AC adapter som blir för varm?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju bara ren och skär utslitning. Den nätdelen har förmodligen legat inkopplad och varit varm i 5 år.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av Pucco »

Titta på kondensatorerna under kylplåten om dom ser svullna ut eller har läckt.
Skärmklipp.JPG
Dom sitter inklämda på ett varmt ställe vilket kan få dem att åldras.
SAMWHA är ett känt skräpmärke som ofta blir dåliga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av breflabb »

Det finn en medlem i Sparreholm som heter "tecno"
Skicka ett pm om han kan titta på nätdelen. Det är nära dig
vurt
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2016, 00:04:19

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av vurt »

Pucco skrev:Titta på kondensatorerna under kylplåten om dom ser svullna ut eller har läckt.
Skärmklipp.JPG
Dom sitter inklämda på ett varmt ställe vilket kan få dem att åldras.
SAMWHA är ett känt skräpmärke som ofta blir dåliga.
Nä, däremot har de ingen som helst kontakt med den där kylflänsen. Man kanske kan modifiera det så dom har det, ifall det nu är dessa som blir för varma. Kan man göra så ovandelen av kondensatorerna får kontakt med metallbiten ovanför, eller kortsluter jag något då? De har ju verkligen gått in för att just den där metalldelen på något sätt ska fungera som kylning för ovandelen av plastdosen har nämligen ett tunt metallinlägg där det sitter en bit kylpasta på.. men flänsen / pastan / metallinlägget fyller ingen som helst funktion, som det är nu. Det bör ju vara en felkonstruktion..
breflabb skrev:Tittade på effektförbrukningen på skärmen och medelförbrukningen är 47W
och nätdelen är på hela 100W. Så något är galet här.
Kvalitetsmässigt så kan du inte hitta bättre nätdel än denna
Ok.. ja jag kom på att jag faktiskt har en digital timer där det står vad saker drar, jag kan ju koppla in den och se vad den säger att skärmen drar.
Nej. Tack, ska helt klart höra med dom!
Nerre skrev:
vurt skrev: Ja, blir dyrt som sagt.. sen är de som fått den missnöjda, bl.a "The product description did not match what was sent. Instead of the advertised 22v 4.54Amp adapter, I received a 22.5v 6amp adapter."
Lite lustigt att folk är missnöjda när de verkar få en bättre adapter än de beställt?

Det är klart att man hellre tar en som klarar att ge 6 A än en som bara klarar att ge 4,5 A...

22 V eller 22,5 V lär inte göra nån skillnad, det är ju 2% skillnad bara, antagligen helt inom toleranserna.
Du har nog helt rätt där. Det verkar som att iaf en som klagade gnällde pg.a att han har den inkopplad till PC'n (visste inte ens att sådana nätdelar fanns kvar, hade själv på typ 386-tiden). En annan sa faktiskt att han tyckte den var "bättre än den Samsung skickar med sina monitorer". Svårt att veta vilken monitor, jag frågade honom, får se om han svarar.

Tack för alla svar :)
vurt
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2016, 00:04:19

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av vurt »

det är alltså denna aluminium(gissar jag)-plåt som sitter i ovandelen av dosan:

Bild

men den har ingen funktion för kondensatorerna har ingen kontakt med flänsen (som har kontakt med pastan och i sin tur med plattan)...
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av breflabb »

Nej det är inte den plåten han menar. Enligt bild så finns det en plåt/kylfläns
på kretskortet där det sitter någon komponent som skal kylas. Den ser lite böjd ut.
Och bakom den sitter den några eller någon kondensator som kan bli dålig av värmen
från kylplåten. Dom torkar ur helt enkelt eller sväller
vurt
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2016, 00:04:19

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av vurt »

@breflabb jag vet.. och som sagt, denna plåt jag visar här har kontakt med just den flänsen, genom en bit kylpasta-tape...

hur som helst så har jag beställt kylpasta-tape nu som jag kommer prova att använda på kondensatorerna så de får kontakt med kylningen. Annars är den ju poänglös. Och som sagt går problemet bort direkt om adaptern får adekvat kylning (jag provade med fläkt). Så förhoppningsvis har vi hittat den/de komponenter som blir för varma och är i behov av kylning.

