240VAC 900W Motorstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mickejb89
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 juli 2020, 08:06:37

240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av mickejb89 »

Hej
Har problem med en motor som driver en visp.
Vispen drar runt en, till en början, väldigt trög massa och därför löser motorskyddet ut vid start, när massan är lite lösare så går allt fint.

Min tanke var att man skulle kunna dra ner på varvtalet/effekten i starten för att på så sätt kunna dra igång det utan att motorskyddet löser.
Jag köpte en https://www.elfa.se/sv/fasstyrning-ual- ... F8QAvD_BwE
för att jag tänkte att det skulle räcka att så att säga skruva ner hastigheten på motorn vid start. Av någon anledning brände den direkt!? Säkringen small inte som för övrigt var en snabb 10A glassäkring?

Jag har senare tittat vidare på s.k. mjukstartare t.ex. https://www.automation24.se/mjukstartar ... 3016-1bb14
men som jag förstår det så är det samma sak, bara att den andra är "automatisk". Plus att just den verkar inte vara för en-fas motorer?
Vill nu inte att pengarna sticker på saker som inte fungerar.
Tankar? Tänker jag fel?
Motorn är en "vanlig" lindad motor på 900W en fas 240VAC

Tacksam för svar!
Mvh Micke
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av butthead »

Det låter mycket roligare att köpa en ny köksmaskin.

I databladet för CSR2-15E står det "Suitable for conventional resistive heating elements". Även om det efteråt står "Also suitable for some
inductive loads such as transformers, fans and motors", vilket nog är klenare motorer. Din motor räknas som en induktiv last, inte resistive.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av grym »

är det en vanlig asynkronmotor , enfas, är det inte rolig att få att gå långsammare

kan du så prova med en vridtransformator

eller kanske fulvariantenmed en 500w halogonlampa i serie, kan behövas lite olika effekter på lampan för att få lagom ström

skulle man köra något sådant i en proffsmaskin och ofta hadde jag helt klart funderat på att byta motor till trefas och en frekvensomformare

men enklast att prova är någon halogenlampa i serie

mer info hjälper
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av TomasL »

En motordimmer kanske kan fungera.
Det är väl troligen en borstad allströmsmotor
mickejb89
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 juli 2020, 08:06:37

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av mickejb89 »

Tack för era svar!!
butthead skrev: 21 juli 2020, 08:53:12 Det låter mycket roligare att köpa en ny köksmaskin.

I databladet för CSR2-15E står det "Suitable for conventional resistive heating elements". Även om det efteråt står "Also suitable for some
inductive loads such as transformers, fans and motors", vilket nog är klenare motorer. Din motor räknas som en induktiv last, inte resistive.
"Inductive loads such as motors" var det jag gick på =) men du har kanske rätt att det är för mindre typer? gick ju på att den skulle klara 15 A..
grym skrev: 21 juli 2020, 08:59:51 är det en vanlig asynkronmotor , enfas, är det inte rolig att få att gå långsammare

kan du så prova med en vridtransformator

eller kanske fulvariantenmed en 500w halogonlampa i serie, kan behövas lite olika effekter på lampan för att få lagom ström

skulle man köra något sådant i en proffsmaskin och ofta hadde jag helt klart funderat på att byta motor till trefas och en frekvensomformare

men enklast att prova är någon halogenlampa i serie

mer info hjälper
Nja det är väl mer för proffsbruk och varje dag så en lampa i serie känns lite väl. Man kan inte köra frekvensomformare till en enfas då?
Eller varför skulle det inte gå med en mjukstartare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av grym »

börja med motortyp, det gör stor skillnad på vilken sort det är

är det en enfas asynkron är den inte lätt att hantera

är det en allströmsmotor med kol så är det rimligt med enklare styrning
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av butthead »

Det känns lite bakvänt att lägga ganska mycket pengar på en work-around för något som är trasigt i maskinen. Är en ny maskin så dyr? Kanske funkar mjukstarten. Kanske inte. I så fall kanske du inte kan lämna tillbaka den. Två års garanti får du väl annars på en ny maskin och med det kreditkortet jag använder (Skandia) får du ytterligare ett års garanti.

Utöver mjukstarten tillkommer kostnad för dinskena, din låda och elektriker eftersom det är en fast installation.
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av butthead »

Vidare, det verkar som att ramp up och ramp down är ställbart mellan 0-20s. Hinner din deg bli mjukare redan efter 20 sekunder?

Sen är det väldigt mycket varningstexter angående användningen av den. Ordet "death" förekommer 38 gånger i manualen.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av Mindmapper »

Vispen drar runt en, till en början, väldigt trög massa och därför löser motorskyddet ut vid start, när massan är lite lösare så går allt fint.

Min tanke var att man skulle kunna dra ner på varvtalet/effekten i starten för att på så sätt kunna dra igång det utan att motorskyddet löser.

Du har ett feltänk där! Bara för att motorn går saktigare blir den inte starkare. För att den ska bli starkare på lägre varv behöver du växla ner.
En motor som är stark nog att dra runt den stela massan är vad du behöver.
Som så många redan skrivit.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av Elman »

En enkel förklaring ..
Man behöver en viss effekt =P och Watt
Sänker man spänningen U som är i volt kommer strömmen I dvs Amperen ökar (värmen i lindringen ökar)

Effektlagen P=U x I ..utan blanda andra faktorer som cos fi ,startström..

Minska belastningen vid start. Mindre mängd med material.. eller starkare motor..
Startmomentet Nm är faktorn du skall kolla på.som är problemet.

Motorskydd som löser betyder att lindringen blir varm. Och max startström uppnås
Orkar motorn vid drift. Drar man upp motorskyddet riskerar lindringen i motorn skadas.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av alexanderson »

En seriemagnetiserad motor är det bästa för att få högt moment vid låg hastighet.

Kör motorn på DC (glättad likström, switchad strömförsörjning och serieinduktans) och inte på AC (fasvinkelreglerad) för att minska värme förlusterna i motorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av grym »

vet ju inte motortyp än, så kanske det är olämpligt att säga likström utan man vet vad som det verkligen är
mickejb89
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 juli 2020, 08:06:37

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av mickejb89 »

Hej igen alla! tack för era svar!
Jag har nu kollat upp lite mer ang. problem och motor.

Det vispen drar runt är en massa som till en början är fast/solid. efter en stunds uppvärmning så startas vispen(då massan har lossnat tillräckligt från kanterna på behållaren). Problemet uppstår eftersom vispen går upp på max fart direkt och den solida klumpen närmre kärnan börjar slå runt i behållaren och skapar motstånd, som då blir för stort för motorn.
Hade hastigheten bara varit låg den första säg halvtimmen tills hela massan har smält så hade det inte blivit sådana effekter.
Det är alltså inte vridmomentet som ska upp det är bara hastigheten som ska regleras ned den första stunden.
Detta tar ju då bort alternativet med soft starter eftersom det ska vara lågt varvtal i ca 30 min!


Ang motorn så tog jag en bild på motorplattan, vet inte om det säger någon här något men jag har iaf en tillverkare som jag kan kolla upp mer om annars.
Som sagt tack igen för svar och engagemang!
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av mickejb89 23 juli 2020, 10:59:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av Jonaz »

Vad är det för blandare? (Gammal kock)..
mickejb89
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 juli 2020, 08:06:37

Re: 240VAC 900W Motorstyrning

Inlägg av mickejb89 »

Jonaz skrev: 23 juli 2020, 10:45:42 Vad är det för blandare? (Gammal kock)..
Kemisk massa=) har inget med mat att göra :P
Skriv svar