Brushless "motordrivare" vad är det jag ska leta efter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Brushless "motordrivare" vad är det jag ska leta efter?

Inlägg av Bosen »

Jag har en kinesisk robotgräsklippare där ett problem har varit att mosfet's och dioder har brunnit upp till motordrivaren.
Jag har några extra kort med samma problem. Klipparen går nu med bara en klippmotor vilket funkar, men jag tänkte ändå försöka fixa till ett kort med alla kanaler fungerende.

Klipparens kort har 4 motordrivare (2st hjulmotorer och 2st klippmotorer) som är baserade på en MC33035DW och 3 stycken FDD8424H. Det sitter även en flyback-diod vid varje mosfet.

Jag tänkte först att jag skulle köpa några hålmonterade mosfet's i lagom storlek och göra ett litet exprimetkort "vid sidan om" för att på så sätt få fungerande kanaler där det behövs. Men så kom jag på att detta borde ju redan finnas. Alltså mosfet-kort för drivning av borstfria motorer. Det vill säga bara själva switching-delen...

Problemet är att jag inte vet vad jag ska leta efter. Vad skulle ett sådant kort kunna heta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Brushless "motordrivare" vad är det jag ska leta efter?

Inlägg av Pucco »

Ett problem med den konstruktionen av motordrivaren är att varje gång klippmotorn hugger och stannar tvärt så får man en kickback av den rörelseenergi som finns lagrad i motor och knivskiva. Det ger en energipuls på matningsspänningen som kan höja matningen över vad både drivsteg och mosfetar tål. Det du kallar frihjulsdioder är nog transientskyddsdioder som verkar vara för klena för att ta hand om energin i backsparken.
Skriv svar