Bosch CX Elcykelkraftpaket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Bosch CX Elcykelkraftpaket

Inlägg av JustNeed »

Jag har råkat skaffa mig en till livsnödvändig pryl, en elcykel.
Det är polisen som står som säljare, så den kommer färdiguppbruten och saknar både lås, nycklar och laddare, men rullar igång glatt ändå.
Min utmaning nu (förutom allt det mekaniska som behöver en del vård) är att jag kommer att vilja ladda den. Att köpa Boschs laddare vore dock att ge sig för lätt, så jag bestämde mig för att utforska problemet.

Efterforskningar:
Frågade Google och det verkar inte som att det är ett löst problem, men hur svårt ska det vara?
Inte helt enkelt visar det sig.
Enligt vad jag kan läsa mig till har laddaren tre poler och "huvudspänningen" börjar på 5V innan den är inkopplad, därefter sker någon slags handskakning innan full spänning kopplas på.
Trillar in på ett tyskt pedelec-forum där de har sniffat CAN-kommunikationen i Boschs elcyklar sedan 2012 med diverse teorier om entropibitar och lösenord, men inget "killer hack" ännu såvitt jag kan se. https://www.pedelecforum.de/forum/index ... 799/page-9

Batteriets numera nakna kontakt har 6 poler. Jag mätte ca 0V mellan samtliga.
En är utmärkt + och en -. I avstängt läge är det 0V mellan, men om jag slår på cykeln får jag ca 37V likaså om jag håller inne knappen på batteriet för att visa batteristatus.
Eftersom att batteriet visas som fulladdat på inbyggda mätaren och cykelns skärm hade jag väntat mig minst 39V.
Video på Youtube visar att den laddar upp till 42V, så nog borde det vara ett normalt LiIon 10S-batteri?

Är det någon som vet mer?