Frysen i stugan kyler dåligt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av adent »

Hej!

Vi har en liten frys i stugan 84cm hög och 55cm bred. Tycker kompressorn går hela tiden. Varningstriangeln lyser. Tempvredet stod på max kyla. När jag vred ned det till nästan min så slocknade varningstriangeln. Sen öppnade jag och tittade och drog fram det och tittade bakom. Rent och fint. Det bröd som låg i frysen kändes fryst, så det är iaf minusgrader. Efter det hjälpte det inte att vrida ner för att släcka varningstriangeln. Ska kolla hur den uppför sig nu efter en natt.

Känns som det inte är något elektriskt fel iaf?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av Danny »

Går kompressorn hela tiden, så är det kompressorn
eller köldmedelsbrist
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av adent »

Går det/är det värt att lämna in den för att laga? byta kompressor?
Tveksamt?

Platsen där frysen står är precis 55cm bred så det vore ju bra att få den befintliga att funka, känns som det kan vara svårt att hitta en som passar?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av nifelheim »

Verkade finnas rätt många :)
tex.
https://www.power.se/vitvaror/kyl-och-f ... /p-216788/

men kolla först om kompressorn går konstant :)


edit: https://www.prisjakt.nu/c/frysar?r_1426 ... sort=price
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av adent »

Vad blir domen beroende på om den går konstant eller inte?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att mäta temperaturen. Kan ju vara fel på termostaten/tempgivaren.

Gör rent baksidan, avfrosta om det finns is inuti.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av adent »

Baksidan är helt ren. Kylen står ovanpå så svårt att avgöra om den går hela tiden eller inte, men jag tror den går hela tiden.

Den har jobbat sig ner till -11, men då lyser varningslampan. Var på -9.4 nu (min syster har nog vart och plockat nått i frysen).
Öppnade och tog bilder då steg tempen. Ligger på -6 nu några minuter efter.
Den är nästan tom. Inte mycket is. tätningslisten ser ok ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av mrfrenzy »

Aktivera "S"-läget med knappen på framsidan, då går den hela tiden.
Observera vad som händer med temperaturen.

Lägg handen på kompressorn så känner du om den vibrerar.
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av Leopold »

Testa att avfrosta den helt och hållet, det finns is du inte ser.

Stäng av den ett dygn minst så det kan avfrosta totalt inkl sensorer/givare osv.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av xxargs »

med den klumpen is i framkant/ovankant tyder på läckande lister just där i närheten (luften kippar in i överkanten vid dörren och därmed frost just där) - dock behöver det inte betyda att det är det som är orsaken till den dåliga kylan i det här fallet men generellt är mycket frost och behov att frosta av ofta en indikation till läckande lister som av ålderns stelhet inte längre smiter åt ytorna på kanten.

Hur ser det ut där kapillär-röret går in i kyl bafflarna - är det mycket samlad is just där pga is-sumblimering så indikerar det att det är för lite köldmedel - antingen att det läckt ut en del eller att kondensatflödet är delvis blockerat - på kyl/frys senaste 30 åren med R600a så är det undertryck i rören (ca 0.5 bar absoluttryck i en frys) under drift. - är det inte detta så kanske pumpförmågan hos kompressorn är låg (ventilerna slut) och är kompressorn mer än lovligt varm ( > 80 - 90 grader C) så är det ytterligare en indikation att kompressorn arbetar dåligt - OBS kyl och fryskompressor blir ordentligt varm (brännhett faktiskt ) även när det fungerar som tänkt men är det uppemot 100 grader varmt så är det i regel något som inte står rätt till.

hör du någon flashgas i kapillären (det ljusa väsandet i intervall som normalt skall vara mycket kortare tid än när det är dovt väsande)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av adent »

Hmm, jag tänkte också lite på det (is i framkant). Men jag tycker listen funkar bra, ska kolla närmare.
Kylen är avfrostad och avstängd nu och har varit så ett dygn.
Ska testa att starta den i infrysningsläge och se om den kommer ner i temperatur.

Kappilärrör och kylbafflar hittar jag inte utan en förklaring på vad och var det är :)

Jag tyckte det stod att frysen har r134a i sig.

Kompressorn var varm, men inte 90-100 grader tror jag. Min IR-termometer är tyvärr hemma.

Men finns det några fel förutom termostatfel som är lagbara (för en vanlig dödlig då) ?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av Danny »

Det är inte lönt att laga om det inte är termostaten eller startrelä.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av adent »

Jag tror den är tack och godnatt. Kopplade in den vid 18. Slog på den i infrysningsläge (då går kompressorn hela tiden?) och lade in utegivaren från termometern. Efter ca 2 timmar var det -8 kanske och efter 5 timmar -13 grader.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av mrfrenzy »

Vänta lite och se om det fortsätter sjunka.
Man har så låg effekt som möjligt för att få högsta möjliga verkningsgrad. Dom ska bara klara att kompensera för läckage genom väggarna och X antal öppningar per dag.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Frysen i stugan kyler dåligt.

Inlägg av xxargs »

Ge det ett dygn - bör sluta kring minst -20 - -24 grader C på modernare frys med R600a[1] och kontinuerlig gång , gamla R12-maskiner kunde gå betydligt kallare - tom. nedåt - 30 grader C. - varför vet jag det - jo att frysa mättad koksaltlake till fast (vit) form sker bara när man kommer under en ganska specifik gradtal vid runt -21 grader C - når man inte det så får man inget fryst... med modernare frysar så är det svårare och går mycket långsammare att frysa in ...

Har man minsta läckage pga. av åldern stela magnetlister så kan det vara svårt att få djup kyla då det verkligen inte behövs mycket läcka i botten för att det hela tiden skall dra varmluft i överkant och då har svårt att bli riktigt kall. Att det ser tätt innebär inte att det är tätt - listerna skall vara mjuka och smita åt ytan tätt och man skall märkas ett vakum skapas när man stänger och instängda luften kyls att dörren sugs fast märkbart hårt i minst 15 sekunder och kanske tom. hör ett susande. Finns ingen sådan tendens alls så läcker dina lister (för)mycket och bara av den orsaken kanske överväger en ny frys då det i många modeller är limmat, häftklamrat eller inskjutet bakom plastkanter och svårt få till bra, de som har listerna i spår är lättare att byta på - Såg tex. att till Elektrolux fanns lister att beställa, men speciellt billigt var det inte (> 500:-) med tanke på att man kan få helt nytt frysskåp av sagda storlek för runt 1700:-

fryst mättad saltlake är rätt bra om du skall ha riktigt kall köldblandning då den fasta delen (..is) håller sig kring -20 - -21 grader C tills allt har smällt.

[1]
Dock har jag sett att även modernare maskiner kan bli rejält kalla - speciellt kombinerad kyl och frys med en enda kompressor när mycket värme går in i kylskåpsdelen (inte fått igen dörren helt...) kan göra att det blir väldigt kallt i frysdelen...
Skriv svar