande tester som görs och inget en liten producent har utrustning till. Frågan var om Icecap hade några tips på hyfsat billig labb i EU?

edit: stavfel
Senast redigerad av peolah 2 augusti 2020, 14:31:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av TomasL »

Finns inga som helst krav på att det måste testas i ett labb, går alldeles utmärkt, om man har rätt dokumentationa att göra det utan labb.
himo
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 juli 2020, 23:05:46

Re: Optokopplare vid klenspänning?

Inlägg av himo »

Hej


Jag tycker att CE diskussionen är orelevant men väldigt intressant! Jag har därför skapat en ny tråd där vi kan fördjupa oss i ämnet: CE märkning av elektronik
Skriv svar