Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bagaren
Inlägg: 49
Blev medlem: 13 april 2020, 18:57:05

Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av Bagaren »

Jag kör numera nästan alltid kortvågsradio ute ifrån naturen, med låga effekter(QRP, 5W). Detta är en del av hobby som kombinerar amatörradio med naturupplevelser, motion och antennbyggande. Utmaningarna är naturligtvis större än när man sänder QRO(100W, i vissa fall mer än 1kW!), man behöver vara smart och lära sig hur man ska sända och vilka anrop man ska försöka besvara. Det går inte att ta sig igenom en enorm Pile-up på en DX-station, på samma sätt som man kan göra när man brölar ut 1,5kW med 4st stackade Yagiantenner, och tränger ut alla som har mindre effekter att tillgå. Dom kontakter man får är däremot mer givande, och leder ofta till intressantare QSO än den vanliga signalrapporten och 73.

Tekniskt är QRP en betydligt mer utmanande hobby, allting som man behöver för att sända ska få plats i sin ryggsäck, energilösningar, antenner, filter, anteckningsböcker etc, det ska även vara skyddat för väder och vind. Det kräver helt enkelt mer finess för att komma igenom och få ett bra QSO, än när man som många andra gör, brölar sin signal om och om igen med 1,5kW och riktantenner tills någon svarar.

Något som verkligen påverkar QRP-delen av hobbyn är contest(tävlingar om vem som kan få flest förbindelser), dessa tar ibland upp HELA banden! Under Contest kör folk ut på full effekt, vill inte konversera utan enbart få igenom sitt QSO med löpnummer och därefter gå vidare till nästa station för att kunna skriva ner den också. Som ni förstår är det inte lätt att komma ut på 5W när bandet är helt fullt med folk som brölar ut 1,5kW med riktantenner.

Att bli bra på QRP tar tid, och att göra QSO tar tid. Med "legal limit" och riktantenner behöver man inte bli bra, utan kan helt sonika köra ut mer effekt. Det är en form av Instant Gratification, ingen har tid att vänta på att bli duktig på något idag.

För ett tag sedan sänktes effektbegränsningen till 200W, den som vill köra mer måste ansöka om tillstånd. Blev det bättre när denna ändring gjordes? Jag tycker mig inte se någon direkt skillnad tyvärr...

Bild
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har heller inte märkt någon skillnad med de nya reglerna.
Inte mindre splatter, inte mindre störningar radioamatörer sins emellan.
Vad som skulle göra nytta är att stå upp för bestämmelsen om EMC, dvs störningar från annan elektronik som dämpar våra mottagares känslighet.
Störningar som gör att många radioamatörer inte hör något, och då måste ju motstationerna höja effekten.

Att sprida störningar verkar numera vara en rättighet som tillverkare av billig elektronik skall ha för att slippa avstöra prylar som säljs.

Klart att använda låga effekter som radioamatör är en utmaning. Som väl egentligen ligger i intresset för att utveckla hobbyn.

Att bo så till att ha måttligt med störningar gör att man kan njuta av att höra det mesta.

SM4FPD
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av Marta »

Nej, givetvis har inget blivit bättre av den Svenska 200W-regeln.

Contest är ett elände, men det finns ju band på 5.3 och 10MHz för CW som är fria från det samt även 18 och 25 där SSB är tillåtet som är fria från det.

Här hos mig är det fortfarande drägligt tyst bakgrundsnivå, men fruktar för att någon får för sig att vräka upp nägra satans solpaneler och tro de är är duktiga och miljömedvetna.

Alla problem med breda sändare o.dyl. löses inte med effektgränser. Där är orsaken att amatörradioburkar skall ha femtioelva och lite till inställningar för att säla bra. Sådant skall konstruktören redan ha löst så det sköter sig själv, som i en kommersiell radio. Nu kladdas det av klåpare med noll koll som bara förstår att de vill effektmätaren skall vifta så mycket som möjligt.


Har själv ett visst intresse av portabel/mobil kortvåg, bara var som helst där platsen är lämplig. Är tyvärr invalid, så det får bli en Hustlerpinne på bilen. Kommer bli väldigt lite ERP med 5W... Lär nog behövas 100W att värma antennen med för att bli hörd.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av Bjaellerud »

Det konstigaste var väl att det inte föreligger någon godtagbar motivering till 200 W gränsen....