Får hoppas passiv kylning räcker (inte säkert ifall de blivit väldigt dåliga genom åren).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av mrfrenzy »

Kylflänsarna är varmare än kondensatorerna. Kylflänsarna värms upp av transistorerma som är skruvade i dom.
Det är BRA att dom inte nuddar kondensatorerna.
5 års livslängd är normalt på denna produkt. Om du vill få den nya att hålla 10 år får du göra en dubbelt så stor låda så det blir mera avstånd mellan delarna eller montera en fläkt.
vurt
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2016, 00:04:19

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av vurt »

Aha, så dom svarta grejerna är transistorer, då förstår jag..

Får nog bli någon fullösning där jag sätter en fläns på andra sidan då, som har kontakt med kondensatorerna. får klura..
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av arvidb »

Det är inte kondensatorerna som behöver kylning. Däremot värms de ju upp av den varma kylflänsen, vilket kraftigt minskar deras livslängd. Därav tipset att ta en titt på dem och eventuellt byta ut dem. Att försöka sätta kylfläns på dem kommer inte att hjälpa.
vurt
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2016, 00:04:19

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av vurt »

Fast nånting blir för varmt och drar nytta av kylning eftersom en fläkt direkt fixar problemet (provat att ha skärmen igång i flera timmar i sträck, inga som helst problem med fläkt igång). Men det kan vara något helt annat som blir för varmt.

Det bästa vore väl att lämna in den till nån som kan sånt.. måste ju iaf bli billigare än att lägga över tusenlappen på en ny adapter. Eller vad kan det kosta att byta te.x dessa två kondensatorer?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av breflabb »

Byter man kondensatorerna själv så kostar det uppåt 100-150 kronor
och det mesta är frakt. Det du försöker göra är bara en kortvarig KONSTGJORD ANDNING
och kan resultera i att hela nätdelen dör så småningom
vurt
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2016, 00:04:19

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av vurt »

Jo jag förstår det, mest att jag inte har några pengar nu mer än några hundralappar, och måste fördröja det i ett par månader.
Får köpa en ny sen..

Finns det nån risk att den kan börja brinna eller skada skärmen? Antar den bara kommer dö tillslut.

testar nu med passiv kylning via en stor kylfläns på den tunna platta/avlånga kylflänsen... Tveksamt ifall det kommer funka men det visar sig..

edit: japp, funkar med en passiv kylare (3h+ nu och skärmen är fortfarande på). Ska förbättra ytterligare när jag får hem kylpasta.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av breflabb »

Den förstör nog inget annat än sig själv.
Så kör så så länge det går. Uppmätte du hur mycket ström skärmen drar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: AC adapter som blir för varm?

Inlägg av TomasL »

Om den dör pga överhettning, så är ju något mycket fel.
Risken finns ju att den börjar brinna, och då blir kostnaderna ofantligt mycket större, om det sedan vid utredning framkommer att den har blivit modifierad (läs öppnad mm) så kommer försäkringsbolaget att vägra ersättning, om du bor i lägenhet så kommer fastighetsägaren att kräva dig personligen på ersättning för brandsanering osv (försäkringsbolaget betalar inte ett öra), och då talar vi kostnader i 6-7-siffriga belopp, samt att åklagaren kommer att åtala dig för allmänfarlig vårdslöshet, eller något liknande.

Har du kollat med SAMSUNG vad en ny adapter kostar, jag postade länkar lite tidigare.
Kontroller också så att adaptern faktiskt hör till skärmen i fråga, så den inte blivit förväxlad med något annat.
Slutligen, som andra är påpekat MÄT vad skärmen drar, skärmen kan ju faktiskt vara trasig, vilket då orsakar detta (återigen, brandrisk)
Skriv svar