Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Castor »

Jag tycker det är trevligt att få ta del av lite "anekdoter" som dessa eller udda containerfynd även om jag inte har tillgång till sådana "jaktmarker".
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Ja det är mycket intressant att få höra om hur det kan gå till när verktygsarsenalen byggs upp undan för undan. Gäller att veta vad man behöver så man kan ha ögonen öppna och ta tillfällena i flykten.

Helt klart får man kämpa onödigt länge med de där stora kluttarna som ansluter mot flänsar osv om man kör med de billigaste lödstationerna. Möjligt att det skulle funka bättre med min 100W fasta lödkolv med vinklad grov mejselspets för de riktigt värmekrävande operationerna, det är i alla fall vad som krävs om man ska löda grovt typ i elgitarrer osv mot plåt och skärmar. Tung lödspets som magasinerar mycket värme = snabbt! Dock klumpigt att komma åt med dylika Neanderthal-verktyg.
Leopold
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 juli 2020, 15:27:03

Re: Philips TV krånglar - tre röda blink som felkod

Inlägg av Leopold »

Lovade återrapportera.

Det genomgångna strömförsörjningskortet återinstallerades idag, samma felkod som innan tyvärr. Hade inte tid att joxa mer med det utan en ny litet större 55” 4k tv installerades (begränsat med tid...), den gamle får väl ses som avskriven efter 7 års ganska intensiv tjänstgöring.

Fanns inte plats med den gamle tv:n i bilen denna gång men kommer att ta hem den inom kort och fortsätta med djupare diagnos och ev felavhjälpning, efter idéer i denna tråd om layer-2 avläsning osv. Vill även mäta upp utspänningar på detta kort för att indikera annan felkälla som nämnts. Mest för att få ett avslut och dra ev ytterligare lärdomar för liknande projekt men ska inte sticka under stol med att det skulle kännas som en triumf!

Jag känner mig nöjd med de omlödningar etc som gjordes på PSU-kortet, såg fint ut! Snygga blanka lödningar med bra flyt/vidhäftning mot kopparbanor och ledare, gjorda på max 4 sekunder per styck. Så det var en del teknikträning i detta och att hantera olika grova prylar med olika värmeupptagning via litet finlir med tempen mellan 280 - 330 grader på den klena 48W-lödstationen.
Skriv svar