Det finns solcellsanläggningar som är helt störningsfria.
Har själv en några hundra meter härifrån. Ingen ökning av brusnivån när den startades upp.

Men billigast möjliga installation utan kunskap om EMC, billigast möjliga inverter utan EMC klassifikation, (läs Kina skit) och sist men inte minst dessa otroliga "optimerare". Små lådor med kylfläns, dvs skall själv förbränna effekt, fyra ggr så många kontakter som utan optimerare bädar för problem, fler långa ledningar som funkar som antenner för störningarna från dåligt konstruerade optimerare.
Solcellsanläggningar ger numera 1000 - 1250 V och 10 A per grupp. I en sån grupp kan man sälja in 10 - 20 optimerare.
Dvs mängden sladdar och kontakter bör istället minimeras, och proffesionell kabeldragning är viktigt.
Men lika katten går folk på skiten.

Säkert har inte många av dagens radioamatörer varit med så länge som jag själv och ett begränsat antal andra, och vet hur det var på den tiden när man kunde lyssna störningsfritt på radio.

Själv körde jag 1 - 3 W i många år och det gick utmärkt.
Idag behövs 100 gr mer effekt pga av stördimman.

SM4FPD Roy
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av 4kTRB »

Hade min MKARS 80 med mig i studentlyan brevid sjukhuset i Umeå och en aktiv antenn. Helt omöjligt att i princip höra något annat än brus. En finländare med bra effekt gick igenom. På våren åkte jag ett par mil norr om Umeå och riggade i kanten på ett hygge. Knäpptyst och fick in diverse kul. Området runt Oslo gick in kanon. Pratade med en amatör nere vid Sundsvall, inga problem.
Kanske 4W ut i bästa fall. Det bästa med låg uteffekt är att man märker hur antennen fungerar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av Klickmans »

Intressant att läsa här, själv lyssnar jag hellre än sänder numera.

Som Marta redan skrivit, contest är inget jag lägger lyssnartid på.

Ungefär som mögreklam på rundradion, den avskyr jag lika mycket.

Men att lyssna är kul, gärna SSB. Dock nästan omöjligt där jag bor.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av 4kTRB »

Det finns lösningar för förbättring. Några på klubben byggde en pryl som när man vred på några rattar förbättrade lyssningen.

https://www.dxengineering.com/search/pa ... cancelling
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av 4kTRB »

Sedan var jag och besökte Fura några gånger. De verkade inte ha några som helst problem med störningar. Ligger i och för sig i Umedalen, utkanten av av stan men inte på landet precis.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av Bjaellerud »

En pryl som tar bort störningar, ja dessa kan fasa bort störningar till stor del.
Fungerar så att en extra antenn, helst närmare störningen ställs in med rätt förstärkning och motfas, så kan störningar fasas bort.
Men det kan ju bara ta en mer lokal störning, fungerade fint när grannen hade en apparat som störde.
I dagens läge är störningarna från många ställen och alla av olika karaktär. Så det blir inte lika lätt att fas bort.

Metoden fanns på vissa versioner av BC-348 mottagare från andra världskriget.

När störningar förr var tändpulser från motorer, kom störpulsdämpande kretsar. Funkar bra och dämpar idag mest störpulser från elstängsel.

Idag finns en övertro att digital signalbehandling kan ta bort radiosignaler som man upplever som störningar, men släppa fram radiosignaler som härrör från en sändare med röstmodulation.
Så är det förstås inte..... riktigt.

Nå tråden handlade om huruvida något blev bättre av att sändningar med mer än 200 W skall kosta pengar.
Tydligen finns ingen sådan åsikt.
Verkar inte heller finnas någon faktabaserad undersökning som bekräftar saken heller. Man har helt enkelt gett upp med de 200 Wattarna och tror att det löser något tänkt ospecat problem i framtiden.

SM4FPD
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Blev det bättre på kortvågen efter effektsänkningen?

Inlägg av Marta »

Finns väl aldrig fakta bakom när miljötomtarna börjar riva i något. Här var det ju en tomte som väckte en björn angående fältsyrka på icke kontrollerat område.
Skriv svar