Eliminera ev. kontaktstudsar
Eliminera ev. kontaktstudsar
Hej!
Håller på att bygga en enkel avläsare för felkoder på en Volvo 850
I stort sett innehåller den en knapp och en lysdiod (och kablar) som kopplas till ODB-utaget på bilen.
(så långt inga problem)
Men så började jag tänka på knappen och ev. kontaktstudsar. (tror inte spikar kommer att förekomma)
Finns det någon enkelt sätt att eliminera kontaktstudsar (utan IC-kretsar eller processor eller... har dock inte heller testat om kontaktstudsar blir ett problem)
Tryckknappen sitter mellan jord och "signalpinnen" (samt "minus" på en lysdiod som går till +12V.)
Signalpinnen ska avläsa om knappen trycks in eller ej (och hur länge).
Räcker en kondensator mellan polerna på tryckknappen? (storlek?)
Eller bör jag koppla ett motstånd i serie eller....
Håller på att bygga en enkel avläsare för felkoder på en Volvo 850
I stort sett innehåller den en knapp och en lysdiod (och kablar) som kopplas till ODB-utaget på bilen.
(så långt inga problem)
Men så började jag tänka på knappen och ev. kontaktstudsar. (tror inte spikar kommer att förekomma)
Finns det någon enkelt sätt att eliminera kontaktstudsar (utan IC-kretsar eller processor eller... har dock inte heller testat om kontaktstudsar blir ett problem)
Tryckknappen sitter mellan jord och "signalpinnen" (samt "minus" på en lysdiod som går till +12V.)
Signalpinnen ska avläsa om knappen trycks in eller ej (och hur länge).
Räcker en kondensator mellan polerna på tryckknappen? (storlek?)
Eller bör jag koppla ett motstånd i serie eller....
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Eliminera ev. kontaktstudsar
Är det något som brukar göras så kan det vara så att ”datorn” i bilen tar hänsyn till att det studsar, dvs väntar typiskt 10 ms och kollar om knappen verkligen är tryckt.
Med en kondensator får du längre stigtid när du släpper knappen, vad tycker datorn om det?
Men som alltid undrar jag har du provat om det fungerar som det är?
Att måla fan på väggen gör ingen glad.
Protte
Med en kondensator får du längre stigtid när du släpper knappen, vad tycker datorn om det?
Men som alltid undrar jag har du provat om det fungerar som det är?
Att måla fan på väggen gör ingen glad.
Protte
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Eliminera ev. kontaktstudsar
Vilken modell på 850 är det? Gamla som har dosan under huven brukar inte bry sig om hur illa du sätter i stiftet, är det nyare modellen (95-97?) så är det OBD2 och då måste man väl mig veterligen ha datorn?
Re: Eliminera ev. kontaktstudsar
Tack för reflektioner!
Absolut kan man testa (men vad kan inträffa ifall...)
Som jag ser det kommer jag i värsta fall att missa någon felkod...
Oftast enklast att försöka göra så bra som möjligt från början - inte behöva riva upp osv.
(eftersom konstruktionen som jag håller på med kommer att bli ganska kompakt)
Det är en Volvo 850 96:a, och det finns (nästan ingen?) dator som fungerar mot strukturen trots att det är en standard 16-pol OBD2-kontakt (en bild som visar att det finns "chassijord" och "signaljord").
En konstruktionbeskrivning kan hittas här How To Build A Phase 2, 4.3 Motronic Flash Code Reader
Kommer dock att montera in en Skjutomkopplare 2-pol on-on-on (men inte för PCB) så jag enkelt kan kontrollera felkoder mellan pinne 3 (Motorkoder), 5(AC), 13(Farthållare)...
Knapptryckningarna är inte tidskritiska...
Absolut kan man testa (men vad kan inträffa ifall...)
Som jag ser det kommer jag i värsta fall att missa någon felkod...
Oftast enklast att försöka göra så bra som möjligt från början - inte behöva riva upp osv.
(eftersom konstruktionen som jag håller på med kommer att bli ganska kompakt)
Det är en Volvo 850 96:a, och det finns (nästan ingen?) dator som fungerar mot strukturen trots att det är en standard 16-pol OBD2-kontakt (en bild som visar att det finns "chassijord" och "signaljord").
En konstruktionbeskrivning kan hittas här How To Build A Phase 2, 4.3 Motronic Flash Code Reader
Kommer dock att montera in en Skjutomkopplare 2-pol on-on-on (men inte för PCB) så jag enkelt kan kontrollera felkoder mellan pinne 3 (Motorkoder), 5(AC), 13(Farthållare)...
Knapptryckningarna är inte tidskritiska...
Re: Eliminera ev. kontaktstudsar
Behövs inte till 940 i alla fall. När jag läser felkoder på min så använder jag bara några kabelstumpar och en multimeter. Fungerar hur bra som helst.
OBD2 uttaget är bara ett uttag och har inget med OBD2 att göra förutom kontakten.
Vissa har tagit felkodsläsaren från äldre bilar och kopplat på en kabel med OBD2-kontakt för att enkelt kunna kolla i bilen.
http://www.felkoder.nu/2015/07/10/las-u ... bd2-uttag/
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi ... 96#p175696
OBD2 uttaget är bara ett uttag och har inget med OBD2 att göra förutom kontakten.
Vissa har tagit felkodsläsaren från äldre bilar och kopplat på en kabel med OBD2-kontakt för att enkelt kunna kolla i bilen.
http://www.felkoder.nu/2015/07/10/las-u ... bd2-uttag/
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi ... 96#p175696
Re: Eliminera ev. kontaktstudsar
Toppen! (Då bryr jag mig inte )
Men...
Då kanske dessa poler på 850 har samma funktion som 940?
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs
13 farthållare
7 SRS.
Felkoder 7-900 [900 -96 och nyare en bit ner]
Men...
Då kanske dessa poler på 850 har samma funktion som 940?
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs
13 farthållare
7 SRS.
Felkoder 7-900 [900 -96 och nyare en bit ner]
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Eliminera ev. kontaktstudsar
Jag har använt programmet Vol-Fcr (https://www.ilexa.co.uk/diagnostic-tools/vol-fcr.html) tidigare, tvivlar på att du kommer in i andra moduler än vissa av motorstyrningarna med felkodsblinkningar. Autodatas box går däremot ta sig in även i 850 vet jag, har bland annat gjort dynamisk tändinställning på min Tdi några gånger, så att det "finns nästan ingen dator" som funkar stämmer inte men det billiga kinaskrotet på ebay kan du spara tid och pengar genom att hoppa över direkt.Albireo skrev: ↑27 juli 2020, 10:14:46 Det är en Volvo 850 96:a, och det finns (nästan ingen?) dator som fungerar mot strukturen trots att det är en standard 16-pol OBD2-kontakt (en bild som visar att det finns "chassijord" och "signaljord").
/Johan
Edit: förtydligande