Vad menas med Nixierör drivare??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Vad menas med Nixierör drivare??

Inlägg av Mizzarrogh »

Asså, finns det idag färdiga kit som fixar strömförsörjning till små neonurladdningsrör typ "Nixierör"
IC-Kretsar och rör har jag men jag har aldrig ens tänkt tanken på att det skulle finnas färdiga enheter för strömförsörjning.

Är det någon här som vet mer om detta om vi snackar 170V rör, tex gamal ryska rör?
Jag skulle vilja ha något dynamisk inställning i så fall så att man kan finjustera volttalet till dem med förkopplingsmotstånd, eller motsvarande.
(ofta vill man ju inte ligga för nära max så att man bränner ut rören i förtid menar jag, sedan är det ju bra om det fungerar till flera olika typer av rör)

En följdfråga då är om detta även finns för de betydligt mer känsliga VFD rören med motsvarande funktion?
Har länge letat matning med bra design för VFD rör.

Är det lönt att köpa om det finns, eller blir det billigare att bygga eget som vanligt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vad menas med Nixierör drivare??

Inlägg av Icecap »

Drivkretser är till för att nicie-rör ju har en ganska hög tändspänning.

På samma sätt har en neon-lampa (liten glim-lampa typ) en tändspänning på kanske 90V men en drivspänning på kanske 60V eller mindre.

Så även om rören drivs med 170V kommer drivkretsen bara att jobba med tändspänningen lägre - vilket kan vara en utmaning för t.ex. en CMOS gate-krets som jobbar på 5V.

Det viktiga med nixie är att det finns en strömbegränsning i drivningen, en urladdningslampa har nämligen negativ resistans så utan begränsning går det fort åt fanders.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad menas med Nixierör drivare??

Inlägg av Mizzarrogh »

Det har du rätt i, jag ritade in en resistor tidigare som jag tänkte mig skulle fungera som barlast, sedan drivkretsen och matningen.

Edit, tror du att man också behöver en spole, eller räcker det med resistorn, tro?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vad menas med Nixierör drivare??

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag hittade riktiga drivkretsar för neonrören nu när jag rotade igenom gamla lådor... :)
Skriv svar