Vad händer vid låg spänning över regulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar vad som händer när spänningen över säg en 7805 blir för låg (ska väl vara >2V, tror jag)?

Jag gissar att regulatorn ej längre är lågimpediv utåt (låg Thevenins resistans, Rth) utan blir hög i Rth varvid utspänningen sjunker med ökande last.

Men normalt har man pulserande FW (Full Wave=helvågslikriktad våg) med glättningslytar, på ingången så man kan kanske se det som "refresh" av lytarna varje 10ms.

Detta gäller särskilt på ingången av regulatorn men jag undrar om man inte även kan nyttja det på utgången?

För säg man inte "har råd" med tillräckligt feta lytar på ingången och får ett pp-rippel som stundtals ligger under den spänning man vill ha ut för att 10ms senare ligga över den spänning man vill ha ut (säg med 2V, peak-to-peak 4V alltså).

Då kan inte regulatorn reglera ordentligt, eller hur?

Men om man har en situation där utspänningen inte behöver ha uV i rippel så kan man sätta en lagom fet konding även på utgången så att när regulatorn faller ur reglering så hjälper lyten på utgången till.

Jag sitter alltså i en sån här situation det är därför jag undrar, men min idé är tom att den OP jag vill mata på detta viset ju har en PSRR motsvarande nära CMRR dvs runt 100dB så om matningen till OP ripplar "lite" så tycker jag mig tro att det inte spelar ett dugg med roll :)

Eller, tänker jag fel?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Henry »

vad som händer när spänningen över säg en 7805 blir för låg

Du skall inte få något alls ut från den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast kretsen är inte digital...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Henry »

Jag skulle gissa på att om insignalen ändras lite med säg tex 100mV att utgången då också ändras lite, hur mycket vet jag ej och inte heller hur mycket som ingången max får ändras för att fortfarande vara stabil och reglerande och kan nog säkert också skilja lite mellan batcher.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker det är kul att spekulera, hoppas du tycker det också.

Jag ser det mycket amatörmässigt som jag sa att vi snackar att regulatorn går från en ideal spänningskälla (med lågt Rth) till en spänningskälla med högt Rth och detta gör den ingalunda digitalt utan det måste rimligen ske i säkert mycket olinjära steg.

Det är min gissning.

Med andra ord så tror jag att, eftersom vi snackar tillfällig inspänningspuls under ">2V-strecket", att spänningen ut knappast ökar (tänker högt), den tidigare ideal spänningskällan får i stället ett större seriemotstånd (Rth) och tappar således i utspänning.

MEN en lagom stor kondensator på utgången är en seriös energibank så om den har laddats upp till nominell utspänning under tiden för ">2V" då Rth är litet (dvs regulatorn fungerar) så kommer den inte vilja släppa nominell utspänning abrupt när regulatorn faller ur reglering ("<2V") dvs då Rth är stor.

Med andra ord spelar det ingen roll att Rth blir stor, kondingen fixar biffen.

Kondingen behöver inte ens vara speciellt stor om man ser till vad t.ex en LM324 drar.

Nåt sånt tror jag det blir.

MVH/Roger
PS
Kondingen måste kunna laddas och då krävs lågt Rth vilket man kan se som att en liten del att ingångsspänningen toppnivå typ måste vara över ">2V".
Senast redigerad av Spisblinkaren 2 juli 2020, 20:43:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av TomasL »

Nä, men den behöver en minsta spänning för att kunna funka, under den spänningen är den med största sannolikhet avstängd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja men på vilket sätt är den avstängd?

Och kan man ändå nyttja det på nåt sätt?

Det är det jag spekulerar om, inte vad datablad säger :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av TomasL »

Det beror nog helt och hållet på vilken tillverkare det är.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Nerre »

Stänger ner gör den väl inte, det som händer är väl att utspänningen sjunker och alltså bli oreglerad?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av TomasL »

beror nog helt och hållet på vilken tillverkare man tittar på.
Och ja, blir inspänningen tillräckligt låg, så lär den stänga ned helt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:Stänger ner gör den väl inte, det som händer är väl att utspänningen sjunker och alltså bli oreglerad?
Precis vad jag försöker att tro!

MVH/Roger
PS
Det roliga med såna här tankar är att inte ens går att simulera för ska man simulera måste man hålla sig till vad databladen säger men jag kan nästan slå vad om att mitt tänk fungerar, precis som du säger Nerre. Jag planerar tom göra en uppkoppling på kopplingsdäck för att kolla det här, jag tror mer på sådana tester än simuleringsprogram (speciellt i sådana här sammanhang)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av Henry »

Spänningen sjunker förstås, hur mycket är beroende på inspänningen. Frågan var vad som händer vid för låg inspänning och det är att utgången blir noll. Om inspänningen inte blir för låg sjunker utgången istället så det blir något annat än reglerad 5V på utgången, vad är beroende på många saker och är allra bäst att testa sig fram till.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av MadModder »

Tittar man i databladet så ser man i diagrammet över input voltage - output voltage att utspänningen är en hirisontell linje på 5V, ner till någonstans runt 6,5V inspänning (vid 40mA), och under det sjunker utspänningen helt linjärt med inspänningen, för att gå ner tvärt till noll vid 2,5V.
Så kör man in 3V får man ut mellan 1-1,5V oreglerat beroende på strömmen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av 4kTRB »

Ofta adderas en backdiod från utgång till ingång.
Så utspänningen blir väl kortvarigt 0.7V högre än inspänningen
om man har en lite större kondensator på utgången som orkar driva
lasten en stund.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vad händer vid låg spänning över regulator?

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:
Nerre skrev:Stänger ner gör den väl inte, det som händer är väl att utspänningen sjunker och alltså bli oreglerad?
Precis vad jag försöker att tro!

MVH/Roger
PS
Jag planerar tom göra en uppkoppling på kopplingsdäck för att kolla det här, jag tror mer på sådana tester än simuleringsprogram (speciellt i sådana här sammanhang)
Ja hade du gjort det från början så hade du förmodligen haft svaret avsevärt snabbare än vad denna teoretiska diskussion tagit i anspråk som inte leder någonstans.
Skriv svar