Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent.

Inlägg av Robin »

Jag ska laga en led list där ett par led lampor är brända och de tre svarta delar, benämnda 24v, 24v och 12v. Ledn är beställda men vad är och vad gör dessa svarta?Strömbegrensar? Efter dessa kommer 10 seriekopplade led.

Är ny inom ämnet men hoppas lära mig vartefter jag kommer över olika delar!
Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av JustNeed »

Det är lite svårt att se på bilden. Rekommenderar bättre upplösning
Det kan ev. vara något liknande denna strömbegränsningen:
https://www.digikey.se/product-detail/e ... ND/2271548

Det kan också vara tantalpoly-kondensatorer eller dioder.

(Hur )vet du att delarna i bilden är trasiga? Det går inte att se om de är skadade på bilden.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av Robin »

Ursäktar att jag var otydlig.. led listerna är från en tv, så jag har fler av samma typ, bifogar lite bättre bilder. Tyvärr är det fortfarande svårt att se beteckningen på dom men kanske kan ge en ledtråd iaf!
En av bilderna är på en trasig, de andra är på den hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6951
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av Marta »

Bilden går att vässa med GIMP, men allra bäst vore ju en macrobild med belysning från sidan så det blir bäst kontrast på beteckningen.

Om LED-listen skall hålla bör Du försöka reducera strömmen. Gör inte så mycket på ljusstyrkan att få ner den en bit, men väldigt mycket på drifttiden. Också viktigt att den monteras så värmen kan ledas bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av Robin »

Mycket bra idé med macrofoto! Syns tydligare än jag trodde var möjligt. Bifogar bilden jag fått fram.
Förhoppningsvis kan någon av er experter tolka bilden och säga vad det är! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av E Kafeman »

Det är troligen vanliga dioder för backspänningsskydd.
Högst intressant om du TV'n skjuter sönder dessa. Det tyder på att byte av dioder kan vara kortvarig hjälp.
Om nu dioderna är trasiga (avbrott) men väl LED-dioderna är hela så ska de lysa ändå men gissningsvis har även någon LED stryket med efter att skyddsdioden gick sönder med påföljd att hela slingan slocknar.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av Robin »

Ja okej! Det stämmer att några LED är trasiga vilket gjorde att hela slingorna är svarta. det finns synliga ”skador” på nätkortet som driver LED så det kortet kommer bytas till ett nytt, så förhoppningsvis löser det de ursprungliga problemet! Tänkte slippa köpa hela nya LED slingor då dem är svåra att få tag på till rimligt pris.
Tack för svar, är det bara vanliga dioder borde det finnas att få tag på rätt enkelt! Ska kolla upp det :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av breflabb »

Du kommer att ångra dig ganska snart. Byta enstaka led kommer inte att hålla länge.
På ebay går det att hitta komletta satser som inte kostar en förmögenhet.
Skriv bara upp kompletta modellbeteckningen så hittar du lätt.
Och dom tre dioderna? Hur mäter dom? kortis eller avbrott?
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av Robin »

Du tänker att de andra LED som är hel just nu kommer gå sönder snart nog? Eller finns det andra möjliga fel att tÄnka på? :)
Då kanske jag får tänka om och beställa ett kit. Men oavsett skulle jag vilja ta reda vilka dessa dioder är och testlaga För att se att allting fungerar, då nya lister är några veckor bort.

De två märkta 12v är kortslutna, den märkt 24v är bruten.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av breflabb »

Med den SMD koden, BB Och BC finns det tydligen allt möjligt.
Men om du har några dioder som tål 100V o mer och 1-2A så går det säkert bra att testa med.
Det behöver inte vara SMD. Det går bra med vanliga om det finns plats rent fysiskt.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av Robin »

Du tror inte att 12v, 24v och 24v Betyder något i sammanhanget? Dioderna är troligen seriekopplade. Jag tänker att 12+24+24=60. Om man antar att 1 LED kräver Ca 3v och det är 20st på en list, så drar de ca 60v vilket dem är specad för? Plus att mitt i listen kommer 3 till lika dioder. Eller tänker jag helt fel? Ni får gärna rätta mig om jag har fel! :)

Ja går man bara efter smd koden fanns väldigt mycket att välja på.. :wink:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av breflabb »

Har inte stött på något liknande, så jag vill inte gissa heller, eller spekulera :humm:
Men tydligen så kan man krångla till det för att få en fungerande eller icke bakgrundsbelysning
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av E Kafeman »

En möjlig spekulation skulle vara att dioden förutom att vara revers-skyddande även agerar vakt mot överspänning genom zener-funktion.
Överspänning skulle kunna inträffa om det blir avbrott i en LED och zenerdioden överbryggar motsvarande märkt spänning, 12/24V och zener-dioden då är vald något över maximalt förmodade LED-spänningen.
Då slingan är uppdelad i delslingaor så är en vinst med sådant skydd att hela slingan inte slocknar för att avbrott i en enda LED.

En sak som talar mot ett sådant skydd är att all strömmen som annars gått genom 4-8 LED à 3W kommer vid avbrott i LED-slingan avsätta 10-20W i zenerdioden. Dioden är inte dimensionerad för den värmeeffekten och då kommer den också snabbt bli friterad så ett sådant skydd blir kortlivat. Vid temporär kortslutning i dioden som är på väg att brinna kommer sådan kortslutning riskera skapa överspänning i de andra delslingorna.
Det kommer bli strömrusning från drivaggregatet, tills att det evt ger upp om det inte har strömreglering eller maxström-skydd.
Om drivsteget saknar skydd och går mot överhettning, det som då kan rädda situationen är att det poppar minst en LED i och zenerdiod i varje del slinga, till det blir definitivt avbrott i slingan.

Att dioden skulle agera zenerdiod verkar vara rena kamikaze-skyddet med en rad möjliga kedjereaktioner och är inte helt sund design.


Är det en möjlig transientdiod kanske, en variant på zenerdiod?
Kortvarig överspänning, transient, kan även mindre dioder hantera då totala värmen som avsätts inte blir så stor. Att dioderna skulle ha sådan funktion är inte troligt i nuvarande koppling, då det kommer skada LED oavsett. Frågan är då var en sådan transient skulle komma från för att motivera en särskilt sådant skydd. Känns inte väldesignat om det är skydd mot egna drivaggregatets brister.

Av samma anledning, att dioderna inte klarar större förlusteffekt, kan de inte heller vara spänningsstabiliserande eller strömbegränsande med tanke på effekt och ström som måste hanteras

Diodernas viktigaste funktion bör vara att skydda LED från backspänning. Höga backspänningar kan förekomma där man har ostabiliserade drivsteg som switchar över induktor för att jaga upp spänningen.

Skulle givetvis vara smartare att ha backspänningsdiod vid källan till problemet, vid drivsteget istället för ute vid varje LED-list men det kan ligga i designen, att man här simpelt kan planera in max livslängd genom att på flera olika sätt kunna bränna sönder skydds-dioderna som sedan ger fritt spelrum att skicka backspänning och överström på LED-slingan och samtidigt slå sönder dessa.

Ännu mer spekulativ diod-funktion:
Det finns snarlika dioder, konstantström-dioder, som ofta används för att ge stabil ström till LED i t.ex. instrument-belysning i bil. Sådan diod ersätter då förkopplingsmotstånd som strömbegränsare och har i bil fördelen att även om batterispänningen varierar något så syns det inte på instrumentbelysningen.
Vad jag förstår är dessa dioder inte kopplade i serie så den funktionen kan uteslutas.

Det finns bara två externa anslutningar och inga ytterligare komponenter?
Det skulle öppna sej fler möjligheter till spekulation om LED-listen haft mer än två anslutningar.
Då hade dioderna kunnat ha någon sensor-funktion för återkoppling av värme eller ström till reglerkrets.
Det kanske går hitta mer info om man vet märke/modell av TV och lyckas spåra ett schema.

Breflabbs råd att byta allt är nog det mest vettiga att göra och mest ekonomiska i längden.
Kvarvarande LED kanske redan fått så mycket stryk att de är på väg att ge upp vilket också talar för att byta alla dioderna.

Vill du ändå testa, löd dit valfri back-diod, trådad 1N4007 t.ex. samt byt trasiga LED och testa. För testen kan man använda billiga LED med passande effekt.
Får man liv i slingan så vet man att drivningen är ok och att det kan vara värt att köpa en helt ny slinga.
Att bara byta enstaka LED kan ge ojämnt belyst bild då äldre LED bleknar med tiden och kan få annan färgtemperatur.
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent

Inlägg av Robin »

Stort tack för mycket bra och utförliga svar!! :D
Ni verkar starkt rekommendera att köpa em helt ny slinga vilket blir det jag gör! Känns inte som att det är värt att chansa på att behöva skruva isär tvn flera gånger när det fanns nya delar att få tag på.
E kaefman, mycket bra tankar och idéer angående dioderna. Ändå svårt att bedöma vad som faktiskt stämmer.. det gör också så att jag väljer att köpa nya och istället experimentera lite med dem gamla jag har! Tillverkaren vill heller inte dela med sig av något hjälpsamt.

Tack igen för tiden ni lagt på att hjälpa mig!! :D
Jag återkommer Hur det går när jag fått hem nya listerna! :)
Robin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2 juni 2019, 10:34:55

Re: Hjälp att identifiera och hitta ersättare till komponent.

Inlägg av Robin »

Nya lister är monterade och tvn fungerar perfekt! Tack för all hjälp!!
Skriv svar